op weg naar het zuiden - Reisverslag uit Không, Laos van endendijk - WaarBenJij.nu op weg naar het zuiden - Reisverslag uit Không, Laos van endendijk - WaarBenJij.nu

op weg naar het zuiden

31 Juli 2013 | Laos, Không

31/7/2013
Het verblijf in Luang Prabang zit er op. We gaan vandaag richting het zuiden. Wederom worden we keurig op tijd opgehaald om ons naar het vliegveld te brengen. Dat blijkt maar 5 minuten te rijden te zijn. Er staat en gloednieuw terminal gebouw, vorige maand geopend. Bij de incheck balie stond wel 10 man personeel voor ons vieren...laten we het er maar op houden dat ze moesten leren hoe de nieuwe apparatuur werkt. We vlogen met een klein propeller vliegtuig naar Pakse, bijna 1,5 uur vliegen.
Ook hier werden we weer keurig opgewacht en stond er een luxe bus voor ons klaar. Ons programma begint hier gelijk, we gaan naar Champasak. Hier ligt het tempelcomplex van Wat Phou, een khmer complex ouder dan Ankhor Wat. Een complex van totaal 84 ha groot! De eerste bouwsels dateren uit de 5e eeuw. We hadden onze eigen gids bij ons, die uitgebreid uitleg gaf over de diverse gebouwen en de historie. Opvallend is dat je gewoon over het hele terrein rond kan lopen, gewoon op alle gebouwen kan klimmen en over de eeuwen oude stenen kan lopen. Nergens staan bordjes dat je ergens niet in mag of niet op mag staan. En dat voor een complex op de Unesco lijst. Ongeveer 1,5 uur hier rond gelopen, daarna weer in ons busje om richting de 4000 eilanden te rijden. Nog even een stop gemaakt bij een supermarkt om even wat lekkers te halen voor onderweg. We hadden de lunch overgeslagen en eigenlijk best wel trek gekregen. We hadden nog een rit van ruim 3 uur voor de boeg. Ook nu weer krijgen we weer flessen water. Tot nu toe hebben we nog nooit water hoeven kopen. In elke hotelkamer staan altijd flessen water en als je met een gids ergens heen gaat, krijg je ook altijd meer dan genoeg water.
Ons hotel staat op Don Kongh (eiland midden in de mekong), hiervoor moeten we alleen het laatste deel nog met een ferry naar de overkant. gelukkig was de ferry er nog, normaal vaart deze tot 18 uur en het was al 18:15 toen we aan kwamen. Op moment dat het donker is, vaart hij niet meer of je moet met veel geld op de proppen komen. De zon was net aan het ondergaan dus we hadden een enorme mooie zonsondergang op het moment dat we met de ferry oversteken. En wat voor een ferry... Een platform waar je met de auto op kan en een soort duwboot er naast die het geheel naar de overkant brengt.
We zitten in het Pon Arena Hotel, prachtige kamer met uitzicht op de Mekong.

• 31 Juli 2013 - 21:04

Irma:

Lieve allemaal,steeds benieuwd wat jullie nu weer mee maken. Thuis volg ik op de papieren route waar jullie zoal naar toe gaan. Later zie ik dan op de i.pad hoe het was. Valt niet
    tegen. Was nieuwsgierig naar jullie hotel. Opgezocht via internet. Prachtig!
    Hoe staat het met de muggenbeten met al dat water?
    Lekkere bedden zo te zien in dit hotel. Jullie zullen toch wel eens aan uitrusten toe zijn.
    Veel plezier verder en de face time doet het weer.
    Liefs mama.