Van Hue naar Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van endendijk - WaarBenJij.nu Van Hue naar Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van endendijk - WaarBenJij.nu

Van Hue naar Hoi An

Door: Endendijk

09 Augustus 2011 | Vietnam, Hoi An

Dinsdag 9/8/2011

Vandaag weer op pad naar de volgende bestemming: Hoi An.
Om 8:00 stond onze auto met chauffeur voor de deur. Het is ongeveer 3 uur rijden en we hebben afgesproken dat hij de de toeristische weg neemt. Dwz via de Wolkenpas naar Hoi An ipv via de tunnel. Ik zat voorin de auto, maar je moet vooral niet proberen om mee te rijden. Dit gaat echt niet lukken. De regels (?) en de uitvoering daarvan zijn ver te zoeken. Ik weet niet hoe de mensen hier een rijbewijs halen, maar volgens mij moet het een schriftelijke cursus zijn...
Regel 1: de grootste heeft voorrang
Regel 2: altijd links blijven rijden, ook als er rechts niemand rijdt.
Regel 3: permanent toeteren, als je een auto inhaalt, naast een auto/brommer rijdt of elke andere gebeurtenis waar lawaai van pas kan komen
Regel 4: stoplichten staan er alleen voor de decoratie
Regel 5: inhalen doe je zo laat en krap mogelijk
Ik zat voor in de auto, maar probeer niet te veel mee te rijden met de chauffeur. Gewoon er naast zitten en je laten rijden. Voordeel is dat het allemaal niet zo hard gaat: max 40-50 km per uur.

De wolkenpas is een erg mooie pas, met sublieme uitzichten. Bovenop de pas even gestopt...en inderdaad...zoals voorspelt in de LonelyPlanet, wordt je direct overvallen door zeer opdringerige souvenir verkoopsters. Maar dat je je maar voor lief. Het mooie uitzicht maakt veel goed. De jongens zijn toch nog bezweken voor de cahrmes van de verkoopster en hebben beiden een boeddha beeldje van jade gekocht.
Rond 11:00 in ons hotel aangekomen (Southern Hotel & Villa Hoi An). Mooi hotel met een zwembad ! Het hotel ligt iets buiten het centrum, maar ze hebben een gratis pendelbusjes die je naar het centrum brengt. De hotelkamer was nog niet beschikbaar, zijn toen maar in het restaurant gaan zitten voor een vroege lunch. Hoi An staat bekend om zijn culinaire kwaliteiten. We hebben dan ook als lunch een paar van de specialiteiten besteld: Banh bao of white rose (kleefrijstmeel en tapiocazetmeel met vulling van fijngehakte garnalen, eten met vissaus), hoanh thanh chien (gefrituurde wantans, soort ravioli gevuld met vlees of garnalen met groenten erbij), Cao Lau (noedels, vlees, kruiden, tauge, croutons). Heerlijk !!!!
Hierna konden we de kamer in. We hebben 2 gekoppelde kamers, vlak naast het zwembad. Petra en de jongens zijn in het hotel gebleven, lekker lezen en zwemmen. Ik ben alleen de stad in gegaan. Onder andere om op zoek te gaan naar het Hai Cafe. Hier kan je een Cooking class regelen. Overal in Hoi An kan je naar een cooking class, maar de class bij de Red Bridge staat erg goed aangeschreven. Gisteren ook mensen in Hue gesproken die daar geweest waren en die waren erg enthousiast. Thijs is momenteel zeer geinteresseerd in koken en hij wil ook erg graag deze kookcursus doen. Dus ik op pad naar het Hai cafe om dit te regelen. Ik had het al telefonisch geprobeerd, maar je moet perse naar dit cafe komen om te reserveren...en te betalen. Daarna nog even langs het water en de oude stad gekomen. Hier kwam ik ook nog een cafe tegen waar je duik en snorkeltochten kon regelen. Ik had de naam al in de LP zien staan en ben maar naar binnen gegaan voor meer informatie. Voor overmorgen heb ik nu een dagje snorkelen geboekt, vlakbij de Cham eilanden. Nu terug naar het hotel, ik was te laat voor de shuttle bus, dus ben maar gaan lopen. Halverwege werd ik aangesproken door een brommer'taxi'. Hier maar eens gebruik van gemaakt: achterop de brommer gesprongen en voor 1 USD bij het hotel afgezet.
In het hotel nog lekker gezwommen en rond 18:00 weer naar de stad. Maar nu met z'n allen. Het oude centrum ziet er in het donker heel sprookjesachtig uit, overal lampionnen. Hoi An staat ook nog bekend om z'n vele naai-ateliers. Overal zijn kleding zaken waar je op maat kleding kan laten maken. 's middags was ik ook al in zo'n zaak geweest en heb ik 4 zijden lakenzakken gekocht, nu nog een keer naar binnen. Petra had een leuke poncho gezien. Volgens de verkoopster van wol. Er zat echter een label in en deze gaf toch echt aan dat deze van acryl was. De verkoopster nu echter stug vol houden dat het van wol was, ' Vietnamese wool' .
Hierna weer zalig gegeten, wederom de specialiteiten van Hoi An besteld. Terug in het hotel nog even met de jongens gezwommen, maar dit werd onderbroken door een enorme hoosbui met onweer.

• 10 Augustus 2011 - 02:09

Gerrit:

Ongelooflijk wat een ervaringen doen jullie daar op.
    Geregeld kijken we naar jullie verslag. Lijkt me een geweldige ervaring om zo'n ander stuk van de wereld zo mee te maken. Thijs en Stijn zullen heel wat te vertellen hebben als ze weer naar school gaan na de vakantie.
    Ik blijf jullie avonturen volgen en geniet van jullie verslagen. Leuk dat jullie deze ervaringen zo met ons allen delen.
    Heel veel plezier daar en geniet ze.