Op zoek naar geluk - Reisverslag uit Botataung, Myanmar van endendijk - WaarBenJij.nu Op zoek naar geluk - Reisverslag uit Botataung, Myanmar van endendijk - WaarBenJij.nu

Op zoek naar geluk

18 Juli 2014 | Myanmar, Botataung

18 juli - Yangon
Ondanks het vreselijke nieuws, zijn we wel de stad ingegaan. We werden door onze gids opgehaald bij het hotel. Eerst een klein stukje met de auto en daarna lopend verder. Het verkeer is direct opvallend, wel druk maar een anders soort chaos vergeleken met andere landen in deze regio. Er rijden hier nauwelijks brommers, maar de auto's compenseren dit wel...Er wordt hier sinds enkele jaren aan de rechterkant van de weg gereden. Op zich niet vreemd, alleen het merendeel van de auto's heeft het stuur nog aan de rechterkant...en dat komt de overzichtelijkheid niet echt ten goede.
We lopen eerst door een straat met overal kleine winkeltjes, eetstalletjes, winkels voor monnik benodigdheden, boeddha winkel/atelier. Even de vissen voeren bij een tempel (dat brengt geluk, kunnen we nu wel even gebruiken) en dan naar het hoogtepunt van de ochtend: de Shwedagon pagode. Dit is het symbool van het land, ruim 100 meter hoge gouden pagode, met bovenop de top een gouden 'paraplu' en windvaan met duizenden diamanten en edelstenen.
Het is een enorm complex met vele tempels, boeddha's en andere bouwwerken rondom de pagode. Alles is hier ongeveer van goud, goudverf, bladgoud, massief goud. Je kan flinterdunne dunne velletjes bladgoud kopen om die vervolgens op een boeddha beeld naar keuze te plakken. Ook dat hebben we gedaan...brengt ook weer geluk. Rondom de pagode, in alle windrichtingen zijn kleine tempeltjes die te maken hebben met je geboorte dag. Onze gids heeft uitgezocht wat onze geboorte dag en dier zijn: thijs op woensdag ochtend (de enige dag van de week met een ochtend en middag 'dier'.. een praktische oplossing van de astrologen om 7 dagen te verdelen over de windrichtingen) en hij is een olifant met slagtanden. Stijn op zaterdag en een draak, petra en ik allebei op maandag en daarom ook allebei een tijger. Een offer geven bij de tempel van jouw 'dag' brengt weer geluk. Op de route naar buiten nog gestopt bij een toekomstvoorspeller. Aan de hand van je geboortedatum, dag en leeftijd doet hij een voorspelling en krijg je een Myanmarese (?) naam. Tevens mag je 3 vragen stellen die hij met behulp van tarot kaarten beantwoord. Het lijkt er op dat de ochtend met alle geluksmomenten een goede start was, aangezien we allemaal een zeer rooskleurige en succesvolle toekomst tegemoet gaan.
Tot hilariteit van de gids en de voorspeller trokken Petra en ik dezelfde kaart, deze gaf aan dat het goed en succesvol gaat in ons werk. Petra moest wel oppassen met heet water en elektriciteit en ze heeft geluksgetallen gekregen voor de loterij! Die gaan we maar eens uitproberen.
Stijn is iemand die wat onrustig is, slecht stil kan zitten. Hij moest in geen geval iets met kunst of muziek gaan doen voor z'n 20ste, hij gaat een technische studie worden en krijgt straks een leidinggevende functie. Wat je al niet uit een paar kaarten kan halen. Thijs had er weinig behoefte aan om zijn toekomst te laten voorspellen.

We sluiten de ochtend af met een heerlijke lokale lunch, allerlei soorten curry's met rijst en groenten.
Even terug naar het hotel en de middag rondgelopen door de koloniale binnenstad. Panden die ooit heel mooi geweest zijn, maar nu behoorlijk vervallen zijn, overal verkopers op straat, eetstalletjes, chaotisch verkeer, nog steeds geen brommers en fietsen, af en toe een fietsriksja, mannen meestal in sarong, vrouwen met thanaka op het gezicht, geen opdringerige mensen, nauwelijks toeristen. We zijn echt weer in Azie, maar dan wel een heel relaxed deel ervan.

• 18 Juli 2014 - 20:25

Cor:

Fijn dat jullie toch nog kunnen genieten van de reis.
    Veel plezier
    Wendelien en Cor

• 19 Juli 2014 - 03:54

Sjoerd:

Hoi allemaal,
    Wat een droeve berichten , vooral voor Stijn en Thijs. We leven erg met jullie mee, en hopen dat het wegvallen van de klasgenootjes een plekje krijgt tussen de ongetwijfeld mooie ervaringen op jullie reis! Ook wij zullen bij de eerstvolgende tempel kaarsjes aansteken en bladgoud plakken voor een beetje geluk....een mooi gebruik dat we hier ook tegenkomen bij Boeddha. Wij duiken nu voor drie dagen de jungle in, misschien even buiten bereik van wifi...