Trinidad - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van endendijk - WaarBenJij.nu Trinidad - Reisverslag uit Trinidad, Cuba van endendijk - WaarBenJij.nu

Trinidad

Door: ME

28 Juli 2017 | Cuba, Trinidad

26/07/2017 Nog 75km!
Onze laatste fietsdag! Het laatste stuk van Las Terrazas naar Havana, ongeveer 75 km. Eerst gaan we een heel stuk door de heuvels, wederom heuvel op, heuvel af. Gelukkig meer af dan op, deze keer. Na ongeveer 20 km kruisen we de snelweg. We kiezen ervoor om nu even snel op te schieten in plaats van kleine (zand)weggetjes. Dus we gaan de snelweg op. Wel een apart gevoel, om met de fiets de snelweg op te gaan. Bij de oprit staat een motoragent, even zwaaien, wordt terug gezwaaid en we rijden op een 6 baans snelweg. Dit schiet lekker op, niet heel enerverend, wel snel.
We raken aardig door ons water heen ( totaal ruim 8 liter bij ons), maar langs de hele route geen dorp/huis /winkel/restaurant tegen gekomen. Pas 15 km buiten Havana komen we een restaurant tegen. Hier genoten van een heerlijke koude kola (ja, met een k) en de water voorraad aangevuld. Na de eerste serie drankjes, kwamen we op het idee om ook maar wat te eten. Prima kip rijst en wederom een paar blikjes drinken. Hierna weer op de fiets. We reden net weer en Angelica belde. Waar we waren en hoe laat we denken in Havana te zijn. Dat is nog een klein uur fietsen. We verlaten de snelweg en gaan nu binnendoor verder. Eerst door de buiten wijken van Havana, daarna door Miramar. Veel grote villa's (bijna paleizen), maar dan volledig vervallen en omgebouwd tot eenvoudige woonhuizen. Hele aparte ervaring. Als fietser wordt er overal rekening met je gehouden, mensen zeggen je vriendelijk gedag (al is dat op het platteland nog spontaner) en als je wat zoekt is er altijd iemand die je wil helpen. Hooguit is de taal een barrière. Mijn Spaans is nul, maar met handen en voeten en soms Google translate lukt het altijd wel.
Aangekomen in Calle 18, ons eindpunt van de route. Boris is er nog niet, hij was ons tegemoet gefietst, maar ergens hebben we elkaar gemist. Fietsen ingeleverd en eerste ervaringen verteld. Inmiddels is onze taxi er ook. Een prachtige jaren '50 wagen. Deze brengt ons terug naar de Casa waar we de eerste nachten ook geslapen hebben. Nu hebben we een mooie rit in een oldtimer voor slechts 10 cuc. Vorige keer koste onze rond tour in de cabrio nog 35. Conclusie is dat je beter een oldtimer als taxi kan regelen, dan voor een sightseeing tour. Je zit net zo lang in de auto en is een stuk goedkoper.
In de Casa met open armen ontvangen, de bagage die we achter gelaten hadden, staat al in de kamer. Snel spullen neergezet en de stad in gegaan. Heerlijk door het oude Havana rond geslenterd en afgesloten met een voortreffelijk diner met heerlijke salsa muziek op de achtergrond .

27/07/2017 Auto huur
Om 8:10 worden we afgehaald in de Casa door een taxi. Deze brengt ons naar de autoverhuur. We zijn daar een van de eersten en hebben al snel alle papieren geregeld. Nu alleen nog wachten op de auto.... die is er nog niet. Maar ja, dit is Cuba. Je weet dat je moet wachten....op alles. Rond 10:00 is onze auto er, een Ceely (?). Prima, grote auto (formaat van een Passat). Alle krassen op de auto vastgelegd en we gaan op pad. Richting Trinidad, 320 km te gaan. Wel eens lekker om heerlijk op te schieten met de auto ipv voortkruipen op de fiets. We rijden eerst naar Cienfuegos, hier voor het eerst getankt. Zelfs hier moet je je paspoort laten zien, welke volledig overgeschreven wordt, handtekening zetten en dan mag je gaan tanken en betalen met CUC's. Hier gelijk wat sandwiches geregeld en in de auto opgegeten. Een stuk door de stad gereden om een indruk te krijgen, maar eigenlijk geen zin om op he heetst van de dag door een stad te lopen.
Rond 15:30 aangekomen in Trinidad. We hebben een Casa vlak ik het centrum. Spullen neergezet en gelijk rond gaan lopen. Plaats is heel toeristisch, maar wel op een leuke manier. Overal leuke barretjes in pittoreske straatjes. Rondgelopen en daarna in een bar een van de beste mojito's tot nu toe gedronken. Hierna weer verder gelopen om Trinidad ter verkennen. Ook hier weer een mooi plein gevonden voor de WiFi. Tenminste iedereen zit hier met een telefoon, maar niet gelukt om verbinding te maken. Volgende keer beter. Maar plek was erg leuk, een plein met een trap aan een kant. Trap helemaal vol met mensen, bovenaan een salsa band en op het plein kon je heerlijke mojito's halen. Geen probleem dat de WiFi connectie mislukte, graag nog een keer terugkomen om een nieuwe poging te wagen.

28/07/2017 Trinidad
Een strand dag. Een klein stukje buiten Trinidad heb je een schiereiland, Playa Ancon. Hier heen gereden en een mooi plekje gezocht. Klein barretje op het strand, parasol en strandstoelen. Vanaf het strand stap je zo het koraal op. Prachtig kunnen snorkelen en heerlijk relaxen op het strand. Prima dag. Einde middag weer richting de stad. Auto parkeer plek had ik gisteren geregeld (en betaald), konden m gelijk neerzetten
Even naar de kamer en dan weer de stad in. Trinidad is zeer foto geniek, zeker als er ook van die mooie auto's in die oude straatjes rijden. Ja, de plaats is toeristisch, maar niet vervelend. Blijft een prachtige, relaxte plaats.
We hebben een leuk restaurant gevonden, hebben allerlei kleine gerechten op de kaart staan. Zijn eigenlijk voorgerechten. Een heleboel daarvan besteld en zo onze eigen tapas tafel gecreëerd. Heerlijk!

• 30 Juli 2017 - 12:25

Anja:

Ja Leuk bericht weer! Voor ons nu ook zo dichtbij.. donderdag vliegen we... De naam van dat (tapas) restaurantje wil ik best weten, als je t nog weet ? Klinkt leuk! En zo'n Ceely staat ook op ons te wachten... Chinees gok ik?! Kunnen we er twee van die halve/ driekwart koffers in kwijt denk je ? Terwijl ik dit lees zijn jullie al weer paar dagen verder.. leuk hoor!