Indri Indri - Reisverslag uit Andasibe, Madagascar van endendijk - WaarBenJij.nu Indri Indri - Reisverslag uit Andasibe, Madagascar van endendijk - WaarBenJij.nu

Indri Indri

Door: ME

15 Augustus 2019 | Madagascar, Andasibe

15/08/2019 Indri Indri
Vandaag gaan we op zoek naar de Indri Indri. Dit is de grootste lemuur en komt alleen in dit gebied voor. We zijn niet bepaald de enige die dit plan hebben vandaag. In het bezoekers centrum van het NP staan al aardig wat mensen verzameld.
Samen met een gids gaan we het regenwoud in. Ook dit gebied staat er om bekend dat het er zeer vaak regent (vandaar de naam regenwoud...), maar we hebben wederom geluk. Het is weer prachtig zonnig weer. ‘s Nachts en vroeg in de ochtend nog erg koud (onder de 10 graden), maar zodra de zon er is wordt het heerlijk. We lopen een stuk door het bos en al snel horen we de Indri Indri. Is eigenlijk niet zo moeilijk om m te horen, ze produceren een geluid wat op een luchtalarm lijkt en he kan het kilometers ver horen. Maar al snel zien we een koppel hoog in de boomtoppen. In totaal zijn er nog maar een stuk of 100 Indri Indri’s, in 35 groepen. En ze komen alleen maar voor in dit gebied, aangezien hier alleen de bomen groeien waar ze van en in leven. We struinen nog een tijd door de jungle, vooral wegblijven van de doen en dwars door de bush heen. De gids weet nog 2 andere groepen Indri Indri te vinden, waarvan de laatste redelijk laag in de bomen. Daarnaast komen we nog een paar ander soorten lemuren tegen en natuurlijk diverse kameleons en gekko’s.
Na de trekking gaan we richting een lodge midden in het bos. We hadden gehoord dat je daar erg goed kon eten en dat je er ook nog lemuren kon zien. Blijkt een super deluxe hotel re zijn, in de middle of nowhere. Hier voortreffelijk gegeten en daarna richting de lemuren. Bij de lodge zit een eiland waar een soort lemuren opvang zit, hier kan je ze van dichtbij bekijken. En dat klopt inderdaad..we gaan met een kano naar het eiland, stappen aan land en binnen 30 seconden zit er een lemuur bij Petra in haar nek. Letterlijk. Ze krijgen hier kleine stukjes banaan en dat weten ze. Zodra er iemand komt, gaan ze daar gelijk op af en je kan ze eten dan uit je hand. Ze springen in je nek en ‘klimmen’ dan via je arm naar je hand om een stukje banaan te pakken. Is ook echt pakken, het zijn net miniatuur mensen handen. Klinkt heel toeristisch (was het eigenlijk ook wel), maar stiekem toch wel heel leuk. De lemuren hebben een heel hoge aaibaarheid factor. Als je ze ziet, wil je ze aanraken...en hier kan dat.
Daarnaast heeft de lodge ook nog een heel mooi park met andere dieren: Nijl krokodillen, boa’s, gekko’s (bijna onzichtbaar op een stam van een boom . Zie foto op Polarsteps), kameleon’s, diverse vogels en schildpadden
Terug in het hotel, blijken de bruine lemuren zelfs rond ons huisje te lopen. Maar hier blijven ze wel op een veilige afstand.

16/08/2019
Voor ons gevoel zit de vakantie er op, maar we hebben nog bijna een week. We gaan nu terug naar Tana en nemen afscheid van Smile. Hij heeft onanie afgelopen paar weken uitstekend rondgereden in af en toe best wel lastige omstandigheden.
Morgen / vannacht vertrekken we naar Nosy Be om nog een paar dagen te relaxen op een idyllisch tropisch eiland.