Dambulla en Knucles valley - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van endendijk - WaarBenJij.nu Dambulla en Knucles valley - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van endendijk - WaarBenJij.nu

Dambulla en Knucles valley

14 Augustus 2012 | Sri Lanka, Dambulla

Zondag 12/8 - Dambulla/Knuckels valley

Vandaag moesten we al vroeg beginnen om de massa's toeristen bij Dambulla voor te zijn. Stijn en ik(Thijs) hadden daar zoals gewoonlijk, iets meer moeite mee dan m'n ouders. Na het ontbijt in het hotel gingen we meteen op weg.

Na een klein half uurtje rijden kwamen we aan bij Dambulla, een boeddhistisch tempelcomplex met een klein hindoeïstisch tempeltje. Dat hindoeïstische tempeltje is om aan te tonen dat ze respect hebben voor de hindoes omdat het boeddhisme oorspronkelijk uit India komt. Dambulla is zo speciaal omdat er meer dan 150 Boeddha-beelden zijn, waarvan 1 waarop een toerist was gaan zitten en die toerist werd toen het land uit gezet en de Bhoedda moest opnieuw geschilderd worden. En nog meer omdat het heel oud is (1e eeuw voor Christus). Na het beklimmen van een enorme hoge trap konden we de 5 verschillende tempels daar bekijken.

Toen we uitgekeken waren moesten we met ons busje een uur rijden tot we bij de volgende stop waren: Een kruidentuin waar we uitleg kregen en een rondleiding kregen door de tuinen die natuurlijk in de shop eindigde waar je voor veel te veel geld allerlei olies en zalfjes kon kopen.

Daarna reden we via Kandi naar een brug waarin een scène werd gespeeld uit de film: De river kwai na een keer heen en weer lopen hadden we het daar eigenlijk al wel gezien en reden nog een stukje naar de plek waar we zouden gaan lunchen.

Na de lunch gingen we nog even langs een houtsnijwerkfabriekje met een enorme winkel vol houtsnijwerk.

We zijn daarna nog verder gereden en vervolgens opgepikt door een bus van het nieuwe hotel. Maar we moesten onze eigen bus ook nog kwijt natuurlijk dus konden we die netjes bij mensen in de voortuin van iemand zetten. Onderweg reden we nog langs een winkeltje waar de chauffeur toeterde en hard "chicken chicken!" riep blijkbaar moesten we ons diner nog ophalen.

We reden een hobbelig en kronkelig asfaltweggetje wat ze de "good way" noemden. We dachten dat de weg bijna niet slechter kon... Maar dat kon dus wel. We reden later op een weg die je bijna geen weg mocht noemen, bijna een en al gat met overal steentjes.

Maar eenmaal aangekomen konden we genieten van het prachtige uitzicht en het heerlijke eten. Zo lekker hadden we nog niet gehad hier!

En nu zitten we samen met onze chauffeur als enige in dit hotel waar we de volle aandacht van het personeel krijgen. En waar de stroom om 22:00 afgesloten wordt...

• 14 Augustus 2012 - 17:57

Manny Hulsegge:

zoals altijd weer boeiend. liefs. (O)mamanny

• 17 Augustus 2012 - 12:58

Jaap:

Prachtig opgeschreven ...De the bridge over river Kwai ...die film heb ik lang geleden gezien...Wonderlijk als je daar dan 'zo maar' loopt...Fijne tijd nog en veel genieten!! Groet van Erna & jaap