Battambang - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van endendijk - WaarBenJij.nu Battambang - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van endendijk - WaarBenJij.nu

Battambang

Door: ME

07 Augustus 2013 | Cambodja, Khett Batdambang

7/8/2013 Battambang
Voor vandaag hebben we een tuktuk geregeld. Hij gaat ons vandaag rondrijden langs de bezienswaardigheden van Battambang. Eerst door het dorp, langs de oude franse koloniale huizen. Onderweg gaf de chauffeur uitleg over de dingen die we tegenkwamen. Oa een enorm standbeeld van een Naga (5 koppige slang). Van afstand een gewoon standbeeld, maar als je dichtbij komt zie je dat deze gemaakt is van restanten van wapens. Tijdens de oorlog en de burgeroorlog daarna had bijna iedereen een wapen, of als soldaat of als bewaker van je eigen dorp/huis/school. Na het het einde van de oorlog kon men de wapens inleveren. Met de restanten van deze vernietigde wapens is dit grote beeld gemaakt. Hierna door gereden naar de Bambootrain dit is een stuk spoorlijn, ooit door de fransen gemaakt. Echter nu niet meer in gebruik en daar heeft de lokale bevolking wat op gevonden. Ze hebben een eigen 'treinstel' gemaakt, bestaande uit een 2 assen, een bamboe vlonder van 3m lang en een soort grasmaaier motor. De assen gaan op de rails, vlonder daarop en met de grasmaaier motor wordt de achterste as aangedreven. Oorspronkelijk gebruikt voor vervoer van rijst en hout, maar nu voornamelijk een toeristische attractie. Maar wel een hele leuke! Je gaat op de vlonder zitten op een rieten matje, chauffeur achterop, motor starten en daar gaat hij dan. Met een gangetje van 30km/uur ga je door de bush. Tussen de struiken is precies een doorgang waar deze 'trein' doorheen past. Af en toe uitzicht op de rijstvelden daar achter. De rails sluit niet echt meer goed op elkaar aan, dus om de paar meter een harde klap als je weer op het volgende stuk rails komt. Maar het mooiste komt nog: een tegenligger.... Je ziet m al van verre aankomen en dan is de vraag wat er nu gaat gebeuren. Een van beiden moet van de rails af, maar wie? Maar het gaat goed. De 2 treintjes rijden bijna tegen elkaar aan en dan springen de chauffeurs van de trein en beginnen een van de 2 treintjes te demonteren. Motor er af, platform er af, assen met wielen eraf en vervolgens aan de de andere kant van de tegenligger alles weer opbouwen. Hilarisch om te zien. Een ritje van een half uur naar het volgende stoppunt. Daar wat gedronken en even rondgekeken. Hier stond ook nog een klein stenenfabriekje, met de hand bakstenen maken van rivierklei en in een oven bakken. Hier een rondleiding gekregen van een meisje van een jaar of 6, welke prima engels sprak. Beter dan de meeste volwassenen hier. Inmiddels was onze trein weer af- en opgebouwd en staat nu met de neus de andere kant op. Terug naar het begin station, onderweg nog 2 keer een tegenligger tegengekomen en een klein half uur later waren we weer terug. Heel bijzondere ervaring. Onze tuktuk stond ons keurig op te wachten en we gaan verder richting wat gehuchtjes in de buurt. Onderweg bij allerlei kleine 'fabriekjes' gestopt. Of eigenlijk meer woonhuizen, waar ook iets gemaakt werd: rijstvellen, rijstwijn, enorme kruiken (voor water en sojasaus), fighting fish kweker (jammer genoeg genoeg geen gevecht vandaag) en rijstcake. Natuurlijk ook bij eenpaar tempels gestopt en als laatste bij een crocodile farm. Hier worden krokodillen gefokt en de kleinetjes van ongeveer en jaar oud worden verkocht. Voornamelijk naar Vietnam en Thailand. We hebben hier zelf een klein krokodilletje vast mogen houden, was ongeveer 6 maanden oud.
Inmiddels was het tijd om te lunchen en de chauffeur wist wel een prima restaurant in de stad. Blijkt dit de White Rose te zijn, dezelfde waar we gisteren ook gegeten hebben. En dat was uitstekend bevallen, dus hier ook maar geluncht. We hadden eigenlijk ook voor de middag met hem afgesproken, maar eigenlijk niet zo'n zin meer om nog langer rond te kijken en de toerist uit te hangen ( was inmiddels 2 uur). Besloten om de middag maar af te zeggen. We gaan lekker eten en dan richting hotel/zwembad.

• 09 Augustus 2013 - 10:59

Sjoerd:

Grappig vervoer over het spoor! Kan de NS hier in Nederland niet aan tippen! Zo te lezen is het nog steeds genieten bij jullie en maken jullie veel mee! Dank voor de felicitaties aan Robert! Hij is inderdaad vandaag jarig. Meneer viert zijn verjaardag 'sochtends in Orlando en 'smiddags in New York, heel bijzonder. We blijven daar vier nachten als toef op de taart. Onze reis door de VS verloopt heerlijk. De afgelopen week in Florida was alleen maar fun: autorijden op Daytona beach, tour over race circuit Daytona, krokodillen kijken in park, jetskien op een meer, karten op een kartbaan en de spaceshuttle Atlantis bekijken die sinds vier weken op Cape Caneveral staat tentoongesteld. Maar vooral ook veel zwemmen in het zwembad bij ons huis. We zijn helemaal uitgerust om onze schoenzolen stuk te lopen in de Big Apple, zin in!