Met de boot naar Nong Kiau - Reisverslag uit Ban Sôphoun, Laos van endendijk - WaarBenJij.nu Met de boot naar Nong Kiau - Reisverslag uit Ban Sôphoun, Laos van endendijk - WaarBenJij.nu

Met de boot naar Nong Kiau

27 Juli 2013 | Laos, Ban Sôphoun

27/7/2013 Nong Kiau
De bagage vandaag omgepakt, 2 rugzakken blijven achter in Luang Prabang. We nemen alleen de kleine daypackers mee met spullen voor de komende 2 dagen. Dat betekend 2 rugzakjes met kleding en toiletspullen en 1 rugzakje met elektronica... Camera, laders, ipad's, eraeders. Is toch even anders reizen dan 20 jaar geleden. Als je de jongens moet geloven is het belangrijkste in een hotel of er wel wifi is. Maar gelukkig is dat hier bijna overal zo, al is de snelheid erbarmelijk slecht. Je moet veel geduld hebben bij het openen van een site en zeker als je een foto wil uploaden.
Het land is veel moderner dan ik verwacht had, hotels zijn prima, overal zijn bureautjes waar je activiteiten en transport kan regelen. Als je iets boekt, dan is het ook allemaal prima geregeld. Mensen zijn heel erg vriendelijk en willen niet gelijk iets van je. In veel anders landen in deze regio draait alles om de fooi die ze willen krijgen en vooral verwachten te krijgen. Dat is hier totaal niet zo, het lijkt er meer op dat ze verbaast zijn als je een fooi geeft. Kan ook zijn dat het betere toneelspelers zijn.
Maar het verbaast mij hoever ze al in de toeristische ontwikkeling zijn, zeker als je bedenkt dat dit land pas sinds 1995 open staat voor buitenlanders.
Maar nu naar onze ervaringen van vandaag.
We werden om 8:15 opgehaald in het hotel. Hier komen we over 2 dagen weer terug, vandaar dat we een deel van bagage konden laten staan. Gisteren avond hadden we ook al een deel van de kleding afgegeven in de stad om te laten wassen. De kosten hiervan gaan per kg, ongeveer €1,- per kg.
We gaan nu met een boot de Mekong af. Een hele lange, smalle lange boot, helemaal overdekt met open zijkanten. Hierin zijn 4 vliegtuigstoelen neergezet en wat krukjes. De luxe stoelen zijn voor ons, de gids gaat op een krukje. Na 2 uur varen komen we bij de Pac Ou grot, een grot waar 4500 boeddha beelden staan. Heel mooi om te zien, zeker gezien het feit dat er geen enkele andere toerist aanwezig was.
Hierna naar boven geklommen, naar een tweede grot. Bij de ingang kreeg je een zaklamp mee. Deze was hard nodig, aangezien de grot verder geen verlichting had. Achterin deze grot stonden wederom vele beelden.
Na deze bezichtiging, weer terug naar onze boot. We verlaten nu de Mekong en gaan de Nam Ou op. Rond lunchtijd stopten we op een klein strandje in de rivier waar een picknick voor ons werd klaar gezet: rijst (natuurlijk kan dit niet ontbreken), noedels met bamboe / groenten / kip, curry met kip en paddestoelen en soort loempia's. Heerlijk !
Hierna nog een paar uur doorvaren door een prachtig landschap. Dwars door een berglandschap met jungle en af en toe een teken van leven. Maar het grootste deel van de dag geen andere mensen of boten gezien. Het is nu nog mogelijk om deze tocht te maken. Ze zijn nu bezig om midden in de Nam Ou rivier een enorme dam te bouwen. Als deze klaar is zal het landschap er heel anders it gaan zien en is deze riviertocht niet meer mogelijk. WS een lange tocht, maar heerlijk rondgekeken, wat gelezen en wat geslapen. Eigenlijk een hele relaxte dag.
Tegen 16:30 kwamen we aan in Nong Kiau Hier hebben we een prachtig gelegen hotel, direct aan de rivier. Zijn allemaal losse huisjes, met allemaal een terras/balkon met zicht op de rivier en de bergen met jungle daar achter.

• 27 Juli 2013 - 16:11

Simone:

Wauw dat klinkt allemaal weer heel goed hoor wat jullie de laatste dagen hebben meegemaakt! En Petra wat wordt je op de proef gesteld! Wat een uitdagingen allemaal! je kunt wel tegen jezelf zeggen dat je dit allemaal overwonnen hebt! Grappig dat Thijs en Stijn ook erg met Wifi bezig zijn, lijkt wel een kopie haha....Hier nog weinig voetbal gezien maar uiteraard wel baseball en american football. En die shirtjes kostten hier veel meer geld vermoed ik....Geniet lekker verder en succes met de trekking....wij volgen jullie hoor!!! Liefs Simone

• 28 Juli 2013 - 18:06

Aahwb :