Las Terrazas - Reisverslag uit Havana, Cuba van endendijk - WaarBenJij.nu Las Terrazas - Reisverslag uit Havana, Cuba van endendijk - WaarBenJij.nu

Las Terrazas

Door: ME

25 Juli 2017 | Cuba, Havana

24/07/2017 Las Terrazas I
Het is aardig aan het bliksemen, op het moment dat ik wakker wordt (uur of 6). De rest slaapt nog lekker. De lucht ziet er zeer onheilspellend uit. Na het ontbijt kiezen we voor de makkelijke route (slechts 25 km), de regen zit zo te zien bergopwaarts. En we vinden eigenlijk dat we gisteren genoeg geklommen hebben. We gaan dus verder naar beneden en fietsen een stuk over de snelweg. Een 6 baans weg, met nauwelijks verkeer. Laatste 8 km gaan we weer omhoog, naar Las Terrazas. Een piepklein dorpje in het natuurgebied. Prima Casa, waar we met open armen werden ontvangen. Spullen in de kamer gezet en richting dorpje gelopen. Hier gebeurd niet veel, wel een plein gevonden met wat panden wat winkels zouden kunnen zijn. Maar alles zit potdicht. We zien iets waar je geld zou kunnen wisselen, maar ook hier alles dicht. Toch de deur geprobeerd en waarrempel, deze gaat open. Zit er iemand in een klein hok, geen ramen en de airco op noordpool stand. Kantoor is gewoon open en we kunnen wisselen.
Buiten hebben de jongens inmiddels ontdekt dat zelfs in dit kleine dorp, dit een WiFi plein is.
De attractie in dit dorp is een Canopy, met 6 (lange) lijnen. Dit maar gelijk geregeld en dit samen met de jongens gaan doen. Goede begeleiding en een prachtige ervaring om door de boomtoppen te zweven.
Inmiddels aan de waterkant een restaurantje gevonden. Viel alleen weinig te halen: bier en rum. Verder was er niets meer. Maar verderop ook nog wat gezien. Soort lokale snackbar, met een bar en wat tafeltjes. Hier gaan zitten en war eten besteld. Ze maken je het wel makkelijk: keuze is rijst of spaghetti. Geen andere keus of een saus keuze. Alleen het basis ingrediënt kiezen, daarna zie je wel wat je krijgt. Spaghetti gekozen, bleekt een bord vol met een beetjes rode saus (ketchup?) en kaas. Maar smaakt prima. Bij het afrekenen blijkt dit 48 te kosten! In eerste instantie schrik ik van het bedrag, tot ik besef dat het geen CUC, maar CUP is. Het lokale geld ipv het toeristen geld. Kost dus geen €48 maar €2.
Nog even verder door het dorp gelopen. Er staan wat grote huizenblokken (soort woon kazernes), maar als je er vlak bij bent en goed kijkt, zie je dat je op allerlei plaatsen naar binnen kan. En hier hebben Cubanen weer wat eigen winkeltjes, cafeetjes en restaurantjes gecreëerd. Van afstand niet te zien, maar als je naar binnen gaat zitten er hele leuke plekjes tussen. Hier bij een koffie bar gezetten.
Terug in de Casa, staat er nog een Nederlands gezin voor de deur. Dit blijken de ouders van een vriend van Thijs te zijn. We wisten van Thijs wel dat ze naar Cuba gingen, maar dat zou een week later zijn. Blijkt dat alleen zijn vriend later komt, de rest van het gezin is er al.
's Avonds was het even zoeken naar een restaurant. Zoveel zit hier niet. Uiteindelijk in het boothuis terecht gekomen. Er zat niemand, maar als je er om vroeg konden ze ook wat eten maken. Ook hier weer 2 keuzes: kip of vis. De drank had ook 2 opties: warme sinas of koud bier. Eigenlijk niet zo'n moeilijke keuze.

25/07/2017 Las Terrazas II
Voor ons doen hebben we uitgeslapen. Pas om 8:30 ontbijten. Daarna weer op de fiets, naar de Baños de Juan. Op 4km afstand een plek langs de San Juan rivier, waar allerlei poeltjes inzitten bij een (lage) waterval. In potentie een heerlijke plek, enige nadeel is de regen van de afgelopen tijd. Hierdoor is de rivier vervuild en mag er niet gezwommen worden. Dan maar weer de berg op fietsen, terug naar Las Terrazas. We hebben niet veel zin in een actieve dag en besluiten naar het (enige) hotel hier te gaan. Gisteren bij de canopy hadden we gezien dat hier een zwembad was. Lijkt ons een prima bestemming voor vandaag. Is wel geen rivier, maar prima alternatief. Fietsen bij een bewaker achtergelaten, 4 cuc pp betalen bij de bar en wij kunnen de hele dag blijven. Lekker relaxen, zwemmen, prima lunch.

• 27 Juli 2017 - 12:07

Anja:

Mooi verslag weer! Pittige fiets tochten, maar klinkt wel heel bijzonder allemaal. Las Terrazas staat ook in onze planning! En dan denk ik dat wij in dat hotel verblijven waar jullie gezwommen hebben.... Nog een week, dan vliegen wij die kant op. Inmiddels is onze Wytse weer veilig terug uit Portugal en is Bouke nog daar... die komt maandag op dinsdagnacht terug en heeft dan anderhalve dag om op te knappen voor we vertrekken :)..Hopelijk jullie snel weer een wifi spot en wij een verslag!

• 27 Juli 2017 - 13:44

Claudia Cumlaude Travel:

Wow, ik heb net jullie verhalen gelezen. Die hards, superleuk om te lezen. Ik kijk uit naar het volgende verhaal. Als het goed is vandaag naar Trinidad. Veel plezier!! Groetjes Claudia