Trein uit Hanoi, trekking Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van endendijk - WaarBenJij.nu Trein uit Hanoi, trekking Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van endendijk - WaarBenJij.nu

Trein uit Hanoi, trekking Sapa

Door: Endendijk

31 Juli 2011 | Vietnam, Hanoi

Vrijdag 22/7/2011
's middags moesten we om 15:00 uit de hotelkamer. Spullen ingepakt, alles wat we niet nodig hebben voor onze trekking in Sapa in de grote rugzak gedaan. Deze laten we achter in Hanoi in het hotel, als we terugkomen uit Sapa gaan we weer naar dit hotel terug om even te douchen en de spullen op te halen.
Daarna de stad in gegaan. We hadden niet zoveel zin om weer een eind te lopen en hebben besloten om ons door een cyclo (fietstaxi) rond te laten rijden. Normaal als je door de stad loopt wordt je constant aangesproken door deze cyclo's taxi, maar nu komen we ze natuurlijk niet tegen. Uiteindelijk 1 gevonden en die heeft weer een vriendje erbij gezocht (we hebben er nl 2 nodig voor ons vieren). Even onderhandelen en vervolgens hebben we ons als echte toeristen een uur rond laten rijden door de oude stad. Daarna zijn we wat gaan drinken en nog even rondgelopen. Maar daar hadden we snel genoeg van, besloten om maar een restaurant op te zoeken. Terechtgekomen in een erg westerse tent, met goed vietnamees eten en een goede internet verbinding.
Om 20:30 werden we bij het hotel opgehaald door een taxi om ons naar het station te brengen, tot onze verassing ging er iemand mee van het hotel om te zorgen dat we de treinkaartjes kregen (moesten nog opgehaald worden op het station) en daarna naar de juiste trein te brengen.
We hebben een coupe met 4 bedden en met airco. De trein vertrok rond 22:30, zijn eigenlijk direct naar bed gegaan. Slapen ging iets lastiger...de trein maakt lawaai als een Rollercoaster en de bedden zijn gemaakt voor Vietnamezen...dus ik moest mij redelijk opvouwen om goed te liggen...gelukkig ben ik geen 2 meter! De cabine was met airco...maar dan moet deze het wel doen. Bij vertrek deed hij het, maar gedurende de nacht werd de stroom steeds uit geschakeld...dus geen airco. En dan is een coupe met 4 personen met een deur op slot wel heel erg benauwd. Maar op het momet dat je denkt ' nu kom ik mijn bed uit, om de deur open te gooien' dan gaat de stroom weer aan en dan heb je weer een werkende airco. Dit gaat zo de hele nacht door.

Zaterdag 23/7/2011
Rond 6:30 aangekomen Lao Cai. Bij de uitgang van het station staat een heel leger met mensen met bordjes om iedereen op te halen. Onze contactpersoon snel gevonden en met hem naar de bus gelopen. Hiervandaan nog 1,5 uur naar Sapa, via een schitterende kronkelweg de bergen in. Dit belooft veel goeds voor de komende dagen.
In Sapa werden we bij een hotel afgezet (Elegance Hotel) waar onze gids ons op stond te wachten. Hier ontbeten en onze tassen weer opnieuw ingepakt. We gaan nu 2 dagen op pad en niet nodig om alle bagage mee te nemen, bij voorkeur zo min mogelijk want we moeten het zelf dragen. In het hotel weer een rugzak achtergelaten. We hebben nu 1 middelgrote en 1 kleine rugzak bij ons.
Na het ontbijt Sapa ingelopen, bij een hotel op de route konden we ons even opfrissen na de lange treinreis. Dit was het soort hotel waar we 20 jaar geleden in sliepen...goedkoop en vergeet vooral je eigen lakenzak niet !!! Dus vooral niet teveel kijken hoe het er uit ziet en snel douchen en weer aankleden. Tevens besloten dat we deze vakantie niet in dit soort hotels gaan slapen.

En nu gaat het echt beginnen!
We gaan op pad met de gids om een 3 daagse trekking te houden in de omgeving van Sapa. Het weer is schitterend, wel wat bewolkt. Is niet zo warm, voordeel van deze hoge omgeving (sapa ligt op 1600 meter). Prima weer om te lopen.
Eerst een stuk over de weg. In het dorp zie je overal de mensen van de diverse Hilltribes rondlopen. Ze proberen je direct wat te verkopen. Zodra je door het dorp loopt heb je direct een hele groep om je heen...maar niet op letten en stug doorlopen. We hadden toen nog niet helemaal door dat ze de hele tijd bij ons zouden blijven. Bij elk groepje toeristen wat Sapa verlaat en een trekking gaat maken, gaat een groepje van de Black H'mong mee. Dit zijn alleen vrouwen, soms met een stel kinderen erbij. Wij hebben 2 vrouwen mee en 2 kleine kinderen. De gids geeft al direct aan ons door dat we liever niets moeten kopen bij de kinderen. Als je daarvan gaat kopen, dan gaan ze niet meer naar school, dan zien ze hoe ze makkelijk geld kunnen verdienen zonder school. Iets kopen is prima, maar wel van de volwassenen. Hoe aandoenlijk de kinderen ook zijn...
Gedurende de trekking proberen ze niet te verkopen, ze helpen je met moeilijke stukken, de jongens krijgen beestjes van gras gemaakt, ze vertellen wat over de dingen die je tegenkomt. Maar je weet dat er iets aan zit te komen. De tocht is werkelijk schitterend, dwars door de rijstvelden en de heuvels/bergen. Je loopt in omgeving die zo op een ansichtkaart kan! Na een uur of 4 lopen komen we in een dorpje aan, hier gaan we lunchen. We zijn hier duidelijk niet de enige toeristen. In een gloednieuw gebouw is een ' restaurant' gemaakt. Dwz staan wat tafels en stoelen onder een afdak. Hier krijgen we een voortreffelijke maaltijd. Ondertussen wordt de lucht steeds donkerder en dan barst het los: het begint nu verschrikkelijk hard te regenen. Van de gids hebben we begrepen dat er op dit moment een tyfoon in de Halong baai is, in Hanoi en omgeving is het werkelijk vreselijk weer. Hier in de bergen krijgen we nu met regen te maken. Van de tyfoon zullen we naar verwachting weinig last hebben. Na een uur is de ergste regen opgehouden, het regent nog wel maar niet meer zo'n tropische stortbui. Dus regenjassen aan en verder lopen. Hier komen de H'mong nu naar ons toe, of we wat van hun willen kopen. We willen wat armbandje kopen. Op het moment dat anderen zien dat we wat willen hebben, komen er nog veel meer aan. Die worden direct weggestuurd door 'onze Hmong'. Het is wel de bedoeling dat we wat bij hen kopen en niet bij een ander. Probleem is nu dat we 35 !! armbandjes willen hebben (om uit te delen op school met stijn z'n verjaardag). En die heeft ze niet. Maar geen probleem, dit gaat ze regelen. Na enige tijd komt ze bij ons terug, met in haar kielzog 10 kinderen met hun handen vol armbandjes. Nu 1 voor 1 de armbandjes verzamelen tot we er 35 hebben. Gelukkig hadden we met onze Hmong afgesproken wat we totaal wilden betalen (uiteraard veel te veel), want een urr later was zij nog aan het onderhandelen met de anderen om af te rekenen wat er aan ons geleverd was.
Na de lunch ongeveer een uur gelopen naar het volgende bergdorpje. Hier blijven we slapen in een zgn ' Homestay'. Bij een familie thuis krijgen we een kamer en zij zorgen voor het eten. Het is een Red Dao famile, van het zelfde bergvolk als onze gids. Wij krijgen de bovenetage toegewezen, een grote ruimte met een heleboel bedden en een koelkast. Tevens een erg groot balkon met mooi uitzicht over de omgeving. De begane grond is de leefruimte/slaapkamer/keuken van de familie. We hebben er wat gemengde gevoelens bij, enerzijds heel erg leuk en anderzijds voel je je ook wat opgelaten zo midden in een andere familie in hun eigen woonhuis.
's Avonds heeft de famile heerlijk gekookt. We worden naar beneden geroepen en in hun woonruimte staat een grote tafel met eten klaar. Hier eten we samen met de familie en de gids.
Als eerste komt en een zelf gestookte fles rijstwijn op tafel...alleen wel wijn met zo'n 40% alcohol!Eerst moeten we proosten met de familie, en daarna nog een keer en nog een keer en nog een keer. Telkens werd er weer een reden gevonden om te proosten en de glazen weer vol te schenken. Smaakte prima, dat was het probleem niet, maar wel de bedoeling om dit niet uit de hand te laten lopen. Het eten was heerlijk, met een stuk of 6 verschillende gerechten en natuurlijk de loempia's.
Daarna vrij vroeg gaan slapen. We waren behoorlijk moe, maar dat is niet verwonderlijk na een slechte nacht in de trein en daarna zo'n 17 km lopen.

's Nachts is het noodweer echt begonnen. De is de hele nacht blijven regenen, van zachtes tot en met stortbui en alles daar tussen in. Maar droog is niet geweest. Daarnaast is het enorm gaan stormen, de wind gierde om/door het huis heen. Aangezien het houten huizen, met veel kieren en gaten tussen de planken, zonder ramen maar alleen met luiken afgesloten geeft dat een enorm kabaal.

Zondag 24/7/2011
Ons ontbijt werd keurig op het balkon gebracht bij onze kamer. Pannekoeken !!!
Na het ontbijt kwam de gids met minder leuk nieuws. Het slechte weer van die nacht heeft een groot deel van de route van vandaag onbegaanbaar gemaakt. Stukken van de weg zijn weggeslagen en op andere delen loop je tot je knieën in de modder. Zeker met de jongens erbij is het niet verantwoord om deze tocht te lopen. Erg jammer, maar niets aan te doen. We gaan nu terug naar Sapa, naar ons hotel. We hebben eerst een kort stuk gelopen naar de (15 minuten) en daar werden we door een busje opgehaald. Op de weg naar Sapa zagen we wat het weer vannacht heeft aangericht: hele rivieren lopen over de weg, kniediep. Modderstromen over de weg en stukken weg die weggeslagen zijn. Bij ons in het busje komen nog 2 andere groepjes die ook besloten hebben om terug te gaan. Onderweg zien we veel mensen lopen, die komen vanuit sapa en zijn onderweg naar het dorpje waar wij geslapen hebben. De route die we gisteren gelopen hebben is nu ook onbegaanbaar, dus alle tours nemen nu de ' gewone' weg ipv de route door de rijstvelden.
Rond 11:30 in hotel Elegance aangekomen, even op de kamer spullen uitgepakt en zitten lezen. Daarna gaan lunchen. Na de lunch door het dorp gelopen. Overal de diverse Hilltribes in de kleurige kleding, groepen die aan de kant van de weg zitten om dingen te verkopen. En vooral de Black H'Mong die rondlopen en toeristen aanspreken om iets te verkopen. Er is hier ook een dagmarkt, veel etenswaren, gebruikartikelen en souvenirs. We hebben hier de eerste dingen gekocht. Maar vooral prachtige foto's gemaakt. De mensen en omgeving zijn zeer fotogeniek. De jongens genieten volop, ze hebben beiden een eigen fotocamera bij zich en zijn druk bezig om hun eigen fotorapportage te maken.
Tijdens het schuilen voor een enorme regenbui stonden we voor een massage salon. Besloten om hier maar eens gebruik van te maken ipv te wachten in de regen. We hebben hier voor 4 personen een heerlijke voetmassage gekregen. Heerlijk !!
Daarna terug naar het hotel, even relaxen en daarna eten.
Morgen vertrekken we voor de volgende trekking in de omgeving van sapa.

• 01 Augustus 2011 - 18:10

Cor En Wendelien:

Wat een fantastische tocht, maar wel jammer van de regen. De foto's zijn ook hartstikke mooi, ik ben wel een beetje jaloers want ik zou zelf graag daar willen fotograferen. Wat de regen betreft, een kleine troost, vandaag en morgen hebben we mooi weer en daarna weer twee weken 70% kans op regen. Blijf genieten en we wachten op het volgende verslag.
    Groetjes,
    WC

• 01 Augustus 2011 - 19:47

Irma:

Wat een kleurige foto,s. Ik had zelfs hier in het nieuws gehoord dat er een tropische storm zat aan te komen.
    Leuke foto van de massage van jullie met z,n vieren. Een hele spannende reis lijkt het me. Voor de jongens is het toch bijzonder om te zien dat de kinderen hier van alles (moeten doen) om wat geld te verdienen. Wij vertrekken over drie dagen. Krijg er nu echt zin in.
    Liefs van mama. xxx