Hello Kenia - Reisverslag uit Masai Mara, Kenia van endendijk - WaarBenJij.nu Hello Kenia - Reisverslag uit Masai Mara, Kenia van endendijk - WaarBenJij.nu

Hello Kenia

Door: me

26 Juli 2016 | Kenia, Masai Mara

23/7/2016 Hello Kenia

Eindelijk is het zover, we vertrekken naar Kenia. Veel te vroeg opstaan en op naar Schiphol. Gelukkig waren we daar ruim op tijd, aangezien de hele vertrekhal al helemaal vol mensen stond...en dat om 4:30.... Het vertrek ging niet helemaal zoals we in gedachten hadden. Het vliegtuig bleek problemen te hebben en niet direct op te lossen. Dat krijg je ervan als je de spare parts planning niet met Slim4 doet. Valt bij de KLM nog wat te verbeteren. Gevolg was echter wel een dikke vertraging, waardoor het nog maar de vraag was of we onze aansluiting in Parijs gingen halen. In het vliegtuig kunnen regelen dat we redelijk voorin konden zitten, zodat we er als eerste uit konden. Na de landing...RENNEN! Moesten ook nog naar een andere terminal, in een tergend langzame bus. Eindelijk in de terminal en weer RENNEN. Net op tijd bij de gate, we ging en als laatste naar binnen en direct na onze aankomst gingen de deuren dicht.
Vlucht ging heel voorspoedig en iets later dan gepland aangekomen. En nu nog de bagage....ging bijna goed...alles stond al op de band....op 1 tas na. En die kwam dus helemaal niet meer. Bij de aangifte van de vermiste bagage konden ze wel zien dat de tas wel in Nairobi aangekomen was, maar geen idee waar deze gebleven was. Dan maar wat formulieren invullen en het adres afgeven waar we slapen. Als het goed is komen ze de tas dan morgen afleveren.
Na de douane stond Frank (on african roads) ons op te wachten, snel naar de auto en naar de campsite in Karen (net buiten Nairobi). Snel wat spullen uit de tassen halen, kijken welke tas nu eigenlijk niet aangekomen is, wat eten en naar bed.

24/7/2016 Voorbereidingen

Onze eerste nacht in de daktenten. Uitstekend geslapen, bredere bedden dan vorig jaar in Namibie. Vandaag rustig aan doen en de voorbereidingen treffen voor de komende week. Dat wil eigenlijk zeggen: boodschappen doen. De komende week zullen we niet veel winkels meer tegen gaan komen. We zitten net in de auto, worden we gebeld door Kenya Arlines. De bagage is terecht, maar hij kan de campsite niet vinden. Aangezien wij al in de auto zitten, hebben we aangegeven dat hij moet blijven waar hij nu staat (bij het ziekenhuis), wij rijden wel daarheen. En inderdaad, daar stond hij in een busje te wachten met onze bagage. Na de boodschappen even door Nairobi gereden. We kunnen deze plaats afvinken, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Rest van de middag relaxen op de campsite. Hier staan vooral mensen die zeer lang aan het reizen zijn, met 4x4 of camper. De een nog maffer dan de ander, maar wel erg leuk om de verhalen te horen. Een gezellige avond met een stel mafkezen, prima start voor ons eigen avontuur.

25/7/2016 een reisdag

We hebben vandaag onze eerste reisdag. Rustig begonnen, rond 9:00 gaan rijden. We moeten ongeveer 250 km vandaag...dat wil zeggen 6 uur reizen met de wegen hier. Eerste stuk gaat prima, wel druk, met gewone asfalt wegen van een redelijk goede kwaliteit. In Narok nog even een eerste levensbehoefte gehaald (krat bier) en wat gegeten. Op de parkeerplaats direct de souvenir verkopers rondom ons. Ook hier voor het eerst de vraag gekregen hoeveel koeien ik voor mijn vrouw betaald heb! Na het antwoord 25, speelde hij daar direct op in. Ik kon een safari hoed kopen voor slechts 500 shiling ( nog geen €5), speciale prijs omdat mijn vrouw zo duur geweest was. Daarna aan het laatste stuk begonnen. Asfalt is er nu niet meer en de weg bestaat vaak meer uit hobbels/gaten/rotsen etc dan uit een geprepareerde weg. Schiet niet op, maar je weet tenminste wel waarom je in een stevige 4x4 rijd. Dat dit de toegangsweg is van een van de mooiste natuurparken van Afrika: de Masai Mara. De campsite ligt naast de ingang, prachtig aan de rivier.
's Avonds bij het kampvuur gezeten, kennisgemaakt met onze masai gids voor morgen.

26/7/2016 Safari!
Om 5:30 opgestaan. We gaan de hele dag de Masai Mara in. Jonathan (masai gids). komt ons halen en gaat bij ons in de auto, een van de jongens gaat bij Frank in de auto.
Dit is geen strak georganiseerd park, met asfalt of gravel roads, maar vooral zandpaden met zeer veel gaten en rotsen. Hier kan je zonder 4x4 niet rondrijden. Dit is echt avontuurlijk rijden, dwars door de bush, door rivieren om de dieren zo goed mogelijk te zien. "If it looks like a road, then it is a road" is de slogan van vandaag. En dieren zijn werkelijk overal. We zijn nog nooit in een gebied geweest met zoveel wild.
Binnen het uur zien we een groep leeuwen, eerst aan de andere kant van de rivier. Maar al snel, geeft Jonathan aanwijzingen hoe we moeten rijden, onder het roepen van 'faster, faster' Dus op hoge snelheid dwars door de bush, door de rivier (hier voor het eerst echt de 4x4 nodig om daar doorheen te komen) naar de plaats waar de groep leeuwen lekker tussen de struiken ligt. Een stuk of 6 volwassen en nog een stel welpjes. En dat binnen 10 meter en soms zelfs nog dichter bij.
Hierna tijd om te ontbijten, hoezo op een afgezette plaats (zoals in kruger of etosha). Dat kan ook op een heuvel, als je maar een beetje om je heen kan kijken. En daarvandaan zie je overal wild. Vooral enorm veel gnoe's en zebra's. Duizenden, zo niet tienduizenden. Wij hebben zeer veel geluk, de grote trek is dit jaar vroeg begonnen, volgens Jonathan gaat het dan om ongeveer 1 miljoen gnoe's die de Mara River oversteken. Dit doen ze vooral op warme dagen, op het heetste moment van de dag, als de meeste roofdieren slapen. We hebben nog even tijd om rond te rijden om andere dieren te spotten, wat ruimschoots lukt: topi, thomson gazelle, eland, gnoe, zebra, olifant, nijlpaarden, impala, struisvogel, gieren, maribu's, giraffe, dikdik, buffels etc. En dan op naar de Mara River. Dwars door een andere rivier...ging bijna goed. We kwam midden in de rivier vast te zitten, maar Frank heeft ons met zijn auto even een zetje gegeven en daar gingen we weer.
Bij de rivier aangekomen zijn we bepaald niet de enige. De hele oever staat vol met terreinwagens met toeristen. En terecht! Dit is werkelijk indrukwekkend om te zien. Het lijkt wel of je midden in een natuurfilm van National Geographic zit. Op de oever honderden gnoe's en zebra's die naar de overkant willen. Op zich zou dat geen probleem moeten zijn, maar de rivier stroomt, de oevers zijn stijl en het ergste komt nog: overal in de rivier enorme (nee: ENORME) krokodillen. Elke keer als een groep over probeert te steken, zie je de krokodillen er op af gaan en elke keer krijgen ze weer een gnoe of zebra te pakken. Voordeel hiervan is dat de andere dieren dan over kunnen steken, want de krokodillen zijn even bezig. Verbazingwekkende is alleen de krokodillen de beesten alleen doden en niet op eten. Later zien we dat ze dan de drijvende dode dieren pakken en gaan eten, maar ze hebben een duidelijk voorkeur voor zebra boven de gnoe.
Wat een indrukwekkend schouwspel.
De lunch was ook op een bijzondere plek, direct aan de rivier, vlak voor ons een grote groep krokodillen die af en toe in beweging kwamen als er weer wat eetbaars (gnoe of zebra) voorbijdreef.
De middag verder naar andere dieren gezocht en ook gezien. Veel overlap met de ochtend. Maar vooral gezocht naar de roofdieren. En ook die gevonden: cheeta's en als laatste een luipaard in een boom. Die hadden we tot op heden nog nooit in het wild gezien.
Al met al een indrukwekkende dag.
Net terug op de campsite begint het stortregenen. Gelukkig is er een plaats beschikbaar waar we droog kunnen zitten. Gelukkig snel weer droog. Morgen weer een safari dag. Eens kijken wat we dan tegenkomen.

• 27 Juli 2016 - 22:14

Loes En Jan Bijleveld:

We hebben genoten van jullie verslag van de eerste vier dagen. Wat een belevenissen! Dat oversteken van de rivier met die krokodillen hebben we inderdaad ook eens op TV gezien.
    Geniet er van en een goede voortzetting van de reis.

• 27 Juli 2016 - 22:22

Margreet Le Clercq:

Foto's en verhalen, klopt weer helemaal. Fantastisch reis weer met jullie mee.
    Kijk al weer uit naar het volgende verslag. Groeten

• 28 Juli 2016 - 07:20

Cor Van Lievenoogen:

Wat een belevenissen, blijf jullie volgen. Fijn dat je andere mensen (mij) zo laat meegenieten.