16/07/2015 Twyfelfontein - Reisverslag uit Kayengona, Namibië van endendijk - WaarBenJij.nu 16/07/2015 Twyfelfontein - Reisverslag uit Kayengona, Namibië van endendijk - WaarBenJij.nu

16/07/2015 Twyfelfontein

24 Juli 2015 | Namibië, Kayengona

16/07/2015 Twijfelfontein
Er staat ons vandaag een rit te wachten van 236km, valt mee. Het eerste stuk gaat langs de Brandberg. Langs de weg komen we allerlei verkopers van stenen tegen. Deze zijn in dit gebied gevonden en veelal mooi gepoetst of gepolijst. Zitten allerlei ertsen (tin,ijzer, mangaan) tussen, maar ook kwarts en halfedelstenen. Als je er verstand van hebt, kan je vast iets moois vinden. Als je aan komt rijden staan ze al van verre te zwaaien en naar hun shopje te wijzen. Wij hebben ons aan de Nederlandse wijsheid gehouden: kijke, kijke, niet kopen.
Opvallend is hoe veel de zand/gravel wegen hier onderhouden worden. Elke dag komen we wel grote machines tegen die de weg 'aanvegen'. Deze zijn het beste te vergelijken met een piste bully: een grote schuiver de alles weer glad veegt. En dat dan honderden kilometers ver....
Na ruim 100 km komen we in Khorixas, op de kaart een flinke plaats, dachten daar te ontbijten. Maar bleek een benzine pomp te zijn en een kleine supermarkt met een paar huizen. Dan maar alleen even tanken en de koffie komt later wel.
Vlak bij Twijfelfontein komen we bij een van de bezienswaardigheden van deze regio: het versteende bos. Het ligt hier vol met versteende bomen, langste is ruim 35 meter. In de verre, verre prehistorie (280 miljoen jaar geleden) op deze berg aangespoeld en verdwenen onder de grond waar ze langzamerhand versteend zijn. Inmiddels is dit een beschermd gebied en mag je er alleen samen met een gids naar binnen, die ook zijn nut bewijst. Hij weet goed over het ontstaan van dit 'bos' te vertellen.
Hierna nog een uur rijden naar onze lodge. Ja, deze keer gaan we weer comfortabel. Niet op het dak van de auto, maar in een luxe lodge. En wat voor ėėn! Prachtig gelegen tegen een berg aan, de rotsen lopen door tot in het restaurant. Op het terrein staan allemaal losse huisjes, met uitzicht over het dal en/of de berg. Wij kijken richting de berg, die helemaal vol zit met een flinke kolonie klipdassies. Leuk om te zien hoe die de hele dag rond rennen. Besloten om de rest van de dag niets meer te doen. Lekker relaxen in de lodge. Aangezien in de verre omgeving niets anders zit, kan je alleen hier eten. 's Avonds een heerlijk buffet, met oa verschillende soorten wild.