Alleen op de wereld - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van endendijk - WaarBenJij.nu Alleen op de wereld - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van endendijk - WaarBenJij.nu

Alleen op de wereld

14 Augustus 2012 | Sri Lanka, Colombo

Maandag 13/8 - knuckles valley
Dit is een van de mooiste plekken waar we ooit geweest zijn! 's Morgens alleen wakker worden met het geluid van vogels, geen enkel geluid van auto's of verkeer. Deze lodge ligt dan ook zeer afgelegen, vanaf de hoofdweg was het nog bijna 2 uur rijden over de meest slecht 'weg' die je je kan voorstellen. Maar daardoor zitten we nu wel op een unieke plek. We zijn de enige gasten in de lodge, er zijn ook maar 4 huisjes voor gasten. We hebben nu een eigen kok, chauffeur, gids en iemand die allerlei andere dingen doet. Wat een luxe! Vanuit ons huisje hebben we uitzicht op de knuckles, een bergrug genoemd naar knokkels van een hand (daar moeten ze op lijken).
Er is hier ook maar 1 ding te doen: wandelen in de omgeving. En dat is beslist geen straf. Na een geweldig ontbijt met een gids en onze eigen chauffeur op pad gegaan. Voor de lunch kregen we een uitgebreide lunchbox mee. Wel handig dat Linten mee was, aangezien de gids erg beroerd engels spreekt. Onderweg wordt er van alles uitgelegd over de planten, dieren en insecten en wat we nog meer tegenkomen. In ieder geval ook veel beesten gezien: enorme spinnen,apen, reuzen eekhoorn (meer dan 1 meter lang + staart), mangoesten, kameleon (die verkleurde van rood naar groen waar we bijstonden) en vele mooie kleurrijke vogels.
In de middel of nowwhere staat er opeens een huisje. Volgens de gids van een zeer arme familie. Hier mochten we even binnen kijken. Ongelofelijk hoe dat er uit ziet, piepklein, heel donker, met tv en radio, maar brandschoon. Het huis is gemaakt van klei en takken, vloer van aangesmeerde koeiepoep (stinkt niet, ziet er uit als beton). Na 3,5 uur lopen bij een waterval aangekomen, met een mooie poel waar je heerlijk kon zwemmen. Hier ook gelunched, wederom weer lekkere dingen voor ons klaargemaakt.
Hierna nog 2 uur gelopen, met een tussenstop bij een huisje voor een kop thee en een lekkernij van palmsuiker. Al met al zo'n 16 km gelopen door de bergen, jungle en rijstvelden. Rond 15:30 terug in de lodge, waar we ontvangen werden met eigengemaakte limoenlimonade.

's Nacht begint het steeds rond 4:00 heel hard te waaien, dan raast de wind om het huisje heen. Nu begrijp je ook waarom de daken van de huizen allemaal nog extra verstevigd zijn met boomstammen. Op bijna ieder dak ligt nl nog een stapel boomstammen en takken. Eerst dachten we aan brandhout, maar de gids vertelde dat het om extra versteviging gaat, om te zorgen dat de dakplaten niet wegwaaien. Mbt die dakplaten, die zijn bijna overal van asbest. Het lijkt er op dat dit overal het standaard bouwmateriaal is....

14/8 - Kandi
Na het ontbijt stond de 4WD bus voor ons klaar om weer terug te rijden naar het dal. Wederom weer 2 uur rijden. Deze keer ging het personeel van het hotel ook mee. De lodge is niet permanent open, volgende gasten komen pas volgende week. Echt een unieke plaats!

Rond 11:30 in Kandi aangekomen. Hier was het even zoeken naar het hotel. Onze chauffeur zat een beetje te mopperen op 'die boutique hotels', die zitten altijd ergens verstopt en geven nergens aan waar je nu precies heen moet rijden. Ook hebben ze meestal geen accommodatie voor de chauffeurs ( meeste hotels hebben aparte slaapgelegenheid voor de chauffeurs, rondreizen met een auto met chauffeur is zo'n beetje de standaard manier van reizen). En inderdaad dit boutique hotel, Serendip Stone Bungalow, heeft geen plek voor de chauffeur. Nu moet hij zelf iets voor hemzelf gaan regelen. Maar voor ons is het prima, net buiten Kandi met uitzicht op de rivier. Mooie kamers en natuurlijk een zwembad.
We hebben de spullen in het hotel neergezet en zijn gelijk de stad in gegaan. Eerst nog even bij een houtbewerkings bedrijfje geweest, na de rondleiding volgt de onvermijdelijke shop. Snel wegwezen.. Hierna heeft Linten (chauffeur) ons in het centrum afgezet en hebben we lekker in steegjes en markt rond lopen snuffelen. Na een late lunch nog even wat rondgereden en om 17:30 naar de traditionele dansshow. Dit moet je gezien hebben, maar dan wel slechts eenmaal. Het einde was het meest spectaculair, een show met vuurvreters en over hete kolen lopen.

• 14 Augustus 2012 - 22:45

Irma En Wim:

Het wordt steeds mooier. Wat een prachtige foto's. We zijn benieuwd naar de hele reportage. Jullie vallen van de ene in de andere verbazing.
    Hier is het ook warm. Vanmiddag onweer en een paar zware buien. Ik was net klaar met een schilderklusje aan het huis ....
    Tijdens de fietstocht zondag had ik bij een noodstop het frame van m'n fiets zodanig beschadigd dat het hele frame moet worden vervangen. Gelukkig heb ik nog een reservefiets.
    We hebben t/m zondag Mees te logeren.
    Groetjes

• 14 Augustus 2012 - 22:45

Irma En Wim:

We hebben t/m zondag Mees te logeren.
    Groetjes

• 15 Augustus 2012 - 06:43

Sjoerd:

Ha Endendijken,

Na al dat gehobbel is het wel vet genieten van al die mooie plekken die je ziet! Hele mooie foto's, kan ook niet anders met zo'n goed fototoestel :-) Bijzonder dat je tijdens de trekking zo weinig toeristen tegenkomt, want meestal zijn zulke mooie gebieden al een hit voor de locals om toeristen speciale tours aan te bieden. Hier in Toscane staan de toeristen trouwens in rijen opgesteld om alle hotspots te zien. Vandaag Florence, vroeg op (met massief boe-geroep van alle andere Hooftmannen), we gaaan er voor!

Greetz Sjoerd