Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van endendijk - WaarBenJij.nu Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van endendijk - WaarBenJij.nu

Hue

Door: Endendijk

07 Augustus 2011 | Vietnam, Hué

zaterdag 6/08/2011
Via het hotel transport naar het vliegveld van Hanoi geregeld. Om 7:30 vertrokken in een comfortabele auto. Het rijden gaat hier weer erg creatief: altijd op de linkerbaan of in het midden, 1 hand op de toeter en 1 hand aan het stuur. Bij iedere brommer, auto, fiets, voetganger, kip, geit wordt er direct getoeterd. Ook als er deze op de andere weghelft zit of een andere kant op gaat.
Met het vliegtuig van Hanoi naar Hue gevlogen. Was een prima keus: 1 uur vliegen (voor krap 50 usd pp) of een etmaal in de trein. In Hue werden we opgewacht door een chauffeur van ons hotel (via e mail geregeld). Spullen naar de kamer gebracht en de tripjes van hotel bekenen. Zagen er prima uit en gelijk maar een dagtocht besproken in Hue en omgeving (Citadel, koningsgraven en tocht over de rivier met een drakenboot), een dag naar de DMZ-zone inclusief de tunnels van Vinh Moc en een prive auto voor maandag om ons naar Hoi An te brengen (4 uur rijden). Dit alles voor een totaal bedrag van 101 USD.
Daarna lekker door de stad gelopen, naar de markt geweest. Wat een prachtig spektakel, hebben wat t-shirt en fruit gekocht.

Zondag 07/08/2011
Vandaag een culturele dag. Om 7:30 werden we bij het hotel opgehaald voor een dagtour langs de highlights van Hue. Dit begon wat teleurstellend met de mededeling dat de dag niet zou eindigen met een tocht op een drakenboot op de Perfume-rivier. Er was een of ander festival en er waren geen boten beschikbaar. Dit festival is elk jaar, maar toch geheel onverwachts waren de schepen niet beschikbaar....
In de ochtend 3 graftombes bezocht van 3 verschillende keizers: Minh Mang (2de keizer), Khai Dinh (12de keizer) en Tud Doc (4de keizer). Tombe is echter ietwat te summier uitgedrukt. Het zijn complete parken met vijvers, meerdere bouwwerken en beelden. De 3 waren compleet verschillend, wat het heel leuk en afwisselend maakte. Tussen de bezoeken van de tombes door, zijn we gestopt bij een hoeden- en wierrook makerij. Hue staat bekend om de productie van de beroemde Vietnamese punthoeden. Deze zijn we er niet alleen voor de toeristen, de Vietnamezen lopen zelf ook allemaal met deze hoeden. Niet alleen op het platteland, maar ook in de steden zie je ze overal met deze punthoeden lopen. Daarnaast nog een stop gemaakt bij een Kung Fu school. Hier een demonstratie gehad van de kunsten van deze kungfu studenten. Ziet er erg spectaculair uit, schaduwgevechten alleen / tegen elkaar / met wapens (stok, speer, zwaard, waaiers) en als laatste het doormidden slaan van een stapel met 8 dagpannen met z'n hoofd.
De lunch was ook verzorgt: een buffet. Niet echt bijzonder. Daarna weer met de gids de stad in: naar de Citadel en de Verboden Stad. Dit is het woonpaleis geweest van de diverse keizers.
Hierna weer de bus in voor een bezoek aan de Thien Mu Pagoda. Hier zagen we echter een heleboel van de drakenboten aan de oever liggen. Dus nadat we de pagode bezocht hebben, even bij de boten gekeken. En inderdaad...komt direct iemand op ons af of we een tochtje willen maken met de boot. Even over de prijs onderhandelen en we hadden nu toch ons boottochtje met een drakenboot !! Alleen even aan de gids melden dat we niet met de bus mee teruggingen naar de stad.
Rond 17:00 weer terug in Hue. Even rondgelopen en daarna vroeg gaan eten. Planning is om p tijd in bed te liggen. Morgen gaan we naar de DMZ-zone en de bus vetrekt om 6:00....

• 07 Augustus 2011 - 15:03

Xandra En Caroline:

Wouw, zijn erg onder de indruk van jullie reis(verslag) en indrukwekkende foto's! Het is heel leuk om van afstand de reis een beetje mee te beleven. Wat een prachtig schip de Calypso, lijkt wel uit Pirates of the Caribean!
    En al dat heerlijke eten, wij doen het vanavond met spaghetti met gehaktsaus ook lekker. Zijn al weer aan onze 2e week op terschelling begonnen, gelukkig vaak mooi weer, vandaag heel zonnig maar wel veel wind. Lekker op het terras van de Walvis aan het Groene strand gezeten.
    Volgens Xan heeft Thijs een groeispurt van al dat lekkere vietnamese eten, hij is al bijna net zo groot als Petra.
    Veel liefs van Xan en Catootje

• 07 Augustus 2011 - 15:55

Cor En Wendelien:

Wij worden steeds enthousiaster van jullie reisverslag. Wat een prachtige reis. Wij zitten nu op de camping in Brabant inclusief regen en veel vliegen, ook niet verkeerd. Maar nu gaan we ons ook oriënteren voor een reis naar Vietnam eventueel icm Cambodja. Dus leve de computer. Leuke foto van die twee draken op de draken, veel plezier en tot gauw.
    WC