27/7/2016 Nogmaals de Masai Mara - Reisverslag uit Masai Mara, Kenia van endendijk - WaarBenJij.nu 27/7/2016 Nogmaals de Masai Mara - Reisverslag uit Masai Mara, Kenia van endendijk - WaarBenJij.nu

27/7/2016 Nogmaals de Masai Mara

Door: ME

27 Juli 2016 | Kenia, Masai Mara

Wederom voor zonsopkomst ons bed uit en 7:00 staan we bij de gate. Vannacht een hoop beesten gehoord, vooral olifanten en hyena's. Bleek dat er olifanten net aan de andere kant van het water waren geweest (30 meter van de tent). Gelukkig lopen er 's nachts bewakers rond die ze wegjagen en (proberen) te voorkomen dat de dieren de rivier oversteken. De Masai Mara is een gebeid zonder hekken, de meeste dieren zitten in het park. Maar de regio er omheen zitten ze ook volop.

Jonathan zit weer bij ons in de auto. We zijn amper op weg (binnen 5 minuten) en we zien een groep van 5 hyena's bezig met een karkas. Blijkbaar hadden ze al genoeg gehad, want ze gingen weer aan de wandel. Keurig de weg volgend, naast onze auto. We rijden zo gezamenlijk richting de vlakte...waar je eerst niet veel ziet, maar als je dan beter kijkt zie je dat al die zwarte vlekken geen struiken zijn, maar tienduizenden (honderduizenden?) gnoe's en zebra's zijn. De hele vlakte staat helemaal vol met deze beesten, werkelijk overal. Rondom je heen tot aan de horizon. En daar rij je dan op je gemak tussen door met je auto, volkomen genegeerd door deze dieren. We moeten wel de hele tijd met 4x4 blijven rijden, de 'weg' is spekglad door de regen van gisteren avond.
Opeens komen we een andere auto tegen, de gidsen praten even met elkaar en dan moet ik snel keren en de andere wagen volgen. Even verderop is een cheeta gesignaleerd. En inderdaad, iets verder komt er een prachtige cheeta uit het gras te voorschijn. Rustig loopt deze richting de auto, blijft er vlak voor even staan poseren en loopt onverstoorbaar weer verder.
We rijden nog een tijdje wat rond, zien wederom weer veel dieren, en gaan dan richting zuiden, richting Tanzania. Landschap is langzaam aan het veranderen, wordt veel uitgestrekter, grote vlaktes met dor gras. Hier zitten minder dieren (die trekken nu naar Kenia), gras wordt te droog. Even bij de grens geweest en nu richting een berg. Opeens moet ik van Jonathan afslaan, direct het gras in (it looks like a road...), hij denkt dat hij wat gezien heeft. En inderdaad, onder een struik liggen 2 mannetjes leeuwen. En een paar struiken verder ligt nog een vrouwtje met de resten van een half afgekloven gnoe. We moeten echter niet te lang van de weg af, hij stuurt ons er wel heen, snel kijken, foto's maken en weer snel terug naar de 'weg'. Als de parkwachters langskomen kan het je boete kosten van 10.000 KSH (ongeveer €90).
Onderweg verteld Jonathan van alles over de omgeving, de beesten en de masai. Blijkt dat hij slechts 28 jaar is, als hij het dubbele gezegd had, hadden we hem ook gelooft. Tijdens het rijden hoor ik regelmatig 'pole pole', dan moet ik rustiger rijden. Oorzaak kan van alles zijn, te hard rijden, een enorm gat in de weg of hij heeft weer ergens wat gezien. In ieder geval luister ik maar wel naar hem. Onderweg geeft hij steeds aanwijzingen hoe ik moet rijden, bij voorkeur pas op de afslag zelf aangeven dat ik ergens in moet rijden. Meestal een weg (of iets wat er op lijkt), maar ook regelmatig recht het grasland in.
Nu door naar ons doel voor tussen de middag: een eenzame berg in het vlakke landschap. Via een zeer stijle, rotsige klim komen we op de top (waarom zou je ook iets lopend doen als het ook met de auto kan, al ging het maar net...). Magnifiek uitzicht! Even relaxen en lunchen en dan weer verder. Ook nu weer overal beesten, niet nodig om enige moeite te doen om ze te zien. Alleen voor de roofdieren moet je wel moeite doen. We zien een andere auto stilstaan, meestal het teken dat daar iets te zien is. En in dit geval zeker: een groep van 10 leeuwen met welpen zit daar een verse zebra op te peuzelen. Eerst een stuk de bush in en je kan tot op 2 meter afstand van de leeuwen komen. En die negeren de auto volkomen. Leeuwen gaan volledig hun eigen gang, letten totaal niet op andere dieren/mensen/auto's. Zo te zien voelen ze zich volledig dominant in hun omgeving.
Volgende stop is aan het water, de rivier heeft hier een poeltje gevormd. Deze heet de hippo-pool. En het is zeer duidelijk waarom: er dobberen zo'n 25 nijlpaarden in het water. En waarom zou je in je auto blijven zitten, de leeuwen op 500 meter afstand zijn druk met de zebra, de nijlpaarden liggen in het water. Dus je kan prima even de auto uit en op een boomstronk van het uitzicht genieten... Wat een ervaringen!
Inmiddels is de dag al aardig ver gevorderd en willen we terug naar onze campsite. Opeens stuurt Jonathan ons weer het gras in. Hij heeft weer ergens iets gezien, wat volgens mij alleen aan masai ziet. En inderdaad, er liggen hier weer een paar leeuwen te relaxen.
Terug op de camping komt er iemand heel schuldbewust op ons af. Blijkt dat er een pak boter en een pak melk gestolen is....door de bavianen. Ze waren net te laat om ze weg te jagen, maar gelukkig is de schade beperkt.

• 28 Juli 2016 - 21:08

Rix:

Schitterende verhalen; het lijkt net alsof we zelf op safari zijn!

• 28 Juli 2016 - 21:59

Margreet Le Clercq:

Heerlijk je reisverslag Martijn, het is zoals Rix schrijft we gaan ook mee op safari. Geniet met jullie mee.