Kalaw - Reisverslag uit Pebin-inywa, Myanmar van endendijk - WaarBenJij.nu Kalaw - Reisverslag uit Pebin-inywa, Myanmar van endendijk - WaarBenJij.nu

Kalaw

05 Augustus 2014 | Myanmar, Pebin-inywa

Al enige dagen niets meer op de site gezet. Even een update van de afgelopen dagen.

2 augustus - Mandalay
Het terugbellen door Khiri is niet helemaal gelukt, we zouden om 9:30 gebeld worden. Uiteindelijk heb ik maar weer gebeld. De boodschap was wel duidelijk doorgekomen en ze was druk bezig om een ander hotel te regelen. Daar was ze nog mee bezig. Uiteindelijk zaten we om 10:45 in de taxi naar een nieuw hotel mèt zwembad: het Shwe Taung Tarn hotel. Dit ligt wel wat uit het centrum, maar is geen probleem. We zijn toch niet van plan om de stad in te gaan, het zwembad is het doel van vandaag. Blijkt een erg leuk hotel te zijn, mooie kamer en een prima zwembad. Eigenlijk leuker dan het Mandalay City hotel.

3 augustus
We gaan vandaag weer verder. Het ophalen gaat nu gelukkig wel goed. We gaan weer de bergen in, naar Kalaw. Na een paar uur komen we aan, klimaat is er erg lekker. Ligt dan ook op 1500 meter hoogte. En weer gaat het fout mbt ons programma....
We zouden 1 nacht hier blijven, en een 2 daagse trekking gaan maken. Dat was niet helemaal goed doorgekomen. Ze gingen er van uit dat we 2 nachten zouden blijven en 1 dag een trekking zouden maken. Dat was de eerste versie van ons reisplan...maar niet de definitieve. Maar weer bellen met Khiri Travel. Die putten zich uit in excuses en gaan nu alsnog wat regelen. Uiteindelijk afgesproken dat we hier nu 1 nacht blijven en dan 2 dagen op pad gaan. Alleen een andere route die we eerst van plan waren, want we willen ook nog naar de olifanten. Dat zou eerst vandaag gebeuren, maar valt niet meer te regelen.
Rest van de middag door het dorpje gelopen en wat zitten relaxen bij het hotel.

4 augustus
De rugzakken hadden we gisteren avond al omgepakt. De 2 grote blijven in het hotel achter en we nemen de 2 kleintjes mee. We gaan eerst naar Green Hill Valley. Een soort olifanten bejaardenhuis in een volledige ecologische opzet. Myanmar heeft nog ongeveer 10.000 olifanten aan het werk in de bosbouw. Een paar hiervan worden opgevangen in GHV als ze hun werk niet meer kunnen doen. Hier kan je als toerist naar toe om olifanten van dicht bij mee te maken. En dit is perfect georganiseerd, maar wel op een hele leuke ontspannen manier. Geen toeristen pretpark. De beesten doen geen kunstjes, je kan er niet op rijden. Je mag ze voederen en je mag ze wassen. En beiden is heel erg leuk! Je krijgt een grote schaal met bananen en die geef je ze dan, ze pakken ze met hun slurf aan of sommige willen het liever direct in hun mond hebben. En dit heb je helemaal voor jezelf, zonder andere toeristen. Daarna ga je naar de rivier om de olifanten te wassen. Je krijgt van GHV een broek en een handdoek, zodat je zelf na die tijd niet met zeiknatte kleren zit. En dan met die beesten het water in. Ze blijven heerlijk rustig in het water liggen en genieten van het geklieder met het water.
Hierna omkleden en verder met het ecologische deel. Olifanten eten zo'n 150 kg per dag, dat is een aardige berg takken/bomen/bladeren. GHV plant in de regio bomen aan om dit te compenseren, maar ook als aanvulling wat de mensen zelf kappen. Oa vanwege de productie van houtskool. Iedere bezoeker van GHV plant zijn eigen boom op het terrein. We hebben dan ook 4 teak bomen geplant. Nu nog zo'n 50 jaar geduld hebben om m als grote boom te kunnen zien. In het restaurant stond inmiddels een voortreffelijk lunch voor ons klaar.
Hierna is het tijd om te beginnen met onze trekking. Eerst een stukje met de auto en dan rugzakken op. Naast de gids, gaat er ook nog een drager mee. Die heeft voornamelijk water bij zich voor de komende 2 dagen. We lopen voornamelijk bergop, langs bos, thee, sinaasappels en nog allerlei andere velden. Na ongeveer 1,5 lopen komen we in een Palaung dorpje. We zijn er amper aangekomen en het begint te plensen van de regen. Gelukkig kunnen we hier even binnen zitten. Ook hier krijgen we weer de groene thee (overal in Myanmar krijg je altijd groene thee, altijd gratis) en kunnen wat mooie foto's maken van mensen in traditionele kleding. Na de bui lopen we verder. Even bij het schooltje naar binnen geweest en dan weer verder het pad op. Prachtige omgeving met schitterende uitzichten.
Tegen17:30 komen we aan in het volgende dorpje. Hier blijven we in het klooster slapen. In een bijgebouw hebben we een enorme ruimte die helemaal voor ons is ingericht. Liggen 4 bedden met klamboes, staat een tafeltje met een kan groene thee klaar. We zijn amper binnen.....en wederom gaat het enorm regenen. Wat hebben we een geluk gehad vandaag, tijdens het lopen geen enkele bui, alleen als we net ergens binnen zitten. Prima planning!
Na de bui nog even in het Palaung dorpje rondgekeken. In het klooster wordt intussen ons avondeten klaargemaakt. Er is speciaal voor ons een kok meegekomen, die wederom een overheerlijke curry maaltijd voor ons maakt.
Na het eten vroeg gaan slapen, best vermoeiend zo'n dag.

5 augustus
Stijf wakker geworden na een nacht op een keihard bed. Maar sfeervol was het wel!
Buiten gewassen bij de wasplaats, bij de monniken. Hierna werd een overvloedig ontbijt binnen gebracht. De kok heeft weer z'n best gedaan(het over gebleven ontbijt ging naar de monniken) We gaan hierna weer verder lopen. Landschap begint te veranderen, we lopen nu vooral bergafwaarts en de thee/sinaasappels maken nu plaats voor gember/rijst/bonen. Komen zelfs langs een paar steenkool'mijnen'. Dat wil zeggen een tentje boven een gat in de grond, hier begingt dan een mijngang. Alles is volledig handwerk, komt geen enkele machine aan te pas. Gangen een klein beetje gestut met bamboe en wat planken. Levensgevaarlijk werk.
Na ongeveer 3 uur lopen komen we bij een weggetje aan waar een busje staat te wachten. Blijkt dat we er al zijn en dit is onze bus en onze nieuwe gids. Die heeft onze tassen al opgehaald in het hotel en hiermee gaan we verder naar het Inle Lake.
Onderweg nog even gestopt bij een paraplu maker. Hier worden volledig met de hand de papieren paraplu's gemaakt. Leuk om even te zien. Bij het Inle Lake op een boot gestapt die ons naar ons hotel brengt: Paradise Inle Resort. Een hotel op palen midden in het meer.

• 05 Augustus 2014 - 16:46

Simone:

Spannend allemaal weer. Ben heel benieuwd naar de foto's en natuurlijk naar
    dat hotel op palen. Lijkt me heel bijzonder. Genieten jullie maar verder. Liefs van ons

• 05 Augustus 2014 - 17:54

Sjoerd:

Leuk zo'n trekking, en het bezoek aan de olifanten. Iets soortgelijks ooit gezien in Maleisie, prachtig! Ook zo'n last van bloedzuigers daar in de jungle? Hopelijk hebben ze in het hotel op palen niet allen groene thee maar ook wat zachtere matrassen, jullie zullen wel spierpijn hebben van de trekking!

• 05 Augustus 2014 - 19:01

Rix:

Ha, fijn weer iets van jullie te lezen. Na die paar minpuntjes weer veel leuke en spannende dingen in het vooruitzicht. Jullie kunnen morgen in ieder geval zeggen dat je op niveau geslapen hebt. Past helemaal bij de VIP-behandeling die jullie steeds te wachten staat. De geplante teakboompjes zijn natuurlijk een reden om nog eens terug te gaan. Met al die regen moeten ze eigenlijk wel goed groeien. Ik ben benieuwd naar de volgende avonturen.

• 05 Augustus 2014 - 23:50

Aahwb :

Wat een prachtig verhaal weer! Bijzonder deze trekking en goed dat jullie voet bij stuk hebben gehouden. Fijn trouwens overal groene thee! Dat zou wel wat voor mij zijn.
    Ik was al benieuwd naar de foto s , maar na dit verslag nog meer! Wij zijn inmiddels aangekomen in Samara, een klein kustplaatsje in het westen. Ons verblijf bestaat uit 6 bungalows vlakbij het strand. Wij hebben eigen bungalow met 2 slaapkamers , twee badkamers en kunnen zelf ontbijt maken. Leuk zwembad en de brulapen en parkieten zitten nu boven mijn hoofd. We blijven hier 6 nachten.. Gaat helemaal goed komen na alle activiteiten want ik denk dat we hier nog weinig gaan ondernemen. Groetjes!