Nyaung Shwe - Reisverslag uit Ondabin, Myanmar van endendijk - WaarBenJij.nu Nyaung Shwe - Reisverslag uit Ondabin, Myanmar van endendijk - WaarBenJij.nu

Nyaung Shwe

08 Augustus 2014 | Myanmar, Ondabin

7 augustus - Nyaung Shwe
We verhuizen vandaag naar een andere plek bij het Inle Lake. Nu weer op het vaste land, naar het dorpje Nyaung Shwe, aan de noordkant van het meer.
Met de boot opgehaald, halfuurtje varen en dan een klein stukje lopen door het dorp naar La Maison Birmane. Een klein hotelletje, bestaande uit bungalows in een mooie tuin. Prachtige kamer, de mooiste die we gehad hebben in de afgelopen weken. Spullen neergezet en gelijk een paar fietsen gehuurd (kost bijna niets, 4 fietsen voor totaal $6 voor een hele dag). We gaan de kleine weggetjes rond het meer verkennen. Komen hierbij ook langs Red Mountain, een wijnboerderij! Ik wist niet dat ze die hier ook hadden. Blijkt dat er ook maar 2 zijn in heel Myanmar. Hier een korte rondleiding gekregen en daarna kon je de wijnen proeven. Niet eens onaardig, al smaakt zoiets ter plaatse altijd anders dan thuis.
Hierna nog een stuk gefietst en daarna terug naar het hotel. Heerlijk in de zon gezeten en gelezen. Het plaatsje is de meest toeristische die we tot nu toe gezien hebben, veel hotelletjes en hier zelfs kleine reisbureautjes. In heel Azië zie je die volop om bus en activiteiten te regelen. Tot nu tot hebben we ze in Myanmar nog weinig gezien, maar hier zijn ze wel. 's Avonds hebben we op verzoek van de heren pizza gegeten..zelfs dat is hier te krijgen.

8 augustus - hot springs
Vanmorgen eerst naar de markt geweest. Er is hier wel elke dag een markt, maar elke 5 dagen is deze extra groot, dat is de echte marktdag. Dit begint al rond een uur 3 's nachts...maar dat is ons wat te vroeg. Wij zijn om 8:00 die kant op gegaan. Een grote heksenketel van mensen en goederen. Leuk om te zien en mooie plek om foto's te maken van de bergvolkeren die hier heen komen,
Bedoeling van vandaag is verder een relax dag. Aangezien het hotel geen zwembad heeft (nergens hier) en zwemmen in het meer geen optie is (te veel planten) gaan we met de fiets op pad naar de Hot Springs. Ongeveer 40 minuten fietsen, prachtige tocht door de rijstvelden. Volgens de Lonely Planet, moesten we vanuit het dorp een erg slechte dirt road volgen om er heen te fietsen. Maar die kon ik nergens vinden, dan maar even vragen. We zaten wel op de juiste weg, maar Myanmar is in een rap tempo aan het veranderen...de weg was inmiddels geasfalteerd.
Aan de rand van het meer zitten deze hot springs. Inmiddels ook commercieel geworden, $10 entree per persoon. Voor hier echt een vermogen. Je kon kiezen tussen het mannenbad, vrouwenbad of het toeristen bad. Vanzelfsprekend de laatste gekozen, anders zit Petra zo alleen. De bronnen waren echt hot, voorzichtig het water in! Er stonden ook ligbedden en een prima bar/restaturant. Hier zijn we dan ook de rest van de dag gebleven. Tussendoor een enorme tropische stortbui. Even snel de spullen droog weg leggen en dan maar het water in.
Rond 16:00 weer op ons gemak terug gefietst

• 08 Augustus 2014 - 17:30

Cor:

Wat een leuke verslag, ongelofelijk hoeveel jullie meemaken in een vakantie. Ben heel erg benieuwd naar de foto's.
    Nog veel plezier en groetjes ( ook van Wendelien )

• 08 Augustus 2014 - 18:09

Gerrit:

Met veel plezier lees ik jullie reisverslag.
    Over 6 weken gaan wij onze rondreis Myanmar maken, ben er nog niet uit, hoe te doen met geld.
    Hebben jullie misschien een nuttige en bruikbare tip ?

Groet

Gerrit

• 08 Augustus 2014 - 22:31

Rix:

Zo te lezen echt vakantie: van alles wat. Beetje cultuur opsnuiven, pootje baden (gelukkig met z' n allen in 1 pool), fietsen, wijntje drinken ... en pizza eten. Bij dat fietsen kan ik me eigenlijk niet zoveel voorstellen, verwacht er zeker nog geen fietsroutenetwerk. Nog een paar dagen genieten en dan weer huiswaarts. Het zit er dus bijna op en zullen jullie in alle opzichten een bijzondere vakantie aan jullie lijstje kunnen toevoegen.