Horton Plains - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van endendijk - WaarBenJij.nu Horton Plains - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van endendijk - WaarBenJij.nu

Horton Plains

18 Augustus 2012 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Zaterdag 19/8 - Horton Plains
Wat een vreselijke tijd om op te staan: 5:30
Maar wel noodzakelijk, we gaan naar Horton Plains National Park, een hoogvlakte op ongeveer 2000 meter hoogte. Dit NP ligt op 22 km van Nuwara Eliya... ongeveer 1,5 uur rijden met een 4wd wagen. Van het hotel een ontbijt pakket meegekregen.
We moeten ze vroeg zijn vanwege de mist, meestal komt tussen 9 en 10 de mist opzetten, dit zijn de wolken die vanuit het hete dal omhoog komen en er voor zorgen dat de bergen en hoogvlakte vaak 's middags in de mist of regen zitten. Daarom is dit ook zo'n goed thee gebied, dit klimaat schijnt daar ideaal voor te zijn. Horton Plains is een gebied met grote grasvlaktes, afgewisseld met bosgebieden. Vlak na aankomst in het park kwamen we een grote kudde met sambar herten tegen, ook wel paardherten genoemd. En idd ze zijn zo groot als een paard. Dit gebied staat ook bekend om z'n snelle veranderingen in het weer en dat was gelijk goed zichtbaar. Eerst stonden de herten in een dichte mist, amper te zien. Twee minuten later was de mist weg en stonden ze prachtig in de volle zon. Goed fotomoment! Hierna zijn we een stuk gaan lopen, eerst naar een waterval (overal en altijd een goed doel om heen te lopen) en daarna naar World's End. Een uitzichtpunt aan de rand van de hoogvlakte. Op dat punt gaat de rotswand ruim 800 meter loodrecht naar beneden. Hiervandaan een spectaculair uitzicht. En dit is dan ook de reden waarom je zo vroeg moet zijn, als je na 10 uur hier bent is de kans zeer groot dat de mist al vanuit het dal omhoog komt. Dan heb je alleen een spectaculair uitzicht over een grote witte deken. Hierna terug gelopen naar de auto, totaal ruim 3 uur onderweg geweest.
Nu terug naar Nuwara Eliya, hebben ons in het dorpje af laten zetten. Hier nog wat rondgekeken en wat gegeten. Het plaatsje is heel Engels, allemaal oude Engelse koloniale gebouwen. Enkele zijn nu omgebouwd tot hotel. De engelsen vonden het hier zeer aangenaam in hun koloniale tijd: klimaat erg engels, 15 graden en veel mist en regen. De mensen hier vinden het erg koud, je ziet de lokale bevolking met dikke mutsen, oorwarmers, truien en handschoenen lopen
Hierna nog even door de theeplantage gelopen die naast het hotel ligt.

• 19 Augustus 2012 - 10:16

Wim:

Daar zijn we weer!!
    Wat een verschillende klimaten maken jullie mee. En wat een avonturen. Allemaal even boeiend. We zijn benieuwd naar de hele fotoreportage straks thuis.
    Hier is het nu echt tropisch warm. Vrijdag met Loek een fietstocht gemaakt: brug Nijkerk, Stichtse brug, Huizen, Naarden, Blaricum, Laren, Baarn. Schitterend en heel gevarieerd. 's Avonds hier met Loek en Louise ge-BBQ-ed. Zaterdag op de molen. Door de warmte weinig bezoek gehad. Er stond wel een lekker windje. 's Avonds nog even naar Amersfoort geweest: Dias Latinos. Drrruk en wwwarm. 's Nachts nog even lekker buiten gezeten en naar de sterren gekeken. Een geweldige meteoriet gezien. Zo'n sterke had ik nog nooit gezien het leek wel een vuurpijl (ik had niet te veel gedronken).
    Vanmiddag gaan we naar Rob en Karin in Lattrop. We zijn benieuw hoe het met ze gaat.

• 19 Augustus 2012 - 11:37

Irma:

Nu nog even een berichtje van mij. Mirjam en Vincent zijn de nieuwe tent aan het uitproberen in Frankrijk.
    Vandaar onze oppasdagen van Mees. Nou, de eerste beste dag dat hij hier was was het raak.
    Papa kwam om 08.00 uur terug met een hond onder de mensenpoep. Een trimmer in het bos had hoge nood.
    Dag twee. Ik loop in het bos en zie een zeer raar lopende Mees. Eens kijken. Ja hoor, had hij enige kliitten
    in zijn broek hangen. Ik weer de dierenarts uitgehangen. Hij bleef doodstil staan en laat dan alles gelaten over zich heenkomen. Verder geen problemen gehad. Hij blijft de liefste hond van de wereld.Vandaag zondag 37 graden is de voorspelling in het oosten van het land. Veel drinken en binnen blijven.
    Iedere keer weer een leuk moment om jullie verslagen te lezen.
    Liefs van mama.

• 19 Augustus 2012 - 13:20

FCSwierstra:

Ha Endendijkjes, wat klinkt het allemaal weer mooi die verhalen van jullie. Leuk dat het op Sri Lanka ook heel koud kan zijn. op de foto zien jullie er gekleed uit of de Elfstedentocht zodadelijk kan gaan beginnen.....Wij genieten hier ook enorm en we hebben, bij wijze van spreke dan, al besloten dat we volgend jaar weer zoiets willen gaan doen. we zijn nu 1 week op pad, maar het voelt als drie weken! Wat betreft het verkeer, dat herkennen we wel, bussen scheuren over kleine weggetjes....gordels in een auto of bus..never heard of.....kids voor op de brommer zonder helm...moet kunnen. geniet weer lekker verder van jullie trip, dat doen wij ook!!!!

• 19 Augustus 2012 - 20:54

Caroline:

Hoi allemaal,
    Wat een mooie belevenissen weer!
    Zijn nog steeds in oostenrijk, de tweede week.
    Het is goed heet hier ook, maar gelukkig zitten we hoog.
    Vandaag gewandeld en een bauernmuseum bezocht waar een belgische mevrouw uitleg gaf!
    Dinsdag hebben we een auto gehuurd en gaan we naar de Achensee, lekker zwemmen!
    Tot de volgende keer,
    Liefs,caroline