Udalawale - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van endendijk - WaarBenJij.nu Udalawale - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van endendijk - WaarBenJij.nu

Udalawale

20 Augustus 2012 | Sri Lanka, Colombo

Zondag 19/8 - van Nuwara Eliya naar Udalawale
Deze keer mogen we uitslapen, we gaan met de trein van NE naar Ella en die gaat pas om 11:30. Alleen om 7:00 waren we toch echt wel wakker, toch maar opgestaan. Blijkt dat de trein niet om 11:30 gaat, maar om 12:30. Besloten om het programma toch maar aan te passen. We hebben geen zin om nog zo lang te wachten op de trein, die ook nog wel eens vertraging kan hebben. Toch maar met onze eigen bus op pad, dan maar niet met de trein. Onderweg in Ella gestopt, even thee gedronken en dan weer verder. Onderweg viel het ons op dat in veel groentenvelden aan de rand grote flessen staan met een velblauwe vloeistof er in (kleur van blue Curaçao). Maar waarom staat dit tussen de groenten? Linten wist het antwoord: dit is tegen de honden. Honden lopen niet voorbij die blauwe fles, op die manier zorgt men dat de vele zwerfhonden niet over de akkers gaan lopen en daar dus ook niet plassen. Smaakt de groente des te beter. Weer wat geleerd.
Via een stop bij weer een waterval doorgereden richting Udalawale national park. De route gaat een stuk langs het park. Langs die grens staan vele olifanten, die weten dat ze daar gevoerd worden met vers fruit door de toeristen. Op allerlei plekken langs de afrastering met schrikdraad, staan kraampjes waar men verse groente/fruit verkoopt om aan de olifanten te geven. Vlak bij de ingang van het park is ons hotel: Kalu's Hideaway. Een klein hotel midden in de wildernis, mèt zwembad. We hebben 2 kamers naast elkaar en via een privé binnenplaats kunnen we van de ene naar de andere kamer lopen.

Maandag 20/8 - Udalawale
En weer vroeg opgestaan, nu om 5:15!! We gaan op safari in het Udalawale National Park en dat moet vroeg in de ochtend. Als je later op de ochtend gaat is het te warm en zie je geen beesten meer, die zitten dan ergens in de schaduw. Ontbijt pakket meegekregen van het hotel en dan met een open landrover het reservaat in, landschap doet heel erg aan het Kruger park in zuid Afrika denken: grasvlaktes met af een toe een boom. Nog amper in het park en we komen de eerste olifant tegen en daarna volgen er nog velen. Mannetjes die alleen rondlopen en hele kuddes met vrouwtjes en jongen. Daarnaast nog wilde buffels, heel veel wilde pauwen, neushoornvogels, roofvogels, leguaan, allerlei soorten ijsvogels, mariboe's en vele andere prachtige vogels. Goed door elkaar geschut en met blauwe plekken van het gehots en gebots in de jeep, weer terug in het hotel. En daar lag een heerlijk zwembad op ons te wachten.

• 21 Augustus 2012 - 13:03

Rix:

Echt veel beesten daar dus. Jullie komen volledig aan jullie trekken. Kennelijk moet je er wel iets voor over hebben om ze te zien. Het zal straks thuis vast niet moeilijk zijn om op tijd op school en het werk te zijn. Gewoon het vakantieritme vasthouden. Al met al prachtige belevenissen en elke keer weer leuk om te lezen.

Groetjes Rix