Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van endendijk - WaarBenJij.nu Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van endendijk - WaarBenJij.nu

Halong Bay

Door: Endendijk

05 Augustus 2011 | Vietnam, Hanoi

Dinsdag 2/8/2011
In Hanoi bij ons hotel opgehaald om naar de Halong Bay te vertrekken. Ongeveer 3 uur met de bus, inclusief een stop bij een 'kunst'fabriek. Hier maakten ze enorme marmeren beelden, vreselijke schilderijen en allerlei andere toeristische rommel. Na een half uur reden we weer verder.
In Halong werden we met een klein bootje naar ons schip gebracht: de Calypso. Een prachtige jonk van mahonie met 12 slaapkamers. Bij aankomst werden we eerst verwelkomt met een fruitcocktail en daarna naar de slaapkamer, een hut kan je het niet noemen. Erg mooie kamer, groot bed, prima badkamer en een goede airco. Daarna aan tafel voor de lunch, terwijl we richting de eilanden van de Halong Bay varen. Voortreffelijke lunch, prachtig opgediend. De tocht door de baai is werkelijk schitterend, sprookjesachtig. Overal kleine eilanden, met loodrechte rotswanden en een groene bovenkant van de begroeing (zie foto's). Het is wel toeristisch, je vaart bijna in colonne er doorheen, maar dit is zo mooi dat dit geen enkel probleem is. Na een tijdje varen gaan we voor anker in een baai, waarvandaan we met een kleiner bootje naar een enorme grot Hang Sung Sot (ruim 10.000 m2 groot) met mooie druipsteen formaties. Op weg er heen komen we langs een drijvend vissersdorp. Dit zijn ' woonboten', eigenlijk meer een hut op een vlot, waar de vissers in wonen. Deze mensen komen nauwelijks aan land en wonen permanent in dit drijvende huis. Overal in de Halong Bay kom je groepjes woonvlotten tegen.
Hierna weer terug op de boot. Toen we terug waren konden we nog heerlijk zwemmen van af de boot, heerlijk water en lekker zout zodat je lekker kan drijven . De jongens waren blij dat ze eindelijk konden zwemmen. Van de boot het water inspringen en natuurlijk steeds hoger op de boot gaan staan en naar beneden springen.
Na een borrel gaan we weer aan tafel, was er een workshop loempia's maken (en eten !). 's Avonds een overheerlijk diner. Na het eten konden de kinderen op squid vissen....was vooral veel vis...maar niemand heeft iets gevangen...

Woensdag 3/8/2011
Vandaag vroeg opstaan: om 7:00 ontbijten en om 8:00 vertrek met een kleine boot. In totaal zijn we met 8 personen. Allemaal nederlanders, het andere gezin is een moeder met 3 dochters tussen de 18 en 22. We varen ruim 1,5 uur tussen de eilandjes, nu in een deel met amper andere schepen. Gisteren waren we steeds in stukken waar iedereen heen ging, altijd meerdere schepen in zicht. Nu af en toe een ander schip en dat zijn meestal vissers. We stoppen in een baai om te gaan kanoën. Nog verder de baai in en wanneer je denkt dat je niet verder kan, dan is daar een kleine grot waar je met de kano in kan. Blijkt dat deze helemaal doorloopt en je aan de andere kant in een besloten stuk komt, midden in het eiland. Hier even rond gevaren en vervolgens achter de gids aan, naar een heel smal doorgangetje. Hier is weer een grot en deze loopt ook weer door naar een stuk besloten water. Fantastisch mooi, een hele aparte ervaring om te kanoën in een grot en dan weer uit te komen in een nieuw stuk water. Daarna terug naar ons schip en weer verder de Halong Bay in. Na een half uur varen komen we weer in een baai aan. Daar lekker gezwommen en wederom wezen kanoën. In de tussentijd hebben ze aan boord een overheerlijke lunch gemaakt. Elk bord schitterend versierd met mooie kunstwerken. Oa een heel mooi zeilschip, gemaakt van komkommer en wortel. Na het eten nog een tijdje kunnen relaxen (lezen, zwemmen, kanoën, zonnen) en daarna weer verder de baai door. Gestopt bij een parel ' boerderij'. Dit is weer zo'n drijvend huis, alleen nu wat groter. Hier worden parels gekeekt. Ze laten zien hoe het hele proces in zijn werk gaat en natuurlijk eindigt dit weer in een winkeltje. Rond 17:00 weer terug op de Calypso.
Programma van de avond was gelijk aan gisteren: zwemmen, workshop loempia's maken, diner.

Donderdag 4/8/2011
Ontbijt om 7:00. Uitslapen is er deze vakantie niet bij. Om 7:45 liggen de kano's klaar en kunnen we rond de Calypso varen. Ook hier is een grot met een doorgang naar een binnenwater. Ten opzichte wat we gisteren gedaan hebben, stelt dit niet zo veel voor. De jongens hebben nog even gezwommen en daarna terug naar de Calypso. Spullen inpakken en dan naar het dek om lekker rond te kijken en te lezen. We varen nu weer terug naar de haven, om 11:00 een vroege lunch. Daarna zit onze cruise door de Halong Bay erop. We gaan echter niet mee terug naar Hanoi zoals alle anderen. We blijven nog 2 nachten in Halong. Even een paar dagen rust, planning is om erg weinig te doen. Even uitslapen, zwemmen en relaxen. We hadden al een hotel geboekt via internet (Aesan Halong Hotel).
Blijkt een grote hotel toren te zijn, met een enorme lobby. Ziet er luxe uit en daar kom je dan binnenlopen met je rugzak op... Prima kamer met een prachtig uitzicht over de baai.
De rest van de dag weinig gedaan: in het zwembad gelegen en gelezen. Toch nog wel iets nuttigs gedaan: de planning van de vakantie doorgenomen. Besloten om niet naar Nha Trang te gaan en direct van Hoi An naar HCMC te vliegen. Scheelt een hele dag in de bus of de trein. Hotels in Hue en Hoi An geboekt. 's Avonds naar het dorp gelopen en heerlijk gegeten. Hier heb je weer van die tentjes dat ze je bijna naar binnen sleuren om bij hun te komen eten. Veel visrestaurantjes waar de vissen, garnalen en krabben nog rond zwemmen in grote bakken en je kan aanwijzen welke je wil hebben.
Martijn helemaal in zijn element en heeft de grootste garnalen uitgezocht welke hij kon vinden, het kost allemaal niets en voor 200000 dong (ongeveer 7 euro ) heb je 10 enorme grote gamba's.
Het levensonderhoud is hier heel goedkoop. Zoals gisteren hebben we voor 375000 (ongeveer 15 euro) dong gegeten incluisief drank en de gamba's van Martijn. De mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam en proberen je waar mogelijk te helpen.
Hun engels is alleen niet altijd even goed maar met een beetje inspanning kan je ze wel verstaan / begrijpen.

Vrijdag 5/8/2011
Vandaag een relax dagje. Uitslapen en dan naar het strand. Heerlijk een groot deel van de dag op een bijna verlaten strand gezeten. Toeristen zijn er nauwelijks, deze gaan bijna allemaal direct op een boot de Halong Bay in. Wel wat Vietnamezen. De Vietnamese vrouwen gaan allemaal volledig gekleed het water in, de mannen gaan wel in zwembroek. Het zee water was vanmorgen nog wel lekker, maar hoe verder op de dag hoe warmer het water werd. Het is hier vrij ondiep en na het middaguur was het water vies warm. Je koelde er in ieder geval niet meer vanaf. Hebben onze spullen maar gepakt en naar het zwembad van het hotel vertrokken

• 06 Augustus 2011 - 09:46

Rix:

Geen wonder dat Halong Bay Unesco Werelderfgoed is! Wat een prachtige beelden. Kennen jullie nu alle geheimen van de Vietnamese loempia? Zon, water, mooie natuur en heerlijk eten. Wat wil je nog meer op je vakantie? We kijken elke ochtend bij de koffie even of jullie al een verslag geschreven hebben. Een leuk voordeel van het tijdsverschil. Komen jullie nog wel terug?

• 07 Mei 2012 - 07:13

Sander: