Opmerkingen - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van endendijk - WaarBenJij.nu Opmerkingen - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van endendijk - WaarBenJij.nu

Opmerkingen

18 Augustus 2012 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

FAQ & facts
Iedere keer als we weer een keer internet hebben is het steeds weer leuk om te zien of er gereageerd is op onze verhalen. Erg leuk om dat te lezen.
Het reizen met onze chauffeur (Linten) bevalt ons erg goed, gelukkig spreekt hij ook redelijk goed engels...heel verschil met onze ervaringen in India. Het is een man van rond de 60 die heel erg bezorgt om ons is. Overal waar we heen gaan geeft hij tips waar we op moeten letten. Hij rijdt prima, alleen het verkeer om ons heen niet echt. Ook hier geldt de belangrijkste regel: de grootste heeft voorrang. Vooral de bussen rijden als gekken, letten totaal niet op het andere verkeer. Bovendien heb je dan nog de beruchte tuktuks (gemotoriseerde 3 wieler), die razen overal tussendoor en houden zich aan geen enkele verkeersregel. In de plaatsen waar we langer zijn, rijdt Linten ons keurig rond en wacht bij de bus tot we weer verder willen gaan. Erg comfortabel, het is nooit nodig om je druk te maken over hoe je ergens moet komen. Je verteld hem gewoon waar je heen wilt en hij regelt de rest. Inclusief het kopen van toegangskaartjes, hij is nl bezorgt dat wij afgezet worden door de verkopers. Meestal lukt t hem ook nog om de jongens voor half geld naar binnen te laten.

Voor het eten en onderkomen van de chauffeur hoeven wij ons niet druk te maken. De meeste hotels hebben accommodatie voor de chauffeurs geregeld, heel af een toe niet en dan regelt hij zelf iets.

Het is de eerste keer dat we van te voren alles geregeld hebben en eigenlijk bevalt dat erg goed. Geeft in de vakantie een hoop rust en is het niet nodig om te puzzelen waar je nu heen wilt gaan. Dat hebben we voor die tijd al gedaan.

Het aantal toeristen vind ik tot nu toe reuze meevallen, zelfs bij de top attracties in de culturele driehoek. Als je maar iets buiten de gebaande paden gaat, dan zie je nog nauwelijks een toerist. Dat merk je ook direct aan de talenkenners van de mensen. Hoewel het een Engelse kolonie is geweest en de kinderen op school ook Engels krijgen (in de steden tenminste, volgens Linten), zijn er niet erg veel mensen die Engels spreken.

De mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam, wel verwachten ze voor diensten wel een kleine fooi, maar dat is dubbeltjes werk. Dit gaat echter niet zo opdringerig als in India, is in ieder geval niet storend. Je moet gewoon zorgen dat je altijd wat briefjes kleingeld in je zak hebt (50 of 100 rp, 100 is ongeveer 62 cent)
Men denkt hier wel dat toeristen niets zelf kunnen en vooral bagage dragen is iets wat toeristen zeker niet zelf moeten doen! Als je op deze manier reist dan maakt het inderdaad niet uit hoe groot en zwaar je koffer is: op het vliegveld zet je ze achterin het busje en daarna hoef je ze niet meer te dragen. Alleen een fooi geven als ze de tassen weggebracht hebben (5 tassen = 100 rp = 60 cent). Op dit moment wil je een van de tassen zeker niet dragen, aangezien er een stenen Boedha in zit van ongeveer 10 kg plus de bagage die er al in zat.

Vorig jaar in vietnam hebben we nauwelijks beesten gezien, hier zien we ze opvallend veel. Erg veel apen en de meest mooie vogels. Maar inmiddels ook al mangoesten, reuzen vleermuizen, reuzen eekhoorn, gewone eekhoorn, 3 soorten apen, kameleon, leguanen, olifanten, gekko's (maakt niet uit hoe luxe je hotel is, deze zitten altijd op de muren). En het de safari door het natuurreservaat moet nog komen!

Het weer tot nu toe is erg goed, vandaag voor het eerst overdag regen gehad, maar toen zaten we te lunchen. Het heeft wel vaker geregend, maar alleen s nachts. Ook de hitte vind ik tot op heden meevallen. Tuurlijk, het is warm, maar dat was bekend.

Het landschap is opvallend gevarieerd. Het noorden was erg droog, weinig rivieren. De meertjes zijn bijna allemaal gegraven, als opvang bekken van regenwater. Op dit moment is het waterniveau erg laag, volgens Linten lager dan normaal. Ga je naar het zuiden, dan wordt het steeds groener. Nu zitten we in de bergen, midden in de thee plantages.

• 18 Augustus 2012 - 17:35

Rix:

Voor ons is het ook elke keer weer spannend of jullie verbinding hebben of niet en proberen steeds aan het eind van de middag op de site te kijken. Leuk te lezen dat Linten zo bezorgd om jullie is. Hoeven wij ons in ieder geval ook geen zorgen te maken. Zo te lezen is het daar anders wel een beestenboel! Hier is het trouwens bloedheet, zo rond de 35 graden. Daarvoor hoef je dus niet meer op vakantie naar zonnige oorden. Genieten jullie nog maar verder en tot de volgende keer.
    Groetjes Rix