luang prabang - Reisverslag uit Ban Phasak, Laos van endendijk - WaarBenJij.nu luang prabang - Reisverslag uit Ban Phasak, Laos van endendijk - WaarBenJij.nu

luang prabang

25 Juli 2013 | Laos, Ban Phasak

25/7/2013 Luang prabang

Eerst even lekker uitgeslapen en genoten van een heerlijk ontbijt in ons hotel My Dream Resort in Luang Prabang. lekker geslapen in comfortabele bedden met heerlijke kussens ( dit wil nog wel eens erg hard uitvallen maar gelukkig nu niet).
We blijven drie nachten hier en komen er naar onze trekking ook weer terug.
Goed vooruitzicht.
Na het ontbijt hebben we de fiets genomen (staan bij het hotel en mag je als gast gewoon gebruiken, lekker makkelijk) naar Luang Prabang . over een hele mooie brug waar alleen maar fietser,scooters en voetgangers over heen mogen. Met de auto moet je om rijden en ben je bijna 20 minuten bezig om in de stad te komen met de fiets 5. We zijn daar begonnen met het bezichtigen van de tempel, welke wij vanuit onze balkon kunnen zien op de berg Phu Si. De klim was 329 treden, dus onze ochtend gym zat er ook weer op voor vandaag.
Van hier uit een geweldig uitzicht over de stad en de omgeving en de Kane Rivier .
Fietsen nog even laten staan en naar de overkant gelopen waar het oude koninklijk paleis staat en wat nu een museum is. de koning heeft hier gewoond tot 1975 tot hij kort na de revolutie werd verbannen en van wie sindsdien niets meer is vernomen.
het paleis herbergt een uitzonderlijke collectie boeddha's ( kunnen we kijken welke nog ontbreken in onze collectie), waaronder de wereldberoemde Pha Bang.
Dit massief gouden beeld , het heiligste Boeddhabeeld van Laos, weegt meer dan 50 kilo en is rond het begin van de jaarteling in Sri Lanka gemaakt.
Na al deze indrukken was het tijd om ons vochtgehalte weer even op peil te brengen en gelijk even te kijken of we een tour voor morgen kunnen regelen.
De jongens even geparkeerd met een cola en i- pod en wij op zoek. het is gelukt morgen gaan we naar de olifanten, een waterval, met olifanten zwemmen en zipline (echt mijn ding 30 meter hoog in de bomen heen en weer slingeren als Jane, maar je moet er wat voor over hebben als moeder van twee jongens die nergens bang voor zijn). Maar genoeg over morgen we zijn nog bezig met vandaag.
Weer lekker op de fiets gestapt en wat tempels afgefietst, er zijn er 32 in totaal in Luang Prabang we hebben ze maar niet allemaal bezocht maar hebben wel enkele hele mooie gezien. De jongens samen met jongens-monniken op de foto van hun eigen leeftijd , hopelijk realiseren ze zich dat het ook anders had kunnen zijn.
Heerlijk langs de rivier geluncht. Na de lunch weer verder op de fiets even schuilen voor een tropische regen bui en weer verder zodra het droog is , dit duurt over het algemeen niet lang 20 minuten.
Hebben nog even in de omgeving rond gefietst. Thijs en Stijn waren al de hele week op zoek naar voetbal shirts ( je ziet namelijk de lokale bevolking in voetbal shirts lopen maar je kan ze nergens kopen, dat dachten we tot vandaag). Maar gelukkig buiten alle toeristen rommel hebben we in een klein lokaal winkeltje, niet voor toeristen bestemd en spreken dan ook geen woord buiten de deur, hebben we ze gevonden. De fel begeerde voetbal shirts met bijpassende broek voor een habbekrats: 4 volledige tenues voor 20 euro . Komen we mooi goedkoop vanaf dit seizoen.
Op de fiets weer terug naar het hotel en hier heerlijk gerelaxt in het zwembad en lekker gelezen.
's Avonds met de familie Born gegeten, zij gaan morgen naar Vang Vieng en wij gaan nog verder naar het noorden.