Damaraland - Reisverslag uit Kayengona, Namibië van endendijk - WaarBenJij.nu Damaraland - Reisverslag uit Kayengona, Namibië van endendijk - WaarBenJij.nu

Damaraland

24 Juli 2015 | Namibië, Kayengona

18/07/2015 woestijn olifanten
Na een heerlijk ontbijt, weer op pad. Ook vandaag maar een klein stukje rijden, 184km. We gaan dwars door het gebied waar de zeldzame woestijn olifanten leven. Dit is geen apart soort, maar olifanten die zich volledig aangepast hebben aan het leven in een woestijn landschap: weinig water, weinig eten, geen bomen. Hierdoor is de bouw van de beesten veranderd, ze zijn slanker en hebben veel langere poten. We geven ons weinig kans dat we ze zullen zien, want we hadden gehoord dat ze ergens anders gesignaleerd waren. Maar we hebben geluk, ik denk dat ik iets zie tussen de rotsen en inderdaad daar staat er ėėn. Als je dan de auto stil zet en echt goed gaat kijken, zien we er steeds meer. Uiteindelijk bleek het een kudde van een stuk of 20 beesten. Fascinerend hoe onzichtbaar zo'n groot beest kan zijn in dit landschap.
Een stuk verder hebben we onze volgende verrassing: een giraf vlak langs de weg. Stond daar mooi voor ons te poseren. We wisten niet eens dat die in dit deel van het land in het wild voorkwamen. Het landschap waar we doorheem rijden is wederom spectaculair. Van woestijn gaat het langzaam over naar een berglandschap. We komen onze eerste rivier met water tegen. Onderweg zien we in heel Namibië veel rivierbeddingen, maar ze zijn allemaal droog. In zuid afrika hebben ze een tafelberg, maar hier zie je de ene na de andere en vele maken groter. We rijden over de Grootberg Pas en komen vlak daarna bij onze camping. Deze hoort bij de Grootberg Lodge, maar ligt 25km verder.
En wat voor een camping! Ik denk de mooiste die we ooit gezien hadden. We waren gewaarschuwd dat de camping primitief was, maar het enige waar dat uit blijkt is dat er geen elektriciteit is. De camping ligt in een savanne landschap (zand, met af en toe een struik) met overal kleine bergen van rotsen. Tegen de rotshellingen zij. Een paar kampeer plekken gemaakt, zo ver uit elkaar dat je de buren niet ziet of hoort. Tussen de rotsen heeft elke plek zijn eigen openlucht douche en wc. Tevens is er een afdak waar een aanrecht en kraan aanwezig is. De warmwater voorziening gaat middels een donkey. Dat is een soort hout gestookte boiler. Elke plek heeft er een. 's Middags rond 16:00 en 's morgens rond 5:30 komt er iemand langs om het vuur aan te maken, half uur later heb je heerlijk warm water voor een douche in de open lucht tussen de rotsen. Het primitieve valt dus reuze mee, of dat slaat alleen op de stroomvoorziening en de wifi (die er beiden niet zijn). Tussen de rotsen is een klein zwembad en een bar, beiden met een subliem mooi uitzicht. Enige minpunt van deze locatie zijn de vliegjes. Een soort knutjes/black flies, steken niet, maar blijven irritant om je hoofd zoemen. Aangezien het windstil is heb je er last van, als het waait en als de zon onder is, heb je er geen last meer van. Ondanks dat het zo'n fantastisch mooie locatie is, besluiten we toch om hier maar 1 nacht te blijven (we hadden een reservering voor 2 nachten) en morgen al door te rijden naar Etosha. Wel van te voren even gebeld om een plek te reserveren Okaukuejo
Grootberg blijf je voor de olifanten safari of om te relaxen. Olifanten hebben we gezien, relaxen willen we liever in Etosha.

• 25 Juli 2015 - 15:52

Sjoerd:

Gaaf zo'n bijzondere kampeerplek! In Zuid Afrika kunnen ze wellicht ook wel wat donkey's gebruiken : bijna iedere dag gaat in nogal wat gebieden de stroom er een paar uur af. Zou volgens een schema moeten gaan, maar dat schema wordt niet erg scherp gevolgd. Energievoorziening is echt een issue hier. Gelukkig hebben we lampjes bij ons. Lastig was wel dat de stroom er een keer af ging toen ik net aan het pinnen was: kon nog net mijn pinpas eruit trekken tijdens het down gaan van de ATM.