Mzungu, Samburu en Lake Baringo - Reisverslag uit Baringo, Kenia van endendijk - WaarBenJij.nu Mzungu, Samburu en Lake Baringo - Reisverslag uit Baringo, Kenia van endendijk - WaarBenJij.nu

Mzungu, Samburu en Lake Baringo

Door: ME

06 Augustus 2016 | Kenia, Baringo

3/8/2016 Mzungu

Vannacht wel wat dieren gehoord, ook vlakbij de tent. Maar niet gezien. Heerlijk geslapen, maar vanmorgen toch eerst even goed rondgekeken, voordat we van onze daktent naar beneden komen. Zaten alleen wat apen.
Na het ontbijt richting uitgang van het Nature Reserve gereden. Nog een klein stukje asfalt en vervolgens een verschrikkelijke dirtroad op. Wasbord, potholes, mul etc. Maar wel door een schitterende omgeving. Eerst door het laagland met de bergen op de achtergrond en dan steeds meer de bergen in. Waar je ook komt, overal zie je mensen langs de weg. Geen idee waar ze vandaan komen of waar ze heen gaan. We zitten hier midden in het gebied van de Samburu. Iedereen heeft het altijd over de masai als een mooi kleurrijke stam, maar de Samburu winnen hier glansrijk van. Hele mooie lange mensen, kleding in allerlei felle kleuren en schitterende sierraden.
Onderweg komen we een markt tegen, blijkt een weekmarkt te zijn, we hebben geluk dat we deze vandaag treffen. Even wat gedronken en rondgelopen, niet al te lang, want er was een vervelende man die elke keer moeilijk deed als we foto's wilden maken. Maar een stuk verderop komen we nog een weekmarkt tegen. En deze is nog veel mooier. Hier lopen zowel de mannen als de vrouwen in vol ornaat in Samburu kleding. En er is geen enkele toerist. Dit is volledig lokaal en voor henzelf. De jonge mannen lopen allemaal als krijger rond, mooie versierselen op het lichaam en een speer in de hand. Unieke ervaring en 100% oorspronkelijk. Hier zijn geen toeristen, die komen nauwelijks in dit deel van Kenia. Wij horen de hele tijd 'mzungu, mzungu', dwz blanke buitenlander, iedere keer als we ergens langs lopen. Mensen komen op ons af om even een praatje te maken of een hand te geven. Wij zijn duidelijk de attractie van de dag.
Hierna verder gereden, onderweg gestopt om wat te eten en weer verder rijden. We dachten dat het vanmorgen een slechte weg was, maar dat kan duidelijk nog veel slechter. Nog grotere gaten in de weg, rotsen en af en toe door het water. En dit is de enige doorgaande weg in deze regio....
In de buurt van Maralal zijn we de bush in gereden, weer een hele mooie plek gevonden voor een bush camp (ander woord voor wild kamperen...letterlijk). Mooie beschutte plaats gevonden, auto's neerzetten, hout zoeken en een kampvuur maken. Tijdens het eten horen we in de verte wat hyena's. Later op de avond lekker bij het kamvuur gezeten, koud biertje (lang leve de koelkast in de auto) erbij en genieten van de enorme sterrenhemel. Er is hier verder helemaal niemand, alleen wij, midden in de natuur. Nog een laatste biertje voor het slapen...en dan weer horen we de hyena's....maar nu wel heeeeel erg dichtbij. Toch maar het biertje laten staan en veilig in onze tenten op het dak van de auto gekropen.

4/8/2016 Lake Baringo
Prima nacht gehad en niet lastig gevallen door de hyena's. Na het ontbijt weer gaan rijden en binnen 100 meter van onze kampeerplaats komen we zebra's en een een groep giraffes tegen. Ze zitten er wel, zijn alleen om ons heen gelopen. Aangezien ons referentie kader wat aangepast is mbt het wegenstelsel, is de weg vandaag redelijk goed. Gisteren hadden we dit nog heel slecht genoemd. Af en toe een beroerd stuk. Het landschap is compleet anders, gisteren door de hoogvlakte en de savanne en nu door de heuvels met bos. In een dorpje, of wat daar voor moet doorgaan, gestopt. Wat gedronken en wat groente en fruit gekocht. Ook hier zijn wij weer de attractie van de dag. Er komen steeds meer mensen op onze auto's af. Totaal geen onveilig gevoel, men is gewoon nieuwsgierig. Net als wij nieuwsgierig zijn naar hen.
Bij Lake Baringo staan we op de campsite van Roberts Camp, direct aan het water. De nijlpaarden horen we al gelijk en ook zien we een flinke krokodil langszwemmen. Dus oppassen bij het rondlopen. Hier eindelijk weer heerlijk kunnen douchen, al was het met koud water. Na 3 dagen bushcamp met alleen een African Shower (deo), is een echte douche wel heel erg lekker. Vanuit de tent zien we al een de hele dag nijlpaarden in het water dobberen, vlak bij de tent.
Tegen zonsondergang komen de hippo's het water uit. We zitten op dat moment in het restaurant en een groep van 5, inclusief 2 jongen, komt tot op een paar meter van het terras.
Nadat ze daar weg zijn, zijn we weer terug naar onze auto/tent gegaan....en daar zitten ze nu. Ze lopen vlak langs ons. Heel indrukwekkend en eigenlijk ook best wel een beetje eng. Gewoon heel stil blijven zitten en genieten van dit unieke schouwspel.

5/8/2016 Relax!
Vannacht nog regelmatig de hippo's gehoord, ook dicht bij onze tenten. Maar gelukkig slapen wij hoog, bovenop de auto's. Prima uitzicht en veilig. Vannacht is het alleen gaan regenen, niet heel hard, wel heel lang. Gelukkig hadden we gisteren net wat kleren laten wassen en die hangen nu nog buiten te drogen....Laten we het er maar op houden dat ze nu een extra wasbeurt hebben gehad en dat de was er extra schoon van wordt...
Besloten om vandaag niets te doen, een dagje relaxen. Uitslapen, rustig ontbijten (brood opbakken jn de pan en eieren bakken) en daarna naar een hotel even verderop gelopen met een heel mooi groot zwembad. En daar zijn we de rest van de dag gebleven. Rond het zwembad scharrelen een paar grote kroonkraanvogels. Bij het zwembad geluncht. Gaat wel op z'n Afrikaans...je moet geen haast hebben. Duurt ongeveer 1,5 uur voordat de bestelling er is. Net als je je af zit te vragen of er eigenlijk nog wel wat komt, wordt het eten gebracht. Tegen de avond begon de lucht opeens helemaal dicht te trekken. Snel terug naar onze tent en alle spullen binnen zetten. Is niet de bedoeling alles wederom nat te laten regenen. Het lijkt er op dat er een enorm onweer aan gaat komen. Besloten om de tenten maar in te klappen en de auto's tussen de bomen te zetten in plaats van direct aan het water. Uiteindelijk is het mee gevallen, maar wel regen. Besloten om maar in het restaurant te gaan eten. Daar de hele avond heerlijk op de veranda gezeten.

6/8/2016 Nog steeds Lake Baringo
Vandaag weer vroeg opgestaan. We gaan vanmorgen met een bootje het meer op. Vooral veel vogels gezien (er zitten hier meer dan 500 soorten volgens de boekjes). Het water in het meer staat erg hoog, zo hoog dat vele lodges langs de oever onder water gelopen zijn. Dat zijn nu bouwvallen in het water. Ook staan er langs de oever vele dode bomen in het water. Dit geeft het geheel een hele mysterieuze aanblik. En een prachtig domein voor de vele vogels. Met de boot vaar je tussen dit dode bos door en kan je heel dicht bij de nesten komen.
Op het water kon je bij een lokale visser wat visjes kopen. Eerst niet heel duidelijk waarom, leek eerst een poging om de lokale economie te bevorderen. Maar de bedoeling werd al snel duidelijk. Vlakbij zat een visarend in de bomen. Even een paar keer fluiten om de aandacht te trekken, vis in de lucht gooien en daar komt die enorme vogel aanvliegen. Vlakbij de boot grijpt hij de vis uit het water. Machtig om te zien. Slechts een paar hippo's gezien en een heel stel krokodillen.
Terug op de camping, hebben we onze zwemspullen weer gepakt en zijn we weer naar het zwembad gelopen. Lekker lezen, zwemmen en relaxen.

• 06 Augustus 2016 - 20:33

Rix:

Wat een beestenboel daar. Het kan niet op! Goed idee om af en toe ook te relaxen; zou je bijna vergeten als je zoveel te zien en te beleven hebt. Geniet ervan. Het is nog steeds geweldig leuk om jullie kleurrijke en enthousiaste verhalen te lezen. We kijken weer met spanning uit naar de volgende avonturen.

• 08 Augustus 2016 - 16:44

Anja:

wow, wat een mooie verhalen weer en bij tijd en wijle ook soort van griezelig hoor! Maar te mooi om alles zo van dichtbij zo mee maken. Ik vandaag weer aan t werk...valt niet mee, even omschakelen weer. gelukkig hebben jullie nog een poosje lekker daar vakantie, dus genieten maar en voor ons vooral de verhalen posten! Genieten wij fijn mee.

• 08 Augustus 2016 - 19:24

Sjoerd:

Tjonge, wat een avontuur daar! Hoeveel km zitten jullie bij ons vandaan? Fijn dat het allemaal goed gaat, en dat jullie veel moois beleven! Hier in Namibie gaat het ook erg goed! Inmiddels Windhoek, Sesriem, Swakomund, Twijfelfontein en Etosha gehad. Wat een indrukwekkende vergezichten. Iedere dag een zonsondergang die zo mooi is... Nog geen wolk gezien, of ja toch wel: heel veel stofwolken... Alles is zo droog hier ... De natuur is zo prachtig, we krijgen er geen genoeg van. Gisteren een kudde van 20 olifanten voor onze neus aan een waterhole zien drinken, zo mooi...