Pagodes en varen - Reisverslag uit Daingwunkwin, Myanmar van endendijk - WaarBenJij.nu Pagodes en varen - Reisverslag uit Daingwunkwin, Myanmar van endendijk - WaarBenJij.nu

Pagodes en varen

Door: ME

22 Juli 2014 | Myanmar, Daingwunkwin

21 juli
Vanmorgen wakker geworden met het verfrissende geluid van een tropische stortbui. Om bij de ontbijtzaal te komen, moesten we eerst een stukje naar buiten. Maar daar was een praktische oplossing voor. Iemand van het hotel stond klaar met een parasol, die nu dienst deed als een enorme paraplu. Na het ontbijt op pad naar het Seindon Mibaya Kyaung, een klooster. Jammer dat de gebouwen hier zo verwaarloosd zijn, want het is werkelijk een prachtig gebouw, vol met houtsnijwerk. Als we aankomen is alles stikdonder, maar al snel komt er iemand aan die voor ons de luiken opent en de lichten aan doet. En dat was absoluut de moeite waard!
Hierna verder naar de Kyaikthanlan Paya, de grootste pagode van de stad, boven op de heuvel. In principe op loopafstand...maar het regent. En onze gids wil niet dat we nat worden..ze denken blijkbaar dat toeristen daar niet tegen kunnen. Dus terug naar onze bus, die vervolgens bijna de trap van het klooster op rijdt tot hij echt niet verder kan. De chauffeur rent dan snel naar buiten om de paraplu's te pakken. Dat is duidelijk zijn werk en niet van de gids, de hiërarchie is duidelijk.
Wederom de slippers uit en op blote voeten naar boven. Het is wel zo makkelijk om slippers aan te hebben, aangezien elke bezienswaardigheid met Boeddha of een koning te maken heeft, in alle gevallen moet je op blote voeten naar binnen. Eenmaal boven lopen we in de stromende regen door een prachtig cpmplex met pagode's, stupa's, altaren en allerlei andere gebouwen. En alles is van goud of goudkleurig. Heel indrukwekkend, zeker omdat we er helemaal alleen doorheen lopen. Net zoals de meeste andere plekken waar we heen gaan, er zijn geen andere toeristen te bekennen. We wisten dat het regentijd was en dat deze in het zuiden erg hevig zou zijn. En dat klopt dus ook. Maar eigenlijk stoort het helemaal niet, je moet zorgen dat je altijd een paraplu bij je hebt (tenminste de chauffeur zorgt daar voor) en het is er wel heerlijk rustig door. Het land is zo mooi, de mensen zijn zo vriendelijk en behulpzaam, zonder dat ze er wat voor willen hebben. Dit maakt wat ongemakken door de regen ruimschoots goed.
Na dit bezoek de bagage in het hotel opgehaald en op naar de rivier. Hier ligt een boot op ons te wachten (gelukkig met een dak), we gaan een stuk de rivier afzakken. Mooie, maar niet echt spectaculaire tocht. Na 2 uur varen aangekomen bij een klein dorpje, daar even doorgelopen tot we bij wederom een prachtige pagode aankomen. Ook deze zit weer potdicht, maar even wachten en er komt weer iemand aangerend met de sleutel om alle gebouwen open te maken. Ook hier zitten de gebouwen vol met het mooiste houtsnijwerk. Complete 'stripverhalen' uitgesneden uit 1 stuk teakhout. Het mooiste komt echter nog: een van deze ruimtes was omgebouwd tot een privé restaurant voor ons. Hier was een tafel en stoelen neergezet, eten was meegenomen uit Mawlamyine. Hier heerlijk gegeten op een unieke locatie.
Na de lunch doorgereden naar Mt Zwegabin, hier is ons volgende hotel. Onderweg een kleine omweg gemaakt naar de Kawgun Cave, een goed verstopte grot vol met duizenden minuscuul kleine boeddha afbeeldingen op kleitabletten tegen de muren, gemaakt in de 7e eeuw.
Aangezien we wat vroeg in het hotel zijn, hebben we besloten om de planning wat aan te passen. Ook vanwege het feit dat het nu droog is! We zouden morgen ochtend gaan kanoën, maar besloten om dat nu al te gaan doen. Kunnen we morgen wat langer uitslapen, ook wel eens lekker.
Met de auto naar een meertje gereden, tussen de karst bergen verstopt. Hier stonden een paar hutjes/restaurant op palen in het water en lagen er een stel kano's op ons te wachten. Samen met een gids een tocht gemaakt en daarna heerlijk gezwommen. Bij de hutjes was een natuurlijk zwembad gemaakt, werd direct vanuit een bron gevuld. Het overtollige water stroomde vervolgens het meer in. Ook lokale bevolking was hier aan het zwemmen, nou ja, zwemmen..meer een beetje spelen in het water. Bijna niemand kan goed zwemmen en ze gaan alleen het diepe water in met een autoband om te blijven drijven. Wij waren hier weer de attractie van de dag: buitenlanders die ook nog konden zwemmen. Daar ook heerlijk gegeten en moe terug naar het hotel.

• 22 Juli 2014 - 07:48

Cor:

Fantastisch dat jullie zo lekker actief zijn. Blijf lekker genieten, uitrusten kan thuis wel!
    Groetjes, Cor en Wendelien.

• 22 Juli 2014 - 08:31

Simones:

Leuk om te lezen dat jullie met je notabene eerst behaalde
    diploma zoveel indruk maken op de locals
    Wij zijn nu bij de Longji rijstterrassen. Indruk
    wekkend. Xx

• 22 Juli 2014 - 13:00

Sjoerd:

Ha Endendijkjes,
    Indrukwekkend hoor, al die mooie Pagodes die soms zelfs speciaal voor jullie geopend worden... In Thailand hebben ze aan belangstelling geen gebrek, je struikelt hier over de toeristen, zelfs als het, zoals nu, low-season is. Het is zelfs aanmerkelijk rustiger dan anders, merken we bij alle gidsen. Inderdaad schoenen aan, schoenen uit, heel herkenbaar bij al die tempels, wij doen dat ook steeds. Grappig dat ze denken dat jullie van suiker zijn, zo in de regentijd. Laat ze maar in die waan en profiteer ervan haha!
    Groetjes van ons allemaal, Sjoerd