Isalo National Parc - Reisverslag uit Isalo, Madagascar van endendijk - WaarBenJij.nu Isalo National Parc - Reisverslag uit Isalo, Madagascar van endendijk - WaarBenJij.nu

Isalo National Parc

Door: ME

08 Augustus 2019 | Madagascar, Isalo

08/08/2019 Isalo NP
Na het ontbijt halen we de gids op. We gaan naar het Isalo National Park. Een van de meest bezochte parken van het land en een van de oudste parken. Het is een gebied bestaande uit allerlei vreemde rotsformaties. Het doet ons denken aan de Pinnacles in Australië. Bergen van limestone met horizontale ‘strepen’ in verschillende kleuren. We passeren wat hopen stenen die geen hopen stenen blijken te zijn. Dit zij tijdelijke graven van de lokale stam. Hier blijven de lichamen 2 tot 3 jaar liggen en dan wordt er een groot, meerdaags, feest georganiseerd. De lichamen worden dan opgegraven, schoongemaakt en naar de rivier gebracht om de beenderen te wassen. Daarna worden deze in doeken gewikkeld en weer de bergen in gedragen. Hier worden ze dan bijgezet in een familiegraf hoog in de rotsen in een rotsspleet of een grot. Nu we weten waar we op moeten letten, zie je overal van dit soort graven in de rotswanden.
De route heeft een hoogte verschil van maar een paar honderd meter...maar die doen we wel een paar keer. Onderweg geeft de gids uitleg over wat we tegenkomen. Veel planten en insecten zijn uniek voor dit gebied. Vele hebben medicinale toepassingen, maar kunnen steeds minder gebruikt worden. Doordat de eetgewoonten anders worden door westers/geïmporteerd voedsel veranderen bacteriën in het lichaam, waardoor allerlei oorspronkelijke medicinale werkingen van planten niet meer werken. Iets wat ik mij nooit gerealiseerd heb. We zijn zelfs een wandelende tak, ongelofelijk dat hij die gezien heeft. Zelfs als je weet waar die zit, is die nog steeds nauwelijks waarneembaar.
De route klimt steeds meer omhoog door de rotsformaties, met een paar prachtige uitzichten over de bergen en over de savanne. We dalen af via een ravijn en nu veranderd het landschap volledig: van een hoogebergte/woestijn landschap, lopen we nu langs een riviertje tussen de palmen en de varens. We komen hier ook een groep Maki’s tegen. Prachtige dieren, met de mooie zwart/wit gestreepte staart. Aan het einde van het ravijn komen we bij een waterval en een grote poel....met ijskoud water. Even lekker gezwommen en dan weer verder lopen.
Aan het begin van het ravijn worden we opgewacht: hier staat een heerlijke BBQ lunch op ons te wachten. En rondom ons heen lopen de maki’s. We letten even niet op en een brutale springt op de tafel en pikt snel een banaan.
Hierna nog een klein stukje lopen naar de auto en weer terug naar ons hotel.
Daarna even lekker uitblazen bij het zwembad.
Top dag!

• 08 Augustus 2019 - 13:21

Thijs:

Ontzettend leuk om jullie ervaringen te kunnen lezen. Blijf genieten!

• 08 Augustus 2019 - 16:57

Simone:

Volgens mij maken jullie weer een enorm mooie reis. En best hard werken zo te lezen met alles wat jullie moeten lopen. Lekker genieten. Veel plezier! Liefs van ons

• 09 Augustus 2019 - 16:28

Anja:

wat een prachtig avontuur deze reis. geniet mee van jullie verhalen