Baracoa - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van endendijk - WaarBenJij.nu Baracoa - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van endendijk - WaarBenJij.nu

Baracoa

Door: ME

03 Augustus 2017 | Cuba, Baracoa

02/07/2017 Baracoa
Besloten om vandaag maar een relax dag te hebben. We zijn na het ontbijt richting Playa Maguana gereden. Zelfde strand waar we gisteren ook geweest zijn. Dit is het mooiste strand in deze buurt. Meeste stranden hebben hier zwart zand, maar dit is een hagelwit strand met palmbomen. Zoals een tropisch strand er uit moet zien. Onderweg er heen komen we nog de bus naar Druten tegen, een oude GSM bus. In Nederland al jaren geleden afgeschreven, maar hier doet hij het nog prima. Auto bij het strand neergezet, strandstoelen geregeld en ons geïnstalleerd. Wat lezen, snorkelen, zwemmen en zonnen. Einde dag was alleen iets minder fijn. Onze eerste ervaring dat iemand ons wilde oplichten. Misschien wel al eerder gebeurt, maar niet zo ervaren. We wilden de drankjes van de dag afrekenen en hij dacht daar 35 cuc voor te vragen... voor 6 cola en 2 bier ... Daar was ik het niet helemaal mee eens. Heftige discussie dat het zijn restaurant was en hij kon bepalen wat hij kon vragen. Aangeven dat ik 25 wil betalen (ook al veel te veel). Vond hij onacceptabel. Aangegeven dat dat toch echt het maximum was wat hij kon krijgen. Schermde met zijn vergunning...en dat was zijn fout. Hier snel een foto van gemaakt. En de mededeling dat als hij nog langer doorging er nog 5 afging. Hij wilde mijn nummer hebben, dreigde met immigration. Onzin. Na nog wat discussie en dreigement van zijn kant en koppigheid van mijn kant, heb ik m 25 gegeven en zijn weggegaan.
Goede les voor de volgende keer, alles per keer afrekenen en niet verzamelen tot een eindafrekening aan het einde van de dag.
's Avonds een voortreffelijke paladar gevonden, heerlijk gegeten voor weinig.

03/07/2017 quads!
We willen vandaag wat actief doen. Gisteren was relaxen, vandaag weer op pad. We hebben een tour geregeld naar het Humbolt National Park... met een quad! Om 8:30 vertrekken we, 2 quads en een gids. Op de openbare weg rijden Petra en ik, maar eenmaal van de weg af laat ik Stijn rijden. Nadeel is dat we door de bestuurders wissel wat achterop raken en de gids en Petra/Thijs uit zich zijn. Maar we rijden vol gas door. Bij een kruising even vragen of ze 2 quads gezien hebben en weer verder. Tot we bij de ingang van het National Park zijn, via allemaal kruip-door-sluip-door weggetjes. En nog steeds de andere 2 quads niet gezien. Aangezien we aardig doorgereden hebben, hadden we ze toch moeten inhalen. Bij de park ingang spreken ze wederom geen woord Engels, wijzen alleen dat we moeten betalen. Dat gaan we dus niet doen. Na enige tijd langs elkaar heen praten, komen de andere 2 quads er opeens aan rijden. Bleek dat ze even bij een huis waren gaan schuilen ivm de regen ( regent hier dagelijks... is niet voor niets zo mooi groen). Terwijl wij gewoon doorgereden hebben.
We rijden weer met z'n allen verder, verderop stoppen we om naar een uitzicht punt te lopen. Prachtig uitzicht over de baai en Baracoa. Je ziet eveneens heel duidelijk de schade van de orkaan uit 2016. Hele gebieden zijn kaalgeslagen, nu begint zich dit langzaam te herstellen. Maar nog steeds zie je overal ontwortelde palmbomen liggen. Gisteren waren we al over een noodbrug over de rivier gereden. Blijkt dat de hoofdbrug volledig weggeslagen was. Dit zijn ze nu aan het herstellen.
We rijden hierna een stukje door en lopen daarna een stukje. We stoppen bij een boerderij. De gids (Benny) verteld over de diverse gewassen, terwijl we over het terrein lopen. We lopen over een oude Spaanse muur richting een grot. We dalen af in de grot en kunnen daar zwemmen in een poel met heerlijk koel (brak) water. Lekker even afkoelen.
Nu weer op de quad (de jongens rijden) en weer verder, tussenstop om even te lunchen en weer verder. We rijden naar Playa Blanca, het enige strand met wit zand aan deze kant van Baracoa. Alle andere stranden hebben zwart zand aangevoerd door de vele (24) rivieren. Lekker in zee gezwommen en daarna weer verder op de quad. We gaan nu weer terug richting Baracoa, maar via de rivier. Hele stukken dwars door het water heen, spectaculair rijden! Ook hier nog even een stop om in de rivier te zwemmen, even het zout afspoelen. En dan snel weer verder, door de rivierbedding en vooral door het water. Dat is toch wel het leukste. Rond 14:30 weer terug na een erg leuke dag.
's Avonds weer overheerlijk gegeten in een paladar. Daarna naar het centrale plein is hier vol met mensen en live salsa muziek. Heel gezellig.

• 04 Augustus 2017 - 08:27

Sjoerd:

Dat met die quads rijden komt inmiddels op de meeste reizen van jullie wel weer keer aan bod. Altijd gaaf om te doen. Met Thijs en Stijn als drivers ontstaan er zo vast echte motorrijders! Als de cubanen vaak met de koets reizen zal zo'n quad wellicht voor de locals echt een hebbeding zijn. Veel plezier de komende dagen!