Santiago - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van endendijk - WaarBenJij.nu Santiago - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van endendijk - WaarBenJij.nu

Santiago

Door: ME

05 Augustus 2017 | Cuba, Santiago de Cuba

04/08/2017 Santiago de Cuba
We gaan vandaag verder naar onze volgende bestemming: Santiago de Cuba, 230 km rijden. Eerste stuk dwars door de bergen. Nu zie je duidelijk hoe afgelegen Baracoa ligt, helemaal omringt door bergen. Slingerend loopt de weg door een prachtig landschap, met vele mooi uitzichtpunten. De gevolgen van de orkaan zijn nog overal goed zichtbaar, hele stukken zijn compleet kaalgeslagen. Op de grond nog de restanten van de bomen. Fascinerend is het veranderende landschap. Aan de kant van Baracoa is het heel groen (regent er zeer regelmatig) met veel palmbomen en bananen. Op een gegeven moment ga je een bocht om en alle palmen zijn verdwenen. Hier staan alleen naaldbomen op een droge ondergrond. Hoe meer naar de noordkust van Cuba, hoe droger het landschap wordt.
Onderweg geld gewisseld in een klein dorp. Hier de volledige voorraad CUC's meegenomen. De bank had nog 3 briefjes van 20 en 10 van 10. De rest heb ik in briefjes van 5 meegekregen. Ik was de enige klant, maar ben een half uur bezig geweest. Paspoort wordt eerst op een lijst overgeschreven, daarna in de computer ingevuld. Van alle euro biljetten worden de nummers opgeschreven op een andere lijst. Dan komt er weer een lijst waar mijn gegevens opgeschreven worden en dat ik euro's omwissel naar CUC's. Handtekening er op en dan begint het langdurige traject om alles zeer nauwkeurig te tellen. Met een machine en dan nogmaals met de hand en dan nog een keer als ze het aan mij geven. Maar het is gelukt en voorlopig geen problemen meer met te grote biljetten...
Na een break op een strandje (even zwemmen en relaxen) verder naar Santiago. Een poging gedaan om onderweg wat drinken te kopen, maar niet gelukt. Het enige wat er langs de weg te koop is, is bier of rum. Ook bij de benzine pomp. Dan blijft het maar bij het (warme) water wat we bij ons hebben. Door Guantánamo gereden, ook hier alleen bier of rum te krijgen bij de diverse restaurants en winkels die we tegen kwamen. Onderweg een paar keer een kudde koeien moeten ontwijken, inclusief cowboys te paard. In Santiago de spullen in de Casa gezet. Wederom is er weer iemand die op de auto past. Daarna door de stad gelopen. Locatie van de Casa is weer perfect. Alles op loopafstand. Bij de Casa is ook een Paladar, daar prima gegeten.

05/08/2017 Santiago de Cuba
Als eerste vandaag naar de grote begraafplaats gereden. Hier liggen alle helden van de diverse Cubaanse revoluties begraven. Onlangs is Fidel Castro hier ook begraven, maar belangrijkste graf hier is van Marti. Dit is de grote held van Cuba, overal in het land zie je afbeeldingen en beelden van hem. Dit is de grootste held van Cuba, alleen Che Guevara geniet een zelfde bekendheid en verering. Elk half uur wordt hier de militaire wacht gewisseld, onder het geluid van pompeuze muziek.
Hierna via de Place de Revolution naar een Castello del Morro gereden. Een fort net buiten de stad, aan de monding van de baai. Leuk om in rond te lopen. Inmiddels bijna 12:00 uur en langzamerhand bloedheet (>35 graden). Tijd om verkoeling te zoeken. Aan de oostkant van de stad zijn een paar kleine plekjes mer strand volgens de kaart. Eens kijken of we die kunnen vinden. Vanaf de hoofdweg een gravel weg ingeslagen en inderdaad komen we op een strandje....samen met zeeeeeer veel Cubanen. Even verder kijken dus. Volgende plek was niet veel beter, na een gravel weg een tijd afgereden te zijn, staat er opeens een bewaker in uniform op de weg. Mogen niet verder, strand is militair terrein. Omdraaien maar weer. Nu een laatste poging met een nog beroerdere weg...en nu met succes. Na 1x vastgezeten te hebben (even duwen...) komen we op een prachtig kiezelstrand met nauwelijks mensen. Prima om de middag door te brengen.
Einde middag terug naar de stad. Even douchen in de Casa en de stad in. Is inmiddels wat afgekoeld buiten, loopt toch lekkerder. Ik had een route uitgezet met behulp van wat boekjes en het navigatie systeem.
Daarna weer bij de Casa gegeten.

• 07 Augustus 2017 - 01:27

Anja:

Dichtbij maar toch ver weg. Wij net aan gekomen in Vinales en dachten de middag nog ff de grotten van Indio te bezoeken. We betalen 2 Vic om te Parkeren, 5 Vic pp om de groet in te mogen waar we dan 20 min door de groeten zouden gaan varen... hahahaha . We staan ondergronds in de heir 30 min in de Rik en de boottocht was nog geen 5 min.... de Schipper kon nog net zijn fooien Bak doorgeven.... beetje opgelicht! Morgen paardrijden

• 07 Augustus 2017 - 02:50

Sjoerd:

Het enige dat langs de weg te koop is: bier of rum..... klinkt als de ideale vakantiebestemming! Geniet er van!