DMZ en Vinh Moc tunnel - Reisverslag uit Hué, Vietnam van endendijk - WaarBenJij.nu DMZ en Vinh Moc tunnel - Reisverslag uit Hué, Vietnam van endendijk - WaarBenJij.nu

DMZ en Vinh Moc tunnel

Door: Endendijk

08 Augustus 2011 | Vietnam, Hué

maandag 8/8/2011
Vanmorgen achterlijk vroeg opgestaan voor een vakantiedag: 5:30.
Om 6:00 werden we opgehaald voor een dag tocht door de DMZ (de-militarized-zone = oude grens tussen noord en zuid vietnam). Oftewel een dagje geschiedenis over de Vietnam oorlog.
We begonnnen met een ontbijt bij het restaurant van de touroperator en iets over 7:00 met een bus richting noorden vertrokken. Eerst naar Dong Ha (2 uur met de bus....) en door naar de ' rock pile'. Een uitkijk/radar post van de amerikanen in de oorlog. Dit gebied was vroeger een dicht oerwoud. Dit is door de amerikanen volledig vernietigd met bombardementen en vooral met het beruchte Agent Orange. Op dit moment zijn er nog zo'n 6 miljoen slachtoffers van agent orange in 3 generaties. Hier alleen kort gestopt, je kon de bus uit en de hoogste berg in de omgeving is de RockPile. Hierna door naar Khe Sanh. Hier was een grote amerikaanse basis en heeft een van de grootste gevechten uit de vietnam oorlog plaatsgevonden. Daar is nu niet veel meer van te zien. Op het terrein staan een paar oude helicopters en een paar tanks en een klein museum. Wel apart om het commentaar bij de foto's te lezen vanuit vietnamees oogpunt. De ' liberation army' versus de 'Americans' . De landingsbaan zijn ze weer aan het aanleggen. Hierna teruggereden naar Dong Ha om te lunchen. Onderweg werden we nog gewezen op een paar opmerkelijke punten / bruggen etc.
Na de lunch op weg naar het hoogtepunt van de dag: de tunnels bij Vinh Moc. Dit ligt vlak boven de DMZ-zone (dus in Noord-vietnam) en in een gebied wat zeer hevig gebombardeerd is in de oorlog. Zeg maar gerust: alles wat er stond is platgebombardeerd en/of platgebrand.
De mensen die daar woonden zijn onder de grond gevlucht en hebben een uitgebreid tunnelstelsel gegraven: totaal 17 km lang en 3 lagen diep. De diepste gangen liggen op 23 meter diepte! Hier hebben zo'n 300 mensen 6 jaar lang onder de grond gewoond. In de gangen bevinden zich 'familiekamers' (ruimte van ongeveer 1m3), een ziekenhuis, vergaderzaal / school, keuken, waterbronnen, opslagruimtes etc. een compleet dorp onder de grond. Heel indrukwekkend om te zien.
Hierna weer de bus in en doorgereden naar de Ben Hai rivier (grensrivier), Doc Mieu base (tenminste: de plek waar dit was, nu is er niets meer van te zien, alleen het wrak van een tank) en een vietnamese oorlogsbegraafplaats. Het is wel heel raar om te zien als je gaat bedenken wat hier allemaal gebeurd is. Nu zie je er niet veel meer van, behalve dat al het oerwoud verdwenen is. Nu is er veel landbouw, bomkraters zijn gebruikt als visvijvers en rijstvelden.
Hierna weer terug met de bus naar Hue. Al met al een dag waar we wel erg veel in de bus gezeten hebben, maar wel een indrukwekkende dag. Maar nu op een andere manier dan wat we tot op heden meegemaakt hebben.
In Hue zijn we maar gelijk gaan eten. Ik heb de zgn Hot Pot uitgeprobeerd. Een soort fondue in bouillon, met diverse soorten vlees en vis. Heerlijk !
In het hotel de spullen ingepakt. We hebben een auto gehuurd (met chauffeur) die ons morgen naar Hoi An brengt. We kunnen uitslapen tot 7:00 uur !!!!

• 09 Augustus 2011 - 10:57

Cor En Wendelien:

Wij genieten nog steeds met jullie mee. De jongens vonden de tunnels zeker wel heel spannend. Wij worden ook steeds enthousiaster en zijn al aan het plannen om naar Vietnam te gaan. Zeker naar Hue en Hoi An. We wachten en spanning op het volgende verslag.
    Groeten,
    WC