Eindelijk in Laos! - Reisverslag uit Ban Sithan Nua, Laos van endendijk - WaarBenJij.nu Eindelijk in Laos! - Reisverslag uit Ban Sithan Nua, Laos van endendijk - WaarBenJij.nu

Eindelijk in Laos!

21 Juli 2013 | Laos, Ban Sithan Nua

19/7/2013 - 20/7/2013
Na het fietsen gisteren, zijn we terug naar het hotel gegaan. Even lekker relaxen bij het zwembad in het hotel. Om 18:30 vertrokken richting trein station. Het eten was er een beetje bij ingeschoten, wel wat snacks meegenomen om in de trein op te eten, maar op het station kwamen we ook nog een mooi alternatief tegen: Dunkin Donuts. Deze was nog bekend uit amerika, daar regelmatig mee ontbeten. Hier een grote doos donuts meegenomen en een heerlijke kop koffie. Om 20:00 vertrok de trein naar Nong Khai. De laatste plaats in Thailand, vlakbij de grens met Laos. Prima trein, met in de lengte richting de bedden. Rond 21:00 kwam er iemand langs om alle stoelen om te bouwen tot een bed en tevens om de bedden op te maken. Prima bed, en redelijk goed geslapen. Maar dat was niet zo vreemd, gezien het weinige slaap van de afgelopen paar dagen.
Rond 9:00 aangekomen in Nong Khai. Hier werden we weer keurig opgewacht door een chauffeur & gids die ons naar de grens hebben gebracht. Het nut van een gids hierbij is direct bewezen: er stond een enorme rij te wachten, maar hier reden we vrolijk langs. Onze chauffeur ging met de paspoorten naar de grenspost, kwam na een paar minuten terug dat wij nog even moesten komen voor een foto. Maar ook hier stond een rij, maar daar weer vrolijk langs gelopen, naar een zij raampje, vandaar voor in de rij gestapt, foto nemen, en klaar! Bij het weglopen zagen we nog wel even wat bankbiljetten van eigenaar veranderen...
Nu over de Friendship Bridge over de Mekong, naar de grenspost van Laos. En dat duurde allemaal wat langer: bij loket 1 de visa formulieren halen, 3 formulieren per persoon invullen (3x met dezelfde gegevens), inleveren bij loket 2, wachten tot je geroepen wordt, 35$ per visum betalen, afgeven bij loket 2, weer lange tijd wachten en dan bij loket 3 je paspoort met visum ophalen. Daarna weer in de auto, nu naar de echte grenspost. Stempels in je paspoort en eindelijk konden we op weg richting Vientiane. Al met al ruim een uur geduurd.
We zitten in het chanthapanya hotel, midden in het centrum van Vientiane, met zwembad op het dak! Spullen in de kamer achtergelaten en direct de stad in. In de LP stond een route langs de meeste bezienswaardigheden. Eigenlijk een fietsroute, maar lopen kan ook. Vientiane is een heerlijke relaxte stad, meer een dorp dan een stad. We hebben vandaag al de eerste reeks met boeddhistische tempels gespot, maar ook heerlijk door de straatjes en markten gelopen. Aan de rand van het centrum staat een soort Arc de Triomph, vergelijkbaar met die in Parijs, maar dan de oosterse invulling ervan. Lelijk ding, maar als je er bovenop staat heb je wel een prachtig uitzicht over de stad.
Hierna weer even naar het hotel geweest en rond 18:30 weer de stad in. Het nadeel van deze tijd van het jaar was nu duidelijk: het regende behoorlijk. Maar het hotel had al paraplu's klaarstaan. We zaten al herinneringen op te halen uit Vietnam, daar begon het ook een keer enorm te regenen in Sapa, waar we vervolgens zijn gaan schuilen bij een massage salon en gelijk maar een voet massage genomen hebben. Ook nu kwamen we langs een massage salon en direct maar besloten om dit nu maar weer te doen. Kost hier echt bijna niets: een half uur voor €2,50. Wederom vochten de meisjes weer om stijn....hoe doet hij dat toch steeds...
Met heerlijk zachte en soepele voeten weer naar buiten, richting onze eerste Laotiaanse maaltijd. Heerlijk gegeten!

• 21 Juli 2013 - 11:07

Rix:

Je moet er kennelijk iets voor over hebben om in Laos te komen! Maar goed, het geduld wordt dan beloond. We begrijpen dat het zwembad er beter uitziet dan in Roggel. Wat moeten we ons voorstellen bij een heerlijke Laotiaanse maaltijd? Hier zitten we nu trouwens lekker met een bakje koffie en een Goois matrasje onder de dikke boom te genieten van zomerse temperaturen.
    Tot de volgende keer en groet Jan en Rix

• 21 Juli 2013 - 16:27

Simone:

Ha die MPTS, wat een belevenissen alweer Leuk om over die fietstocht te lezen die was echt heel ok he? We horen via Teun en Loek af en toe wat berichtjes doorkomen...vooral over het vroege opstaan haha....dat is hier ook een dingetje zeg maar!! Wij hopen natuurlijk nog meer verhalen van jullie te lezen. Wij hebben het hier ook super, zijn nu in LA en bezoeken vanmiddag de los Angeles angels. Liefs en veel plezier nog! Xx ESTL