Hikkaduwa - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van endendijk - WaarBenJij.nu Hikkaduwa - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van endendijk - WaarBenJij.nu

Hikkaduwa

22 Augustus 2012 | Sri Lanka, Hikkaduwa

Woensdag 22/8 - Hikkaduwa
De laatste volle vakantie dag in sri Lanka, morgen middag vertrekken we richting vliegveld voor het laatste deel van de vakantie: de Malediven .

Geen programma vandaag, lekker uitslapen en dan ontbijten in de tuin van het hotel, vlak aan het strand. Maar een hele dag niets doen is ook zo saai, dus na het ontbijt zijn we maar weer op pad gegaan. Met de tuktuk naar het 'centrum' van Hikkaduwa. Hier was niet erg veel te doen, is hier nu erg rustig. Hoogseizoen is rond kerst, nu is de zee te ruw en te gevaarlijk. Wat rondgekeken in wat winkeltjes, voor de verandering nog maar weer een Boedha beeld gekocht. Hierna weer in de tuktuk richting de blue Lagoon, een meer/ lagune 5 km buiten het dorp. We wilden hier eerst alleen rondkijken, maar de tuktuk chauffeur wist wel iemand waar we een boottocht mee konden maken op het meer. Besloten om dit maar te doen. Via allerlei kleine acherafweggetjes bij een hutje terecht gekomen, waar een kano lag. Het was dus de bedoeling dat we daarmee het water op zouden gaan. Zag er wankel uit, kano van 40 cm breed met een extra drijver aan een kant. Maar ja , toch maar doen. Bleek dat het een hele stabiele boot is, ziet er wankel uit, maar door die extra drijver is het evenzeer stabiel geheel. Voordat we weggingen nog fles water geregeld, dit hadden we niet bij ons aangezien we niet van plan waren lang weg te blijven. Op het meer kom je geen enkele toerist tegen, terwijl werkelijk een prachtig gebied is. Heel veel mooie vogels en heel veel water varanen. Deze kunnen wel 2,5 m lang worden, maar zo groot hebben we ze niet gezien. Na een uur varen gestopt bij een boeddhistische tempel, aan de rand van het meer. Ook hier geen toerist te zien. Onze roeier heeft hier een rondleiding gegeven. De tempel zat eerst op slot, maar dat ging hij wel even regelen. Komt hij terug met een enorme sleutel, zeker 30 cm lang, en een zaklamp. Hiermee maakt hij de tempel open. Binnen stond een prachtig Boedha beeld. We dachten dat we er nu waren, maar we moesten verder met hem mee. Nu kon je via de zijkant aan de achterkant van dit beeld komen. Daar bleek een gang te zijn, helemaal vol met beelden en muurschilderingen. Hiervoor was de zaklamp nodig, aangezien er geen verlichting was. Unieke ervaring.
Hierna nog een stuk gevaren, nog meer varanen, vogels en apen gezien.
Rest van de middag weer het gebruikelijke programma: zwembad en strand.
Vanavond heerlijk in de tuin van het hotel gegeten. Je moet er wel rekening mee houden hoe laat je wilt eten: ze nemen er meestal ruim de tijd voor om het te maken (niet alleen hier). Ook hier duurt het ruim een uur voordat het eten op tafel staat.