31/07/2016 Een kortere route naar Nanyuki - Reisverslag uit Nanyuki, Kenia van endendijk - WaarBenJij.nu 31/07/2016 Een kortere route naar Nanyuki - Reisverslag uit Nanyuki, Kenia van endendijk - WaarBenJij.nu

31/07/2016 Een kortere route naar Nanyuki

Door: ME

31 Juli 2016 | Kenia, Nanyuki

31/7/2017
Het is een wat onrustige nacht geweest, niet vanwege de hippo's, maar vanwege de grote groep Kenianen. Eerst deden ze teambuilding spelletjes, maar al snel waren die voorbij. De verdere avond (nacht) bestond uit eten/drinken en harde muziek....tot 2:30...
Na het ontbijt de watertank weer gevuld en snel de auto in. Alleen wegrijden ging iets minder soepel: de accu van onze auto was leeg. Gelukkig zijn we met 2 auto's en zijn er startkabels. Probleem was zo snel verholpen. Wordt een lange rit, richting Nanyuki, vlakbij Mount Kenia (hoogste berg van Kenia, 5599m). Onderweg zie je overal dieren, mn zebra's. Die zie je in heel Kenia vrij rondlopen. De route gaat door een prachtig landschap, eerste deel veel klimmen, we komen tot bijna 2500 meter. Laatste stuk door de thee velden. Aangezien het zondag is, zie je overal langs de weg de mensen in hun mooiste kleding lopen, op weg naar de kerk. Het is zo te zien een zeer gelovig land. Overal zie je kerken (of een schuur/tent met een bord erbij dat het een kerk is) en allemaal zitten ze vol met mensen. De weg cirkelt een beetje rond de evenaar en meerdere malen steken we deze over. Natuurlijk staat er een bordje dat dit de evenaar is en natuurlijk maken we er een foto van. Opeens slaat Frank af, hij weet een kortere route, scheelt zo'n 100 km rijden. Enige verschil is dat deze weg niet geasfalteerd is. Een dirtroad met enorme gaten en rotsen. De auto's hebben er gelukkig geen problemen mee. Het landschap is schitterend, af een toe wat hele kleine dorpjes, mensen langs de weg, afgeladen brommertjes en wederom overal dieren. En dan begint het te regenen... De weg veranderd dan in een soort ijsbaan, spiegelglad met grote plassen. Je weet dat dit de gaten in de weg zijn, maar je kan nu niet meer zien hoe diep ze zijn. Kan 5 cm zijn, maar ook een halve meter. Nog langzamer rijden dan maar en goed in het spoor blijven. Wel even gestopt om de banden wat te laten leeglopen (zachte banden rijdt beter op dit soort wegen) en de auto's van 2wd op 4wd te zetten. Die extra grip heb je wel nodig. Bij een heel beroerd stuk komen we een bus tegen, deze heeft zich vastgereden, staat tot z'n assen in de blubber. Het blijkt dat hij er al 2 dagen staat te wachten tot de weg wat droger is en ze hem er uit kunnen slepen. Gelukkig hebben onze auto's er weinig moeite mee. Hierna nog een paar slechte stukken in een schitterend omgeving. Deze weg was dan wel een stuk korter dan de andere route, maar of het sneller was.... In ieder geval wel veel leuker! Na in totaal 7 uur rijden over 250km zijn we in Nanyuki, we staan er vlak buiten bij Moof Organic Farm. Ontvangen met aardbeien uit eigen tuin. Er is hier een enorme tuin, hierin verbouwen ze de groenten en kruiden die ze in het restaurant omzetten naar heerlijke maaltijden. Hier dan ook gegeten en daarna vroeg naar bed.