Hoogtevrees? - Reisverslag uit Ban Houakhoua, Laos van endendijk - WaarBenJij.nu Hoogtevrees? - Reisverslag uit Ban Houakhoua, Laos van endendijk - WaarBenJij.nu

Hoogtevrees?

02 Juni 2017 | Laos, Ban Houakhoua

Het was eindelijk zo ver, vandaag begonnen we aan de gibbon experience waar wij zo lang naar uitgekeken hebben. Om 8:15 liepen wij naar het kantoor aan de overkant van het hostel, waar wij ten eerste een briefing kregen. Hierna sprongen wij op de overdekte achterkant van een pick-up, om eerst zo'n anderhalf uur over de grote weg te rijden. Na een korte pauze reden we de bush in. We reden een uur lang over een ontzettend steile hobbelweg en kwamen in een dorpje aan. Vanaf daar begonnen we met lopen. We zijn opgedeeld in groepen van acht, onze groep bestaat uit ons en vier andere Nederlanders. Na ongeveer 5 minuten maakten we al kennis met de beruchte tropische buien. Voor de rest van de dag waren we kletsnat. De tocht begon gelijk intensief: we liepen het eerste uur aan één stuk door steil omhoog. Dit was vrij zwaar in combinatie met natte kleding en de hitte, maar toch erg leuk en mooi. Toen kon het ziplinen beginnen. Onze gids Vong deed snel voor hoe je je moest vastmaken en ging toen snel als eerst, wij mochten de rest maar uitzoeken. De eerste zipline was al fantastisch. Met een hoge snelheid over een dal heen scheren. Vanaf de zipline kon je het regenwoud van boven zien wat een gaaf beeld gaf. Hierna volgden nog vele ziplines, de ene nog mooier dan de andere. Hier tussendoor liepen we door de jungle heen. De paden kronkelden behoorlijk en we stegen en daalden veel, dit gaf een nog avontuurlijker gevoel. De afwisseling tussen ziplines en wandelen ging de hele dag zo door. Aan het eind van de dag kwamen we aan bij onze boomhut. Deze was in de hoogste boom van de omgeving en alleen te bereiken met ziplines. Hier hebben we nog een paar keer een mini-parcours van ziplines gedaan totdat het avondeten werd opgediend, rijst. De boomhut stond op 150 meter hoogte en bood een spectaculair uitzicht op de omgeving. 's Avonds hebben we spelletjes gedaan en (erg flauwe) raadsels opgelost van de gids. Daarna op tijd naar bed.

De volgende ochtend had de een beter geslapen dan de ander. Ik heb zelf heerlijk geslapen. Van anderen ving ik klachten op van ratten, vleermuizen, muggen en de hitte. Het ontbijt bestond uit rijst en daarna zipten we er snel weer vandoor. Elke zipline was weer uniek en ontzettend leuk. Na een halve dag zippen kwamen we aan bij de volgende boomhut. Snel spullen achterlaten en op weg naar de waterval. Een verfrissende duik konden we wel gebruiken. Hierna nog een paar keer een rondje gemaakt met de zipline rond de boomhut. Voor het slapengaan deden wij nog een leuke ontdekking: op het plafond van onze hut bivakkeerden ongeveer 40 spinnen die varieerden van grote tussen heel klein tot de grootte van je hand. Dat werd lekker slapen dus.

's Morgens ben ik met een groepje om 5:30 opgestaan om nog te genieten van de laatste ziplines. Nu hing er een nevel boven het dal wat een mooi nieuw perspectief bood. Om 8:00 gingen wij ontbijten en gingen over de laatste drie ziplines om nog twee uur te lopen om weer bij ons startpunt te komen. Van hiervandaan weer terug met de auto via dezelfde hobbelweg naar Ban Huayxai. De afgelopen drie dagen in de jungle waren om nooit te vergeten, een hoogtepunt van onze reis.

• 02 Juni 2017 - 11:15

Marieke:

Wow!!

• 02 Juni 2017 - 11:32

Franck:

Wat een ervaring! Zo te lezen hebben jullie genoten!

• 02 Juni 2017 - 11:35

Chineke:

Wat een heerlijk avontuur en wat fijn dat we kunnen meegenieten zonder de muggebeten.

• 02 Juni 2017 - 12:15

Anja:

wow, wat een spectaculaire enerverende reis is het nu al! waanzinnig klinkt het. veel reisplezier nog, maar het klinkt nu al helemaal top.

• 02 Juni 2017 - 13:04

Rix:

Riant uitzicht en 'slapen" op niveau. Wat wil je nog meer? Kan me voorstellen dat jullie in de wolken zijn! Ben benieuwd naar de foto's en jullie volgende zip.

• 02 Juni 2017 - 19:53

Margreet:

Wat een belevenis dat Ziplin, lijkt mij ook wel wat!! Geweldige reis maken jullie met elkaar.

• 03 Juni 2017 - 09:11

Eirma:

Wat een geweldige tijd maken jullie mee. Met veel plezier volgen wij jullie verhalen.

• 03 Juni 2017 - 20:57

Oma Brigitte:

Wat een prachtig reisverslag. Je beleeft het mee. Echt avontuurlijk om nooit te vergeten, vooral die spinnen brrrr. Liefs en nog fijne dagen in het mooie Laos.

• 05 Juni 2017 - 11:09

Opa En Oma Van Bronckhorst:

Wat een avontuurlijke reis! Geweldig! Veel plezier nog verder met anderen belevenissen!