Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van endendijk - WaarBenJij.nu Kandy - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van endendijk - WaarBenJij.nu

Kandy

15 Augustus 2012 | Sri Lanka, Kandy

Woensdag 15/8 - Kandy
Vandaag hebben we weer een culturele dag...dus weer veel op blote voeten lopen. Gelukkig nu in de ochtend, zijn de stenen tenminste nog niet zo heet. Als eerste naar de Tempel van de Tand. Dit is de meest heilige plaats van Sri Lanka, hier wordt de heilige tand van Boedha bewaard. Deze wordt 3x per dag aan de mensen getoond, tenminste de shrine waar deze in zit. De tand zelf krijg je niet te zijn. Dit gebeurd tijdens een zgn puja. Een uur lang is er tromgeroffel en staat er een lange rij mensen die de 3 etages op gaan, om zo langs de tand te lopen. Tot de derde etage hebben we meegelopen in de rij, daarna er uit gegaan. Dan loop je niet direct langs de tand, maar je kan wel zien waar deze bewaard wordt en je hebt een mooi overzicht op al die mensen en offerandes.
Daarna nog verder door het prachtige tempelcomplex gelopen. Hier kon je ook nog een opgezette olifant zien, deze heeft 50 jaar de shrine met de tand mogen dragen tijdens de processies.

Eindelijk hebben we wat winkeltjes gevonden die mooie boeddha's verkopen. In een klein straatje achter het tempelcomplex. Tot nu toe alleen vreselijke toeristenwinkels gezien, die vooral houten beelden hebben. Dit waren winkels waar je alle tempel en monnik uitrustingen kan kopen. Niet bedoeld voor toeristen...maar er lagen wel mooie spullen. Tussen de kleding voor monniken, hebben we een hele mooi Boedha gevonden en die gelijk gekocht. Achteraf volgens de chauffeur voor een erg goede prijs: local price, no tourist price.

Volgende onderdeel is het klooster, aan de rand van het meer. Een groot verschil met de tempel, daar stond het zwart van de mensen. Hierbij helemaal niemand, geen toerist te bekennen. Alleen wij en de monniken die daar wonen.
Zat ook een klein museumpje bij, met een paar mooie boedha's en je kon wat kamers zien waar de monniken in leven.

De lunch was het feestje voor Thijs en Stijn: KFC. Hierna naar de botanical gardens, iets buiten kandy. Een erg mooi park met een aparte collectie dieren: het stikt er werkelijk van de reuzen vleermuizen. Alle boomtoppen zitten vol met die beesten. In het begin zagen we ze niet, maar als je dan rondkijkt zie je ze overal in de boomtoppen zitten/hangen.

De middag op gebruikelijke manier geëindigd: zwembad in het hotel.

• 15 Augustus 2012 - 21:26

Aahwb :

Klinkt als weer een indrukwekkende dag! Mooie foto s ook! Zijn jullie zo n beetje de enige touristen ? Of lopen er nog wel wat mee rond? Spreken ze daar beetje engels?
    Genieten jullie van de prive chauffeur. Dat geeft wel rust he?
    Dat wordt inderdaad een lange foto avond na de vakantie. Wij hebben er na de eerste selectie nog 'maar' 3700 .... , dat is nog exclusief de ook altijd leuke fotootjes op de iphones...
    Wat heerlijk voor jullie dat jullie nog niet eens op de helft vd reis zijn en nog veel in het vooruitzicht.
    Hier in NL is het gelukkig mooi weer en heerlijke temperatuur...hebben zondag en vandaag ook nog lekker gevaren. Zo houden we t vakantie gevoel beetje vast. Zaterdag prinsengrachtconcert ! Anne vaart vrijdag weer naar Amsterdam, dus we hebben weer leuk weekend voor de boeg. Tot later maa weer, Gr. Anja

• 17 Augustus 2012 - 13:06

Jaap:

Mooi, ik zeg mooi , ik zeg super mooi!!!Jullie hebben het geweldig naar de zin en wat een avonturen !! Véél plezier nog!! Groet van Erna en Jaap

• 17 Augustus 2012 - 13:06

Jaap: