Bayamo en Baracoa - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van endendijk - WaarBenJij.nu Bayamo en Baracoa - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van endendijk - WaarBenJij.nu

Bayamo en Baracoa

Door: ME

01 Augustus 2017 | Cuba, Baracoa

31/07/2017 Bayamo
We moeten iets meer dan 200 km rijden om in Bayamo te komen. We volgen de 'hoofdweg' naar oost Cuba: een smalle 2 baans weg. Vooral opletten op de paarden karren, deze zie je meer dan auto's. Hoe verder naar het oosten, hoe beroerder de weg wordt, steeds meer gaten in de weg. Dus blijven opletten met rijden. Landschap is niet heel bijzonder, wel mooi, niet spectaculair. De Casa is weer midden in het centrum, 1 kamer beneden en 1 kamer op het dak. Deze laatste heeft ook een aparte ingang vanaf de straat. Nauwelijks in de kamer en het begint te onweren. Dit is de hardste regenbui die we tot nu toe gehad hebben. En dat wil wat zeggen! Naast de regen, ook nog enorme hagelstenen. Het gaat zo hard, dat het hele dak blank staat en het water onder de deur de kamer in loopt.
Na de regen zijn we de stad in gegaan. Is niet echt een bruisende stad...
Besloten om morgen al naar Baracoa te gaan ipv hier nog een nacht te blijven. Berichtje naar Claudia gestuurd of ze dit kan regelen. Al snel kwam het bericht dat alles geregeld is. Top service !

01/08/2017 Op weg naar Baracoa
Om 8:00 zitten we in de auto, na wederom een prima ontbijt. De auto is vannacht door iemand bewaakt, geregeld door de Casa. Na betaald te hebben (2 cuc), vertrekken we. Doel vandaag is Baracoa, ongeveer 300 km rijden. We nemen de route via het noorden, via Moa. De weg voert ons langs allerlei kleine dorpjes, we komen nauwelijks auto's tegen. Daarentegen zeer veel koetsjes. Hoe verder we komen, hoe beroerder de weg wordt. De gaten in de weg zijn nu zo groot en diep, dat er ook gras en struikjes in groeien. Zo te zien wordt deze route niet al te veel door auto's gebruikt. Op een gegeven moment stopt het asfalt geheel en gaan we via een dirt-road verder. Onze rij ervaring van vorig jaar in Uganda met de 4x4 komt hier goed van pas. Je schrikt niet meer van een enorme modderpoel, rotsen, plassen, blubber, stenen en rivieren. Enige verschil is dat we het nu moeten doen met een Chinese sedan ipv een zware terrein wagen.... Maar de auto redt zich prima. Komen door een dorp waar het er werkelijk uit ziet als 100 jaar geleden. Geen auto's, overal mensen te paard of in een koets. Hele aparte ervaring.
De hele weg vandaag is deels asfalt, deels dirt-road of een combinatie hiervan (dus asfalt met enorm veel gaten of gaten met af en toe een stukje asfalt). Rond 13:30 zijn we aangekomen bij Playa Maguana. Een prachtig strand, 20 km rijden vanaf Baracoa. We besluiten hier de rest van de middag te blijven. Lunch, lezen, zwemmen en heerlijke mojito's drinken. De ober had z'n oog laten vallen op een (mini)voetbal van de jongens. Hij vroeg of hij de misschien mocht hebben voor zijn dochter. Kregen direct de foto van haar te zien. We hebben m gegeven en kregen van hem een drankje.
Bij de Casa worden we weer met open armen ontvangen. Wederom communicatie met handen en voeten, want ze spreken nauwelijks Engels. Maar we komen er uit. Vraag was of we in de Casa blijven eten vanavond. Vinden we een prima idee.
Is uiteindelijk een uitstekende keuze geweest om 1 dag eerder uit Bayamo te vertrekken en 1 dag extra in Baracoa te besteden. We vinden het hier een stuk aangenamer. Een trekking in de bergen bij Bayamo is nu geen goed idee, met al die regen. Het regent bijna elke middag, gelukkig kort, maar wel heel heftig.

• 02 Augustus 2017 - 14:27

Rix:

Leuk, weer zo'n levend verhaal. Ik neem aan dat jullie die hoosbuien nietgeboekt hadden. Als het met de auto echt niet meer gaat kunnen jullie altijd nog paard en wagen regelen. Even Claudia bellen!