Grote Tsingy - Reisverslag uit Bekopaka, Madagascar van endendijk - WaarBenJij.nu Grote Tsingy - Reisverslag uit Bekopaka, Madagascar van endendijk - WaarBenJij.nu

Grote Tsingy

Door: ME

31 Juli 2019 | Madagascar, Bekopaka

- [ ] 31/07/2019 Grote Tsingy
Vandaag staat de grote Tsingy op het programma. Hiervoor moeten we 20 km rijden over een allerbelabberdste weg. Daar hebben we 1,5 uur voor nodig! De gids heeft een paar klimtuigjes meegenomen. Nodig om je te zekeren tijdens het klimmen. Ben benieuwd wat ons te wachten staat. Onze chauffeur mag niet mee, die moet op de auto blijven passen. Die mag hij van de eigenaar niet ergens alleen laten staan. En onze permit is alleen geldig voor toeristen.
Eerst gaan we een stuk door het bos, via een pad dat al langzaam ophoog loopt. Onderweg komen we een groep lemuren (witte sifaki’s) tegen en zien we een paar nacht lemuren slapen in een holle boom. Na een uurtje staan we aan een rotswand. Hier gaan we middels een Via Ferrata omhoog en hiervoor zijn de klimgordels nodig. Prima te doen, maar wel aardig wat geklauter. Het gebied is echt prachtig, moeilijk te omschrijven. Zo’n landschap heb ik nooit eerder gezien. Het is een soort ‘bos’ van allemaal hele scherpe rotspunten, waar je tussen door klimt. Soms door nauwe rotsspleten, door grotten, met ladders en stalen kabels. Uiteindelijk kom je op een uitzichtpunt met een fenomenaal uitzicht. En dan zijn we er nog niet. Volgende uitdaging is een hangbrug (wiebelen!) over een ravijn van zo’n 100 meter diep. Maar daarna komen we op weer een prachtig uitzichtpunt. Daarna afdalen naar de Cathedral, bijna loodrecht naar beneden. Onderaan tijd om te lunchen, in gezelschap van een mangoest. Die is duidelijk aan mensen gewend en weet dat hier wat te halen valt. Hij pikt nog net niet de broodjes uit je hand, maar loopt wel bijna over je schoenen. Hierna is het makkelijk lopen, terug het bos in. Op zoek naar lemuren. We komen nog 2 verschillende tegen en we zien een heleboel mooie vogels.
Bij de auto aangekomen heeft Smile goed nieuws: de 3e tas is gevonden en alle bagage zit in het vliegtuig naar Morondova. Morgen avond komen we daar langs en kunnen de tassen ophalen.
Rest van de dag lekker relaxen in het hotel.

• 31 Juli 2019 - 16:30

Irma:

Het lijkt me prachtig al die bijzondere dieren te zien.
    Dieren die hier totaal onbekend zijn. Madagaskar is ook beroemd om zijn lekkere chocolade.
    Beslist eens proberen. Weer benieuwd naar het volgende verhaal.

• 01 Augustus 2019 - 06:32

Cor Lievenoogen:

Fijn dat jullie koffers weer terecht zijn. Op Google Maps een stukje meegereisd, wat een indrukwekkend landschap. Veel plezier samen.