Tubing! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van endendijk - WaarBenJij.nu Tubing! - Reisverslag uit Vangviang, Laos van endendijk - WaarBenJij.nu

Tubing!

23 Juli 2013 | Laos, Vangviang

23/7/2013
Vandaag is het zover, we gaan tuben! Dat is de hoofdactiviteit hier in Vang Vieng. Zittend in een binnenband de rivierafzakken. Maar daarover zo meer.
Want we wilden toch wel wat meer dan alleen een beetje dobberen op de Nam Song. We gaan eerst met een tuktuk een stuk rijden, daar met een kano de rivier oversteken en dan nog een stuk lopen. Nou ja lopen, meer glibberen over de modderpaadjes. Het heeft vannacht weer behoorlijk geregend en het begon ook weer toen we uit de tuktuk stapten. Maar ja, het is regentijd en dan weet je dat het regent. Gelukkig meestal niet de hele dag. En vandaag maakt het toch al niet uit, aangezien we toch al helemaal nat gaan worden. Na een stukje lopen, komen we bij de ingang van een grot. Alleen dit keer een grot vol met water. En hier begint het eerste deel van het tuben. Zittend in een binnenband dobberen we langs langs een touw de grot in. Iedereen een lamp op z' n hoofd, zodat we ook nog wat kunnen zien. Ziet er allemaal wat onwerkelijk uit, maar was erg leuk en mooi. Het eerste stuk was er nog een klein beetje licht via een spleet onderwater, vlak bij de rotswand. Kwam een prachtig groenig licht vandaan. Daarna was het aardedonder, alleen onze eigen hoofdlampen. Via het touw kwamen we steeds dieper in de grot. Na een flink stuk, stapte de gids opeens uit zijn band. Bedoeling was dat we er allemaal uit gingen en lopend verder gaan. Nou je lopend...kruipend via een erg smalle opening, kon je liggend op je buik naar een volgende grot toe kruipen. Daar door het water verder de grot in waden. Een hele aparte en vooral leuke ervaring.
Via dezelfde weg weer terug naar de uitgang. Daar stond een voortreffelijke lunch op ons te wachten: fried rice en bbq.
Hierna weer terug lopen naar de rivier, onderweg nog even een andere grot
bekeken. De elephant cave. Hier staat een stalagmiet in de vorm van een olifant...als je tenminste wat fantasie hebt...
Weer met de kano de rivier over en weer in de tuktuk. Een klein stukje verder staan we weer bij de rivier, voor het volgende onderdeel van vandaag. Tubing!
Het gaat hier niet alleen om het dobberen op de rivier in een band, maar vooral ook om de barretjes die langs de rivier staan. Bij zo'n bar staan mannen in het water met een stuk touw en een gewichtje er aan om te vissen. Maar dan geen vis, maar dobberende toeristen. En dat heb je hard nodig als je aan land wil gaan, want je kan nu niet echt goed sturen in zo'n band. En de rivier die stroomt wel door. Eenmaal voorbij de bar, is het onmogelijk om weer terug te gaan. Wij zijn 1x gestopt, lekker wat gedronken. De bar is er op ingericht om daar geruime tijd te verblijven, met volleyballen, basketbal, petanque (een Frans overblijfsel), hangmatten, muziek en vooral een bar. We zaten net en toen kwam de regen weer..en dit keer ook behoorlijk hard. Maakte echter weinig uit, aangezien we zelf net de rivier uitkwamen en al drijfnat waren. De jongens hebben lekker in de stromende regen gebasketbald en wij heerlijk wat gedronken. Hierna weer de rivier in gesprongen en verder richting Vang Vieng gedobberd.

• 23 Juli 2013 - 16:30

Mama En Oom Evert:

Vandaag vieren we de verjaardag van Oom Evert. Hier is het gelukkig niet zo nat, maar wel heel warm (ca. 32 graden). Alles gaat naar wens. We zitten nu aan de verjaardagsborrel met Jan en Rix. Leuke foto's; we wachten op de volgende.

Groetjes mama en Oom Evert

• 23 Juli 2013 - 21:00

Cor:

Leuk om jullie avonturen te lezen. Volgens mij vermaken jullie je wel. Wij willen ook nog een keer naar Laos, maar weten niet of Wendelen dit aan kan. Bijvoorbeeld trappen lopen gaat echt niet meer. Misschien willen jullie een beetje voor ons rondkijken? Veel plezier nog verder en we blijven jullie ( en Anne ) volgen. Groeten WC