Naar huis - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van endendijk - WaarBenJij.nu Naar huis - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van endendijk - WaarBenJij.nu

Naar huis

Door: ME

22 Augustus 2016 | Oeganda, Kampala

21/8/2016 Kampala
Heerlijk geslapen in een echt bed. Afgelopen 4 weken alleen in de tenten geslapen, de laatste 2 nachten in een lodge. Een douche met warm water is toch wel heel lekker...
Aangezien het zondag is, hoor je de kerkdienst al vroeg beginnen. Vanaf 8:00 gaat dat hier beginnen. We hebben even rondgelopen op het terrein van de school en even bij de dienst naar binnen gekeken. Veel muziek, alles loopt door elkaar, mensen lopen continu van binnen naar buiten. We hebben vriendelijk het goedbedoelde verzoek afgeslagen of we naar binnen wilden en wilden zitten. We waren al gewaarschuwd dat je dan op de 1e rij komt te zitten en het duurt minstens 2 uur. Liever niet...
Nog wat rondgekeken, de souvenirs ingepakt (de speren passen niet in de tas, van bananendozen een verpakking gemaakt) en rond 13:00 naar het centrum van Kampala gereden.
Begonnen in een wijk met souvenir shops, hier nog wat laatste dingen gekocht en vervolgens door de stad gelopen. Wat is dit een lelijke stad, ik heb werkelijk geen enkel mooi gebouw gezien. Vooral veel rechte, lompe blokken steen. De straten zijn een grote chaos met mensen, verkopers, boda-boda, matatu's en vrachtwagens. Alles gaat kriskras door elkaar heen, totaal geen structuur. We gaan een hoog gebouw in om het uitzicht op matatu-square te bekijken. Dit is een groot plein waar honderden (duizend?) matatu's rond krioelen. Net een enorme mierenhoop met witte busjes, maar ook alle toegangswegen naar dit plein staan helemaal vol met busjes. Niemand wacht op elkaar, elk gaatje wordt direct weer dichtgereden door een nieuwe matatu.
Hierna terug naar onze auto en richting de haven gereden. In de haven bar wat gedronken. Klinkt heel wat, maar is inde praktijk een verzameling hutjes waar je wat kan eten/drinken naast de plek waar de vissers aankomen en de vis verkocht wordt. Van een echte haven is geen sprake, alleen kleine bootjes en een pier waar een veerboot aankomt richting Kenia. Maar de sfeer is fantastisch, een heerlijke chaos. Hier een biertje gedronken en een rolex gegeten.
Onze tour gaat hierna verder richting 'Miami Sand Beach'. Klinkt weer heel groots, maar is een opgespoten stuk strand aan Lake Victoria. Jammer genoeg vandaag weinig te beleven. Maar verder gereden naar een restaurant waar we een heerlijke hamburger hebben gegeten.
De avond weer doorgebracht met 30-seconds. We worden er misschien nog wel een keer bedreven in, maar de jongens winnen meestal.

22/8/2016 naar huis
Echt onze laatste dag van deze onvergetelijke reis. We vliegen vanavond pas, hebben nog de tijd om rustig uit te slapen, spullen inpakken en relaxen.

• 22 Augustus 2016 - 14:59

Erna:

Weer gezellig meegereisd met jullie. Groetjes van Jaap en Erna

• 22 Augustus 2016 - 15:10

Loes Bijleveld:

Lieve luitjes,
    Wat hebben we genoten van jullie geweldige reis. Bijzonder om dat met elkaar zo mee te maken. Het kamperen met en rond al die dieren lijkt me bijzonder. Het voelt ook anders als je ergens bent waar geen enkele andere Hollanders zijn. Kortom ik denk een reis om nooit te vergeten.
    Ook de leuke schrijfwijze gaf ons een geweldig inzicht in jullie reis. Hartstikke bedankt.
    Wij wensen jullie een heel goede terugreis. Wordt vast wel een beetje moeilijk om hier de draad weer op te pakken.
    Wij gaan morgen met fietsvakantie. Vliegen naar Zwitserland en starten de tocht op de Furkapas.
    Fieten een rondje van 1500 km naar Bordeaux en van daar uit vliegen we weer terug. Ook wel spannend, maar vergeleken bij jullie niets.
    Nogmaals heel hartelijk bedankt.

Jan en Loes

• 22 Augustus 2016 - 15:13

Margreet Le Clercq:

Wat heb ik weer genoten van jullie belevenissen, was ook een klein beetje mee met jullie vakantie.
    De foto's en de verhalen waren in een woord fantastisch. Wel bedankt hiervoor.
    Wens jullie een goede thuisreis, heerlijk nog even acclimatiseren voor dat de hectiek van school en werk weer begint.

lieve groet
    Margreet