Mekong delta - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van endendijk - WaarBenJij.nu Mekong delta - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van endendijk - WaarBenJij.nu

Mekong delta

Door: Endendijk

15 Augustus 2011 | Vietnam, Can Tho

zaterdag 13/8/2011
Programma voor de komende dagen: Mekong delta.
We hebben besloten om toch met een tour mee te gaan (30 personen) ipv een prive tour te boeken. Prijs verschil is zo enorm groot en het programma is gelijk.
Om 8:00 vertrokken richting de Mekong. Eerst stop is bij My Tho. Thee gedronken met een schotel met wat soorten fruit uit de regio. Daarna begon er met een “fantastische” performance met muziek en zang. Duurde gelukkig niet al te lang Met kleine roeiboten (4 personen, dus toch nog onze prive trip...) zijn we nu verder de kreekjes in gevaren. Allemaal een punthoed op en dan vaart de boot langzaam door de smalle waterwegen, tussen de waterkokosnoot bomen.
Na een half uur roeien gaan we aan land bij een snoepfabriekje. Hier maken ze heerlijke kokos snoepjes. Op het moment dat we van de roeiboot af waren, doet de roeier een klep open in de boot en start een motor !!! De boten zijn dus iets minder authentiek dan ze op het eerste gezicht lijken!
Uitleg gekregen over het maken van de snoepjes, thee gedronken (mierzoete honing thee) en daarna het hoogtepunt voor de jongens. Uit een kooi komt een enorme python die ze bij alle toeristen om de nek hangen. Dus ook bij Thijs en Stijn. Mooie foto's van gemaakt.
Hierna weer een stuk varen om te stoppen bij een restaurant voor de lunch. Dit was niet zo'n succes. Anders gezegd: dit was de slechtste lunch die we ooit gehad hebben in Vietnam.
Na de lunch teruggevaren naar de bus. Met de bus nu verder naar Can Tho, onderweg nog gestopt bij een tempel met een enorme fat buddha.
In Can Tho bij ons hotel afgezet. Wat eenvoudiger dan waar we tot nu toe in geslapen hebben. Maar kon er mee door: 1 grote kamer met airco en 4 losse bedden. Spullen op de kamer gezet en gelijk het dorp in. Heerlijk aan de rivieroever gegeten en daarna nog even over de nightmarket gelopen.

Zondag 14/8/2011
Om 6:00 opgestaan, spullen pakken en ontbijten. Om 7:00 vertrekken we naar de floating market bij Cai Rang. Dit is ongeveer een half uur varen vanuit Can Tho. De markt bestaat uit allemaal schepen die allemaal 1 product verkopen. Midden op de boot staat een bamboe stok rechtovereind. Hier hangt het product aan wat deze boot verkoopt. Hier even tussendoor gevaren en uiteindelijk naast een boot gaan liggen die ananassen verkoopt. Voor 10.000 Dong (0.34 euro) kon je een schoongemaakte ananas kopen. Heerlijk !
Hierna doorgevaren naar een rijstnoedel fabriek. Uitleg gekregen hoe dit in z'n werk gaat, erg veel handwerk. Volgende stop was een fruittuin. Hier worden allerlei soorten fruit verbouwd: ananas, pommelo, dragonfruit, jackfruit, papaja, limoenen. De meeste hadden we al eens eerder gezien, met uitzondering van de dragonfruit. Deze groeit aan een soort cactus. In deze tuin was ook een ' monkey' bridge gemaakt. Een brug gemaakt van 1 bamboe stok als ligger. Hier kon je proberen deze brug over te steken. Is niet moeilijk, alleen goed je evenwicht bewaren en zorgen dat je slippers niet van je voeten glijden.
Hierna weer in de boot en teruggevaren naar Can Tho. Daar gelunched en weer de bus in. De groep wordt hier gesplitst, een deel gaat terug naar HCMC (deze hebben een 2 daagse tour geboekt) en een deel gaat verder de naar Chau Doc, richting Cambodje. Wij horen bij de laatste groep. We gaan in een klein busje verder. Na ongeveer 2 uur rijden zijn we aangekomen in Long Xuyen. Hier bezoeken we een crocodile farm. Hier worden krokodillen gefokt voor de huid en het vlees. De grootste exemplaren zijn wel 5 meter lang. Hierna weer de bus in, nu op weg naar de Sam Mountain. Een berg op de grens met Cambodja. Dit is de enige berg in dit landschap, alles is plat en dan is er 1 bult van ruim 200 meter hoog. En dat is Sam Mountain. Prachtig uitzicht en een mooie boeddhistische tempel. Dit was de laatste stop van de dag, nu nog een kwartier gereden naar ons hotel in Chau Doc. Dit is niet veel bijzonders, nog eenvoudiger dan gisteren in Can Tho. Maar ja, gezien de kosten van deze tour was dat ook wel te verwachten... Spullen op de kamer gezet en direct de stad ingelopen om te gaan eten. Restaurant uit de LP gekozen. Was weer een prima keus, eten was heerlijk.

Maandag 15/8/2011
De laatste dag in de Mekong delta. Na het ontbijt naar de rivieroever gelopen en in een klein bootje gestapt, samen met een echtpaar uit Canada (hij Vietnamees, zijn Taiwanees). Een stuk de rivier op gevaren naar een 'floating village'. Oftewel de vietnamese variant van een woonboot, alleen een heleboel bij elkaar zodat het echt een dorp is midden in de rivier. De mensen leven vooral van de viskweek. Onder de woonboten hangen grote netten waar duizenden vissen in worden gehouden. De netten zitten tot wel 10 meter diep in het water en de grootste zijn 2000 m3 groot. Ze kopen kleine vissen (2 a 3 cm) en deze worden in 7 maanden tijd opgefokt tot zo'n 1,2 kg.
Hierna doorgevaren naar een dorpje op de oever waar de Cham wonen, een van de minderheden in de Vietnam. Een kleine, islamitische gemeenchap.
En dat was het programma van de dag, nu terug naar Chau Doc, waar de bus al op ons stond te wachten. Nu 2 uur rijden naar Can Tho, daar gelunched en dan nog 4 uur terug naar HCMC. Een leuke ochtens, maar daarna een lange dag in de bus.
Terugweg ging niet helemaal vlekkeloos: vlak voor Can Tho werden we door de politie van de weg gehaald. Bleek een gezamelijke post van politie en douane te zijn. Deze waren op zoek naar een grijze bus vol toeristen, die zouden smokkelwaar bij zicht hebben. En wij voldeden aan dit signalement. De route die we reden is een beruchte smokkelroute van goedkope sigaretten uit Cambodja naar Vietnam. We moesten achter de douane aanrijden naar een post vlakbij, daar moest iedereen uit de auto. Deze werd volledig doorlicht, tot en met onder de auto kijken en losschroeven van afdekpanelen in de bus zelf. Onze bagage moest er uit en opengemaakt worden. Gelukkig niets aan de hand en na een kwartier mochten we weer doorrijden.
Rond 17:00 weer terug in HCMC, in hetzelfde hotel als een paar dagen geleden. De jongens wilden buiten nog even spelen met de 'voet shuttle' die we van de week gekocht hebben. Dit spel is inmiddels gedoopt als dubdub. Geen idee waarom, maar nu heeft het inmiddels een naam.
Petra had een paar blousjes laten maken en deze nu opgehaald.

• 15 Augustus 2011 - 20:07

Jan:

Prachtig om jullie reisverslagen te lezen,zo reizen we zowat een beetje mee. Het is goed dat er ook bekenden op de foto's staan, anders zou je denken dat het ansichtkaarten zijn, zo mooi.
    We verheugen ons al op een door de jongens klaargemaakte Vietnameese maaltijd, met een kunstig geschilde ananas.