Boot naar Battambang - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van endendijk - WaarBenJij.nu Boot naar Battambang - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van endendijk - WaarBenJij.nu

Boot naar Battambang

Door: ME

06 Augustus 2013 | Cambodja, Khett Batdambang

6/8/2013 met de boot naar Battambang
Exact om 6:30 stond ons vervoer voor de deur. Hij brengt ons naar het meer, waar we op de boot stappen naar Battambang. Ongeveer 7 uur varen, zitten op een houten bankje en zelf je eten/drinken meenemen. Kortom geen comfort, maar een prachtige tocht. We kwamen als eerste aan bij de boot ondanks dat we er om precies 7 uur waren, de geplande vertrektijd van de boot . Maar de illusie dat de boot niet zo vol zou zijn, was snel verdwenen. Na ons kwamen er al snel meer mensen, allemaal toeristen. Na een klein half uur waren alle zitplaatsen toch wel vol in de boot en de bagage inmiddels naar het dak verhuist. Maar vervolgens kwam er nog een flinke groep aan. Achterin nog een paar en de rest maar op het dak. We waren blij dat wij zo vroeg waren .... De stuurinrichting van de boot ziet eruit alsof deze uit een vrachtauto gesloopt is (misschien is dat ook wel zo). Los auto stuur, 3 pedalen en iets wat op eenversnelling lijkt. In de praktijk had deze 2 standen, vooruit en achteruit.
De tocht begint gelijk heel mooi, dwars door de drijvende dorpen heen. Overal langs de kanten drijven huizen / woonboten / drijvende bouwsels en vanaf onze boot zit je eersterangs om dit goed te bekijken.
Onderweg regelmatig meer van dit soort dorpjes tegengekomen. De boot vaart hier luid toeterend doorheen om aan te geven dat de veerboot richting Battambang er aan komt. En in bijna elk dorpje komt er dan een kano richting de boot en stapt er weer iemand op of af de boot.
Rond 12:30 onze eerste en enige stop, wederom in een floating village. Hier stoppen we bij een drijvend restaurant, kan je wat eten of drinken maar vooral de sanitaire stop. En dit laatste was mogelijk in een golfplaten hokje wat over de rand van het drijvende deel heen stak, met in het midden een enorm gat in de vloer... waar je de vissen zag zwemmen... De tocht na de stop ging door een erg kronkelig gebied, waar de boot wat moeite had om de bochten te nemen. Rechtdoor ging prima en vrij hard, maar erg wendbaar was de boot niet.
Na bijna 8 uur op het houten b(pl)ankje gezeten te hebben, waren we bij de bestemming. Het was een prachtige boottocht, maar we waren toch wel blij dat we er nu waren. Een heel eind ervoor begon de boot al te toeteren om aan te geven dat we er waren. Dit was met name bedoeld voor de mensen aan de kant. Er was geen echte aanlegplaats, maar slechts een trap de steile oeverwand op. Daar hadden zich inmiddels allerlei mensen verzameld, hotels touts, gidsen met bordjes in hun hand om iemand op te halen, tuktuk rijders, dragers etc. Ook ons ontvangst stond er weer, met bordje en tuktuk. Onze bagage van het dak van de boot gepakt en met de tuktuk richting Battambang, nog een kwartiertje rijden.
Het hotel blijkt een groot, niet erg sfeervol hotel te zijn. De minste tot nu toe, maar wel een mooi zwembad. Besloten om daar eerst maar heen te gaan en daarna de 'stad' in. Dit is net te ver om te lopen, dus maar met de tuktuk. Erg handig die dingen, overal te vinden en kost bijna niets.
Even rondgelopen, maar al snel een restaurant in gegaan. Een leuke lokale tent, weinig toeristen en heerlijk eten.

• 07 Augustus 2013 - 09:13

Rix:

Dat is nou echt vakantie! Van alles beleven wat je thuis nooit zou doen en zien. Vroeg uit je bed en dan 8 uur lang op een houten plankje zitten... Volgens ons waait het daar niet zo hard als hier, want dan had er waarschijnlijk geen enkele woning meer gestaan of boot gedreven. Jullie doorzettingsvermogen wordt zeker beloond. Jullie kunnen straks in ieder geval op een gedenkwaardige reis terugkijken. We zijn benieuwd naar de volgende avonturen.

Groetjes Jan en Rix