Hsipaw naar Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van endendijk - WaarBenJij.nu Hsipaw naar Mandalay - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van endendijk - WaarBenJij.nu

Hsipaw naar Mandalay

02 Augustus 2014 | Myanmar, Mandalay

31 juli - Hsipow
Vandaag gaan we wederom met een gids op pad. Eerst een stuk de rivier op varen en vervolgens een eind lopen tussen de bossen, ananas en mais velden, om uit te komen bij een klooster. Daar heerlijk ontvangen met thee en verse ananas. Op de terugweg opgehouden door een ossenkar, volgeladen met verse ananas. Voor 2 pindakoeken een heerlijke sappige ananas meegekregen. Weer terug naar de boot gelopen, stuk varen, tussenstop in een Shan dorpje en weer gevaren naar Hsipow. Lekker geluncht in Mrs Popcorn Garden en weer terug naar het hotel. Nu lekker lezen en relaxen op het terras.

1 augustus - trein naar Pyin Oo Lwin
We kunnen vandaag rustig beginnen. We gaan met de trein van Hsipaw naar Pyin Oo Lwin en die vertrekt pas om 9:30. Onze gids regelt de kaartjes in de Upper Class. Ben benieuwd wat dat hier betekend. We worden met een tuktuk naar het station gebracht. Station is een groot woord, er komen 2 treinen per dag: 's ochtends de trein naar Mandalay en ' s avonds de trein uit Mandalay. Er staat een groep toeristen en een heleboel locals te wachten. En dan komt de trein, oude dieselloc met een hele rij wagons en 2 vrachtwagons. Laatste wagon is dan de UpperClass en die is inderdaad een stuk beter dan de rest van de wagons. Daar zit je op houten banken, helemaal volgestouwd met mensen en bagage. 'Onze' wagon heeft soort vliegtuigstoelen, een fan en arko(alle ramen kunnen open).
Dit is wel vol te houden voor een hele dag. De reis lijkt een beetje op de houten achtbaan uit de Efteling, zelfde geluid en geschommel...maar dan stapvoets. De trein rijdt gemiddeld zo'n 20 km per uur, dus tijd zat om de prachtige omgeving te bekijken en foto's te maken. Als je naar buiten wilt kijken moet je echter wel op je hurken op de stoel gaan zitten, want de ramen zijn zo smerig dat je daar niet doorheen kan kijken. Als je wat hoger zit, kan je door het open raam kijken. Onderweg stoppen we regelmatig, en staan daar dan een half uur stil. Kan je even je benen strekken, omgeving bekijken, wat drinken of eten kopen. Al met al een relaxte dag...tot we in Pyin Oo Lwin aankomen. Daar zou een auto voor ons klaarstaan om ons het laatste stuk naar Mandalay te brengen (sneller dan met de trein)....maar geen auto...
Dit is de eerste keer dat het mis gaat in de organisatie. Nu gelijk gebruik kunnen maken van de lokale telefooncel (mijn mobiel doet het hier niet): een tafeltje op straat waar een los telefoontoestel op staat. Ik krijg gelukkig iemand aan de telefoon die uitstekend engels spreekt en die direct actie onderneemt. Binnen 5 minuten komt er een scooter aangereden met een vrouw die direct roept dat ze het gaat regelen. Dat koste wat meer moeite dan verwacht, want ze is bijna een half uur aan het bellen geweest voordat ze een auto gevonden had. De jongens waren inmiddels met een paar andere jongens kataw aan het spelen, een bamboe voetbal hooghouden en steeds naar elkaar over spelen.
De auto bleek een opgepimpte toyota te zijn. Deze keer geen busje, maar een personenwagen. Anderhalf uur laten waren we in Mandalay.
We zitten in het Mandalay City hotel, prachtig nieuw hotel in het centrum met een mooie tuin en zwembad. Bedoeling is om hier morgen een dag te relaxen, voordat we de bergen in gaan. Maar .... ook dat gaat niet naar wens....het zwembad is gesloten vanwege renovatie. Dan maar weer even bellen met de Khiri travel, gelukkig hebben we ook een nummer voor buiten de kantoortijden. Nu kon er niets meer geregeld worden en verkassen kan niet eer meer vanwege de avondklok in Mandalay. Morgen worden we teruggebeld.
Ik ben Pyin Oo Lwin..

• 02 Augustus 2014 - 07:02

Simone:

Ha lieve vrienden en vriendin, vervelend dat na zo'n lange dag
    het vervoer niet aanwezig was. Maar dat soort dingen onthoud
    je altijd wel en leveren vaak de mooiste verhalen op. Ben overigens
    nieuwsgierig wat je laatste stukje woorden in de tekst van je verslag
    betekenen? Hopelijk kunnen jullie nog een lekker zwembad regelen
    Altijd lekker met die hitte!
    Wij zitten hier weer helemaal in de running. Lekker weer naar de boot geweest!!
    geniet weer lekker verder en tot snel weer!!!

• 02 Augustus 2014 - 17:07

Loes Bijleveld:

Lieve familie,
    Wat een leuke reisverhalen hebben jullie. We genieten er erg van. Kunnen ons ook voorstellen dat het soms allemaal wat lang duurt en dat je geduld moet hebben. Vaak ben je dat gelukkig weer snel vergeten. Uit jullie verhalen begrijp ik dat er ook aardig wat hotels zijn. Onze reisorganisator vertelde dat dat vaak moeilijk was. De vele tempels zijn en blijven ontzettend mooi. Ik begrijp dat jullie ook een goede gids hebben. Wel bijzonder dat het niet of nog niet zo toeristisch is als b.d. Thailand, Laos en Cambodja. Hoewel wij dat ook echt genieten vonden.

Wij zijn vorige week teruggekomen van een fietsvakantie, die we zelf, aan de hand van bestaande boekjes georganiseerd hebben. De auto in Leogang neergezet, bij de boerderij, bekend bij Martijn, en daar de tocht begonnen. Via Elmau, Worgl naar Nauders. Noord-Italie en zo naar Verona, waar we in de arena een opera hebben bijgewoond. Toen door naar Venetie, heel toeristisch, de Adriatische zee en zo weer naar Oostenrijk. 1200 km. Terug in Leogang nog een dag of 5 gewandeld in de bergen. Leogang is van een boerendorp in een toeristische stad veranderd. Moet je wel even aan wennen. Er wordt heel veel gefietst, met name m0untainbiken is heel populair. Nu thuis ook weer prima. Hebben vorige zondag met Margreet, Wim en Irma bij Margreet gegeten. Margreet verhalen over Noorwegen en wij over onze tocht. Afspraak gemaakt, wat nog best moeilijk was, voor een volgende gezellige bijeenkomst met elkaar.
    Wij wensen jullie nog heel fijne dagen en vooral heel veel genieten.
    Lieve groeten van Jan en Loes