Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van endendijk - WaarBenJij.nu Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van endendijk - WaarBenJij.nu

Siem Reap

03 Augustus 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

3/8/2013 Cambodja
Nog even leuk om te vertellen is hoe wij gisteravond hebben gegeten. na een middag relaxen was het tijd om te gaan eten ,ondanks de regen toch door de blubber naar een restaurantje. Veel keus was er niet, maar het restaurant bij ons hotel hadden we de dag ervoor al geprobeerd en dit was ons allemaal niet erg goed bevallen. Dus nu maar op zoek na een andere.
de kerstverlichting werd voor ons aangedaan en we konden bestellen, niet veel keus maar voor ons voldoende om uit te kiezen.
Deze keer waren we eensgezind en bestelde we 2 fried rice en 2 pat thai en 2 fried spring rolls. Na onze bestelling zien we overal mensen heen gaan om ingrediënten te halen. Olie, kool, wortelen en taugé. Het duurde dan ook behoorlijk lang voor Laos begrippen dat we ons eten kregen. Meestal staat het na 10 minuten op tafel en hebben we 2 potjes gekaart nu duurde het meer dan een uur voordat het eten er was en hadden we wat meer potjes dan 2 gespeeld. Ondertussen valt de stroom in het hele dorp uit en is het aarde donker. Maar we hebben heerlijk gegeten en gedronken voor nog geen 15 euro.
vanochtend om 7:30 uur op gestaan, na een ontbijtje met een stokbroodje en fried egg met de boot stroom opwaarts. Dit gaat aanmerkelijk langzamer dan de heen weg nu doen we er ruim een half uur over, de heen weg 5minuten.
Nu was het niet nodig om met de ferry over te steken omdat we met een soort kano met motor naar het vaste land werden gebracht. Er zijn hier geen gewone aanlegsteigers dus klimmend over de 3 boten die ervoor liggen klim je op de kade. Hoezo al ingespeeld op toeristen, gewoon net zo als de locals klimmen en niet zeuren.
De bus stond alweer op ons te wachten ( dit is elke keer geweldig geregeld),na 2 uur rijden waren we in Pakse waar vandaan we naar Siem Reap(Cambodja) vliegen. Hier nog even een lokale markt mee gepakt en nog wat heerlijke pinda koeken voor onderweg gekocht.
De vlucht ging prima op tijd en na een uur vliegen waren we in Cambodja. Hier aangekomen moet er eerst een visum worden geregeld. Op het moment dat je het vliegtuig uit komt kom je in een grote hal waar 14 medewerkers op een rij zaten te slapen en te wachten tot iedereen de juiste formulieren had ingevuld en ze deze konden controleren. Er waren 4medewerkers om de pasporten met bij behorende formulieren en pasfoto in ontvangst namen en 10 op een rij die het allemaal controleerde en aan elkaar doorgaven en weer controleerde of het allemaal wel klopte.Hoezo verborgen werkeloosheid.? Aan het einde van de rij konden wij ons paspoort weer ophalen met de benodigde visa en konden we naar de douane doorlopen voor de volgende controle, deze ging gelukkig een stuk sneller. Al met al stonden we om 15:30 uur buiten met bagage en ja hoor daar stond alweer iemand met een bordje Endendijk. Hup tassen in laden en op naar Siem Reap. De eerste khmer tempel van Ankor What hebben we onderweg al gespot, maar morgen gaan we voor het echte werk.
We zitten in een heerlijk hotel, Siddharta, we hebben twee kamers naast elkaar met een deur tussen beide kamers. Ook wel weer eens gezellig.
De jongens en Martijn hebben nog even lekker gezwommen in het zwembad bij het hotel.
Inmiddels hebben we wel een beetje trek gekregen, vanmiddag niet gelunched en dat beginnen we inmiddels te voelen.
Lopend richting het centrum, er staan overal wel tuktuks( deze zijn weer anders dan in Laos, hier zit er een gewone brommer voor en is het een soort aanhang wagen waar je inzit, we passen hier met z'n vieren), maar we willen graag een beetje de omgeving verkennen.
En wat komen we onderweg tegen: een KFC. De ogen werden zo groot als schotels, dus hier eerst maar even naar binnen voor een kleine snack. Het was dan wel geen Mc D maar we hebben gesmuld. Na deze korte pauze verder gelopen naar het centrum waar 's avonds weer een markt is en je alles kan kopen wat je maar kan bedenken (onze Boedha collectie is weer uitgebreid met een Cambodjaanse Boedha) en waar je overal massage en aan je voeten kan laten knagen door visjes.
Jullie begrijpen het al, de piranha's zijn eerst aan onze voeten begonnen (Martijn durfde niet, was bang dat er niets meer van hem overbleef) en daarna kregen we een heerlijke voet massage. Je wordt de hele tijd aangesproken en kan dan ook flink over de prijs onderhandelen. Voor 8 dollar hadden we fish massage , free drinks en nog eens een voetmassage voor ons allemaal. Dit konden we natuurlijk niet aan ons voorbij laten gaan.
Na wat Cambodjaanse woorden geleerd te hebben Ankon = dank je wel , Nihou= halllo , Zoezekai= goedendag zijn we op gegaan naar een eettentje.
Een groter contrast met gisteren is er niet, overal eettentjes en pubs waar je lekker iets kan drinken. Thijs en Martijn hebben een Khmer BBQ gegeten. Op tafel komt er dan een soort gaspit te staan met een soort tulband vorm er op maar dan omgedraaid , dan gaat in de buitenste rand bouillon en binnen in kan je vlees bakken. Je krijgt 5 Soorten vlees, waar een ervan krokodil is. Hier ging Thijs helemaal voor. In de buitenste ring waar de bouillon inzit, doe je allemaal groenten die je dan later op kan eten met de bouillon en noodels. Erg lekker maar ook erg warm.
Hierna nog even lekker over de markt gelopen en met een tuk tuk terug naar het hotel.

• 03 Augustus 2013 - 23:34

Cor:

Wat een uitvoerige verslagen, hartstikke leuk. En Siem Reap is heel herkenbaar.
    Wij blijven jullie volgen en nog heel veel plezier de komende dagen.
    Cor en Wendelien.

• 04 Augustus 2013 - 14:24

De Hooftmannetjes:

Ha Endendijkjes,

Jullie hebben al veel gezien en meegemaakt tijdens deze reis. De foto's zijn prachtig en de verslagen erg leuk om te lezen. Het is nog hard werken ook zo'n trip: vroeg op, veel reizen en ontdekken, ceremonies ondergaan etc. Verlangen jullie ondertussen al naar het strand en even niksdoen? Wij hebben deel 1 van onze trip door de VS eropziten (met SUV cruisen door Noord-Oosten met puntje Canada. Was erg leuk! Hilarisch om met een huurauto dwars door de heksenketel Manhattan te rijden, indrukwekkend om zeiknat te worden onder de Niagara watervallen en spannend om walvissen van dichtbij te zien op zee bij Cape Cod. Nu is deel 2 gestart relaxen we een weekje in een villa in Florida. We dompelen ons hier onder in veel luxe, want werkelijk alles is hier in huis. Vrijdag a.s. vliegen we naar NY en duiken we het stadsleven in. Natuurlijk naar memorial 9/11 en een wedstrijd van de New York Yankees! Geniet van de schoonheid van Cambodja (en de schoon gegeten voetjes)!
    Greetz, De Hooftmannetjes