Sapa: daarom is het zo groen... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van endendijk - WaarBenJij.nu Sapa: daarom is het zo groen... - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van endendijk - WaarBenJij.nu

Sapa: daarom is het zo groen...

Door: Endendijk

02 Augustus 2011 | Vietnam, Hanoi

Maandag 1/8/2011
We weten nu waarom het hier zo mooi groen is....
Het heeft de hele nacht geregend en vanmorgen bij het ontbijt nog steeds.
Om 9:30 kwam onze gids ons ophalen voor de laatste tocht in Sapa. Regenjassen en plu's uit de tas en vooruit dan maar, de regen in. Het is in ieder geval niet koud.
We gaan naar Cat Cat. Een klein half uur lopen over een makkelijke weg, door een prachtig landschap. Daar aangekomen blijkt dit een zeeeeer toeristisch dorpje te zijn, waar je ook in de huizen kan kijken en de mensen aan het werkt ziet...een soort open lucht museum...
De gids verteld nog wat meer over dit bergvolk (Black H' mong), hoe ze leven en over tradities. Rond 12:00 in een restaurant aangekomen, daar heerlijk gelunched.

Na de lunch teruggelopen naar Sapa. In een hotel konden we ons opfrissen, om 16:30 worden we opgehaald om naar Lao Cai gebracht te worden (nachttrein). Nog even door het dorp gelopen, oen de rest van de middag in een restaurantje zitten lezen.

Bij het station in Lao Cai weer voortreffelijk gegeten. We hadden weer het gebruikelijke menu: kip met groenten, beef met groenten, tofu (...), groenten en rijst.
Aangezien we buiten zaten, hadden we de volle aandacht van alle verkopers. Ook van een schoonpoetser. Die vond dat onze schoenen echt niet meer konden, zo onder de blubber. Deze maar eens laten schoonmaken. We hebben nu weer blinkende schoenen!
Om 20:05 met de nachttrein vertrokken richting Hanoi. Deze trein was nog fraaier dan de degene op de heenweg. Inmiddels wat mensen gesproken en begrepen dat het ook heel anders kan...
Maar deze duurdere trein is wel de moeite waard, wij hebben een mooie, schone !, coupe inclusief flesjes water en airco. Hierdoor kan je een nacht lekker doorslapen en kom je uitgerust aan in Hanoi (om 5:00 …). Daar stond wederom een chauffeur op ons te wachten om ons naar het Impressive hotel te brengen. Daar kunnen we even douchen en ontbijten. Om 8:00 worden we opgehaald voor onze trip naar Halong Bay.

Vietnam is een heerlijk land, vriendelijke mensen, zalig eten. Het eten is niet zo scherp als in Thailand, maar smaakt werkelijk voortreffelijk. Wat ons verder opvalt is dat alles schoon is, niet zoals in veel andere Aziatische landen (al is het wel een tijd geleden dat we daar waren), waar je overal rotzooi tegenkomt. Hier zijn alle wegen/stoepen/huizen brandschoon.
Nationaal vervoermiddel is de brommer, die zie je werkelijk overal, zelfs in de kleine traditionele bergdorpen. Deze zie en vooral hoor je overal. De hele dag hoor je de toeter van de brommers en auto' s. De tripjes die we geregeld hebben, zijn allemaal erg goed georganiseerd. Je wordt keurig gehaald en gebracht, planning klopt en goede gids.