weer in Luang Prabang - Reisverslag uit Ban Phasak, Laos van endendijk - WaarBenJij.nu weer in Luang Prabang - Reisverslag uit Ban Phasak, Laos van endendijk - WaarBenJij.nu

weer in Luang Prabang

30 Juli 2013 | Laos, Ban Phasak

30/7/2013 Luang Prabang
Weer terug in ons hotel in LP, maar wel voor een kort nachtje. Petra en ik willen graag naar de bedelmonniken. Iedere ochtend bij zonsopgang gaan de monniken in LP in een lange rij de stad in om eten te verzamelen. En als je dat wil zien, moet je dus vóór zonsopkomst in de stad zijn. De wekker ging dan ook om 4:45.....en om 5:00 zaten we op de fiets richting stadscentrum.
De jongens hadden hier weinig zin in en zijn dan ook lekker in bed blijven liggen, die zien straks de foto's wel. We waren wat aan de vroeg kant, maar het leuke is dat je dan de hele opbouw kan zien. Er komen brommertjes aan met verkopers van eten, maar ook de lokale bevolking komt er aan. Iedereen gaat tegen tempelmuur aanzitten, met wat eten voor zich. In de tempel zijn de monniken met het ochtendritueel bezig. Rond 5:45 komen de monniken de tempel uit en lopen in een lange rij, zwijgende rij langs alle geknielde mensen en krijgen wat eten in hun bedelkruik. Dit is hun eten van de dag, de monniken mogen zelf geen eten kopen. Het eten moeten ze van de mensen krijgen en op deze manier verzamelen ze dat. In het centrum van LP zitten enkele grote tempels bij elkaar en daardoor ontstaat er een stoet van wel 400 monniken. Allen in de oranje gewaden, lopende door een prachtig de decor van tempels en de oude huizen van het centrum. Zeer indrukwekkend en absoluut de moeite waard om ze vroeg je bed uit te komen. Wij waren met de fiets, daardoor de stoet op meerdere plekken kunnen volgen. Na ongeveer een half uur is het voorbij en was het hoog tijd voor een heerlijke kop koffie. De Lao koffie is echt uitstekend.
Hierna nog over de morningmarket gelopen. Hier wordt vooral eten verkocht, veel groente en fruit, vis en vlees, maar ook levende kikkers en dikke wormen. En voor de verandering regent het weer eens, maar we hebben de paraplu's bij ons. Rond 8:30 weer terug in het hotel, tijd om te gaan ontbijten.
De rest van dag heerlijk NIETS gedaan, lekker bij het zwembad gelegen. Wat zwemmen, wat lezen, met de ipad spelen. 's Avonds hebben we in het hotel gegeten, niemand had zin om weer de stad in te gaan.

• 31 Juli 2013 - 16:13

Cor:

Wat is het ongelofelijk leuk om jullie verslag te lezen. Net of we zelf ook een beetje meereizen. Jullie avontuur in het dorp doet me een beetje aan Thailand denken,maar dan buiten de toeristische regio. Ook de foto's zijn erg mooi. Blijf nog even lekker genieten, wij doen een beetje mee.
    Groeten van Cor en Wendelien.