Don Khon - Reisverslag uit Don Không, Laos van endendijk - WaarBenJij.nu Don Khon - Reisverslag uit Don Không, Laos van endendijk - WaarBenJij.nu

Don Khon

Door: Martijn

02 Augustus 2013 | Laos, Don Không

02/8/2013 Don Khon
Heerlijk op de rivier geslapen, gordijnen open gelaten, zodat je direct van het uitzicht kan genieten als je wakker wordt. Vannacht heeft het behoorlijk geregend, dus heel benieuwd hoe de wegen er op het eiland uit zien. Bestrating hebben ze hier niet. Zal niet al te best zijn.... Eerst lekker ontbeten met heerlijke warme stokbroden. Dat is toch wel het voordeel van de oude franse koloniën: overal kan je heerlijke stokbroden en croissants krijgen. Beter dan een stuk droge toast.
We hebben het plan om vanmorgen over het deel van het eiland te lopen waar we nog niet geweest zijn. Kijken of we bij de waterval aan de andere kant van het eiland kunnen komen. En wat we al vreesden, de wegen/paden op het eiland zijn weer heerlijk modderig. Overal enorme plassen, modder en glibberig. Tussen de rijstvelden door gelopen op de smalle paadjes en vooral proberen overeind te blijven. Schone voeten houden gaat toch niet lukken en overeind blijven bij mij ook niet. Ook hier is het weer opvallend dat bij zeer veel huizen een schotel antenne staat. Zelfs bij de meest krakkemikkige bouwsels staat er nog een schotel buiten. Dit is blijkbaar belangrijker dan het verbeteren van het woonhuis.
Aan de andere kant van het eiland kwam er net een groep kanoërs aan land, met een gids. Deze gevolgd richting de waterval. Je hoorde deze wel, maar het was niet duidelijk waar we nu ergens heen moesten. Bleek dat je een heel smal glibber paadje in moest, bestaande uit vooral veel plassen. Hier lukte het niet meer om om de plassen heen te lopen...dan er maar dwars doorheen. Gelukkig hadden we deze keer slippers aan ipv de bergschoenen, is hier een stuk praktischer. Via een hangbrug naar het naastgelegen eilandje en daar was de waterval. Minstens zo groot en wild als die van gisteren. Deze 2 watervallen, met het eiland in het midden zijn eigenlijk een soort kurk in de Mekong, die zorgen ervoor dat er geen scheepvaart mogelijk is richting Cambodja. En als je ze gezien hebt, begrijp je ook wel echte waarom dit zo is. Hierna weer terug gelopen naar onze floating room. Hier heerlijk gerelaxed: lezen, foto's uitzoeken en de plannen voor de komende dagen maken. Wat het weer betreft was dit vandaag ook de handigste planning. Vanmorgen hebben we prima weer gehad, maar vanaf het moment dat we terug waren in ons hotel heeft het erg veel geregend. Enorme stortbuien, afgewisseld met droge periodes en wat gewone buien. Een dagje relaxen zat toch al in de planning.

• 02 Augustus 2013 - 13:16

Rix:

Wat een mooie sfeerplaatjes! De waterval is erg spectaculair net als de hoeveelheid regen. Was het wadlopen al traning voor jullie misschien? Schotelantennes horen kennelijk inderdaad bij de eerste levensbehoeften. We hebben een vergelijkbaar beeld in de voormalige DDR gezien na de val van de muur. Hiet staat de thermometer al op 33. We hebben óók slippers aan, niet vanwege de modder maar vanwege de hitte.
    Groetjes Jan en Rix

• 03 Augustus 2013 - 03:47

Aahwb :

Opmerkelijk van die stokbroden en croissants. Hier in Thailand zo nu en dan een french bakery gezien. Overal rijst en noodles, in de hotels de bekende toast. Zo aan de wegen te zien is de naam 'slippers' erg toepasselijk.

• 03 Augustus 2013 - 11:33

Simone:

"Slipper-y when wet". Deze Amerikaanse verkeersbord uitdrukking komt op jullie letterlijk en figuurlijk van pas. Wij zijn weer thuis en hebben net genoten van heerlijke bruine boterhammen met oude kaas....en na jullie verhalen over stokbrood zometeen misschien ook maar een poging bij Le Fournil wagen... Veel plezier weer!!!