Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van endendijk - WaarBenJij.nu Angkor Wat - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van endendijk - WaarBenJij.nu

Angkor Wat

04 Augustus 2013 | Cambodja, Khett Siem Reab

4/8/2013 Angkor Wat
Een culturele dag vandaag. Na een uitstekend ontbijt, werden we om 8:00 opgehaald door een gids en 2 tuktuk's. Hiermee gaan we vandaag op pad om tempels te bekijken. We gaan maar een klein deel bekijken, we hebben maar 1 dag voor de tempels. We gaan het zgn 'short circuit' doen, de belangrijkste highlights vlak achter en bij elkaar. Geen tijd verliezen met lange ritten over dit enorme gebied. Het moet heel mooi zijn om de zonsopgang te zien boven de tempels, maar gezien de tijd van het jaar (regentijd) heeft het weinig zin om hiervoor belachelijk vroeg voor uit je bed te komen. De kans dat er een zonsopgang te zien is, is nu nihil. Vandaar de vertrek om 8:00, wel zo comfortabel. We moesten eerst nog even de entreekaarten halen, en hier even een vertraging opgelopen. Stijn mag nog gratis naar binnen, aangezien hij nog geen 12 is...dat duurt nog bijna 6 weken. Maar dat moesten we wel met een paspoort bewijzen...en die hebben we niet bij ons (ligt in de kluis in het hotel). Ik snel in een tuktuk springen, terug naar het hotel om deze op te halen. Daarna konden we de toegangskaarten halen, allen met een foto erop.
Er is geen echte controle van de toegangskaarten, is ook lastig te organiseren in een gebied van ruim 30 km2. Maar in het gebied lopen wel controleurs rond, die steekproefsgewijs controleren. Wij zijn uiteindelijk 2x gecontroleerd.
We gaan vandaag 3 complexen bezoeken. We beginnen met Angkor Thom, een ommuurd complex van 3km2 uit de 12e eeuw. Hier hebben zo'n 1 miljoen mensen gewoond! Er staan meerdere tempels in dit gebied, maar de belangrijkste is Bayon. Een tempel complex met oorspronkelijk 54 torens, met 216 enorme gezichten (per toren 1 per windstreek). Een werkelijk fantastisch mooi tempel complex. De gids weet allerlei leuke verhalen te vertellen en ook de fotogenieke plekje te vinden. Enige nadeel is dat je hier bepaald niet de enige bent die hier rondloopt, heel veel Japanners en Koreanen in grote groepen. Die worden hier per bus los gelaten.
Na Bayon eenpaar kleinere tempels bekeken, waaronder Bauphupn met een erg mooi uitzicht vanaf de top. Alleen mocht Stijn daar niet in...onder de 12 mocht je niet naar boven klimmen...tot zijn grote frustratie.
De tuktuk's stonden ons weer op te wachten en nu naar het volgende complex gereden, een paar km verderop: Ta Prohm. Maar eerst even wat gedronken en voor de jongens 2 leuke hoedjes gekocht, na enig afdingen gekregen voor $2,50 p/st (ze begon bij $6 per stuk)
Deze ruïne is erg sfeervol, aangezien deze nog middenin de jungle staat. Grote delen van de tempel zijn nog overwoekerd met grote bomen. Verwijderen van de bomen is nog niet mogelijk, aangezien de wortels grote delen van de muren bijeenhouden. Als je de bomen weg zou halen, dan zou de tempel voor een groot deel instorten. Maar daardoor ziet het er nu wel heel sfeervol uit, net of je in een IndianaJones film loopt, waar net een tempel in het oerwoud gevonden is.
Inmiddels is het tijd om te gaan lunchen. De tuktuk zetten ons af bij een restaurant en daar lekker gegeten. Ze hadden ook nog een relax ruimte met allemaal hangmatten...volgens de jongens om lekker te chillen...maar je kan er ook gewoon een lekker dutje doen.
Nu tijd voor de laatste grote tempel van vandaag: Angkor Wat. Wederom een enorm complex. Hier hebben 360.000 mensen gedurende 40 jaar aan gewerkt om dit te bouwen! Wat gigantische logistieke operatie moet dat zijn geweest. De mensen kregen er niet voor betaald, maar de koning moest de mensen wel van eten/drinken voorzien.
Wederom een prachtig tempelcomplex en wederom mocht Stijn niet mee naar de bovenste laag, tot zijn grote frustratie. Maar hij kan straks de foto's bekijken en kon nu met zijn ipod spelen.
Rond 15:30 zat de tempel tour er op en eigenlijk vonden we het ook wel mooi geweest voor vandaag.
Terug in het hotel snel de zwembroeken aan en het water in.

• 04 Augustus 2013 - 16:34

Aahwb:

Mooi verslag weer! En zo reizen we met jullie mee. Hier alles goed. Morgen overleg over vertrek . Ik ontdekte vandaag dat ons visum is verlopen... Dat wordt sowieso een boete.

• 04 Augustus 2013 - 18:24

Cor Van Lievenoogen :

Stijn niet balen, met je gewoon nog even terug. Maar wat een enorm tempelcomplex, en toen hadden ze nog geen logistiek geautomatiseerd programma.
    Gaan jullie nog naar Pnohm Phen?
    Veel plezier en ook de groeten van Wendelien.

• 05 Augustus 2013 - 08:07

Simone:

Wat een prachtige foto's ook weer bij de verslagen, dat doet de zinnen wel prikkelen hoor! En wat zijn die hoedjes leuk, staat jullie goed mannen!
    Leuk om Martijn en Thijs te zien fonduen zoals je in het vorige verslag geschreven hebt. Wij hebben dat vorig jaar ook twee x gedaan in Thailand. De locals daar zijn er ook helemaal gek op en jullie weten dat wij ook gek zijn op gourmetten.....vandaar. Wij zijn onze jetlag flink aan het verwerken en na de eerste nacht prima geslapen te hebben lagen we vannacht klaar wakker in bed. Heel apart....
    Geniet lekker verder wij volgen jullie!! Lfs Simone

• 05 Augustus 2013 - 21:38

Jan:

Bijna ongelofelijk dat er iedere keer op tijd een taxi en/of gids voor jullie paraat staat, zeker als je ziet hoe de infrastructuur daar in elkaar zit. Die tempels zien er echt indrukwekkend uit, wel wat anders dan het dorpskerkje van" 't kerkje". Jullie zijn nu vast wel een beetje bekeerd. Ja, en wat Stijn betreft, als je gratis naar "binnen" mag moet je natuurlijk ook niet raar opkijken dat dat wel eens buiten blijven kan betekenen.
    Veel plezier verder en groeten uit " 't kerkje".