Golden Rock - Reisverslag uit Letawkhi, Myanmar van endendijk - WaarBenJij.nu Golden Rock - Reisverslag uit Letawkhi, Myanmar van endendijk - WaarBenJij.nu

Golden Rock

19 Juli 2014 | Myanmar, Letawkhi

19 juli - Naar de Golden Rock

Rond 8:00 uur werden we weer opgehaald. Op weg naar Mt. Kyaiktiyo, de Golden Rock. Maar eerst naar Bago. Onderweg nog gestopt bij een oorlog monument uit WO2 en door naar het Kha Khat Wain klooster. Een van de grootste kloosters van Myanmar, voor de protesten in 2007 zaten hier meer dan 1500 monniken, op dit moment zijn het er zo'n 500.
We zijn er iets voor 11:00, want om precies 11:00 begint hier de lunch ceremonie. In een lange rij komen de monniken langs, onderweg krijgen ze de aalmoezen van de mensen die hier op hen staan te wachten. Ze krijgen van alles, geld, eten, pennen, schriften, snoep etc. Vooral een groep Thaise toeristen is hier erg druk mee om alle meegebrachte spullen te verdelen onder de monniken. Erg komisch om te zien, vooral als sommige monniken stug de andere kant op blijven kijken. Je hoort ze bijna denken 'die rommel hoef ik niet'. Ondertussen begint het te regenen..en niet zo zachtjes ook. Nu weet je weer waarom de regenpijpen zo enorm groot zijn en nog kunnen ze het niet aan. We staan gelukkig droog in een kloostergang, maar als snel komt het water al via de zijkanten over de vloer heen gespoeld. De processie van 500 monniken in een lange rij ziet er indrukwekkend uit. Deze zijn allemaal onderweg naar de eetzaal, daar zitten ze allemaal op de grond te lunchen. Beetje aapjes kijken, maar ondanks dat toch indrukwekkend.
Hierna weer in de auto en verder richting Kyaiktiyo. En regenen doet het nog steeds, inmiddels ook in de auto. Langs de rail waarlangs de deur open gaat komt het water naar binnen en zorgt ervoor dat het water langs alle randen van het dak naar binnen komt. Beetje naar het midden schuiven in de auto en je zit toch nog wel droog.

Na 2,5 rijden aangekomen bij het base camp om naar de Golden Rock te gaan. De meest heilige boeddhistische plek in Myanmar. Je kan er heen lopen (minimaal 7 uur) of je kan met de auto het grootste deel van de weg afleggen. In deze tijd van het jaar is lopen onmogelijk en aangezien het nog steeds plenst van de regen, gaan wij met de auto. Tenminste auto...een vrachtwagen waar in de laadbak wat planken zijn aangebracht en waar je dan samen met nog 35 andere mensen in samengepakt zit. De tocht kan je het beste vergelijken met een rit in een botsauto waar je met zoveel mogelijk mensen tegelijk in gaat zitten. Iedereen in een plastic regenjas en ondertussen blijft het gieten van de regen. Na een uur waren we boven en gelukkig vlakbij het hotel. Dat schijnt prachtig gelegen te zijn...maar ligt nu volledig in de wolken. Even naar de kamer en dan regenjack weer aan. Nu het laatste stuk lopen naar de Golden Rock, op de rand van de afgrond een volledig goud geverfd rotsblok die elk moment naar beneden lijkt te vallen. Maar is in dit geval onmogelijk, aangezien er 2 haren van Boeddha in de pagode op de rots zitten. En die houden m op z'n plaats, vallen is dus onmogelijk!
En nog steeds in de ....regen gelopen naar het hotel. Even droge kleren aantrekken, eten en op zoek naar wifi.

• 19 Juli 2014 - 16:35

Jan En Rix:

Slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel. Natuurlijk jammer dat het uitzicht in het water valt. Misschien een reden om nog eens terug te gaan?

• 20 Juli 2014 - 11:36

Gerrit:

Wat leuk om jullie reisverslag te lezen. Wij gaan over 8 weken daar naar toe. Zie ik het goed ? Ook daar wifi ?

Groet

Gerrit