Hanoi Dag 3: lopen door de stad - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van endendijk - WaarBenJij.nu Hanoi Dag 3: lopen door de stad - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van endendijk - WaarBenJij.nu

Hanoi Dag 3: lopen door de stad

Door: Thijs Endendijk

29 Juli 2011 | Vietnam, Hanoi

Vandaag werden we weer wakker in het Impressive hotel, we gingen douchen en we ontbeten weer prima. Tijdens het ontbijt kregen we te horen dat het Ho Chi Minhmausoleum gesloten was, ondanks dat zijn we toch die kant op gegaan. We werden met de taxi naar het Mausoleum gebracht. Toen we daar aankwamen zagen we het Mausoleum. Het was een heel mooi groot gebouw met twee wachten voor de deur.

Toen gingen we naar het presidentieel paleis toe, daar was een securitycheck, het leek een beetje op de douane bij het vliegveld, Mijn vader had toen hij tien was een mes gekregen in Italie en dat neemt hij altijd mee op vakantie. Toen zijn tas gescand werd bleek zijn mes daarin te zitten en dat mocht niet mee naar binnen. Dus moesten we het achter laten en konden we het later ophalen.

Het paleis was gesloten omdat het gebruikt wordt voor staatsbezoeken dus we liepen door de tuin, waar het huis van Ho Chi Minh stond, hij woonde daar omdat hij het paleis te groot vondt. In de tuin was een meertje waar vissen in rondzwommen. naast het meer stond een kooi met een mooie pauw erin. We zijn ook naar een soort garage geweest die ook in de tuin stond, daar stonden drie auto's in, een had hij van Frankrijk gekregen een kreeg hij van de Russen en een krijg hij van een vriend. Toen we later naar het huis van Ho Chi Minh liepen zagen we dat het een klein huisje was op palen onder het huis voerde Ho Chi Minh altijd gesprekken met de politie. In het huis waren twee kamertjes: Een werkkamer en een slaapkamer.

Toen we naar buiten gingen haalden we eerst mijn vaders mes op. Later gingen we naar een soort tempeltje dat werd de Eenzuilige pagode genoemd, het is een van de bekendste pagodes van heel Vietnam. Omdat De pagode een heel bijzondere geschiedenis heeft: Ooit droomde Koning Ly Thai Tong op een nacht over de godin van de Barmhartigheid. Ze stond op een lotusbloem en reikte de koning een jongetje aan. De tweede Lyheerster legde de droom als volgt uit: hij zou
toch een troonopvolger krijgen. En inderdaad, kort daarna baarde een boerendochter zijn langverwachte zoon. Uit dankbaarheid liet de koning in 1049 een pagode in de vorm van een lotusbloem oprichten. Helaas werd de pagode meermaals verwoest, voor het laatst 1954. Het huidige bouwwerk uit 1955 maakt een posierlijke indruk: het houten tempeltje op een vierkant fundament van 3x3 meter rust op een enorme betonnen zuil die uit een vijver oprijst. Via een trap hebben de bezoekers toegang tot de schrijn, waar ze het beeld van de godin Quan Am kunnen vereren.

Toen liepen we nog eventjes door de stad, we zagen daar een beeld van Boeddha in een vrachtwagen, dat vonden we wel grappig. Later kwamen we bij een leuk restaurantje aan. waar we lekker hebben gegeten. Toen we klaar waren gingen we terug naar het hotel.

Ik vind het heel leuk hier in Vietnam, ik vind het heel leuk om te kijken naar mensen die fruitsoorten verkopen die ik nognooit gezien heb. Ik vind het ook leuk om naar mensen te kijken die voor de deur zitten te eten.

Nog een tip voor als je naar Vietnam gaat:
Wees niet bang om mensen af te wijzen of zeggen dat je er minder voor wilt betalten, want vaak vragen de mensen daar veel te veel geld voor iets omdat ze denken dat je ook heel erg veel geld moet hebben als je toerist bent. Er kwam ook een vrouw naar ons toe die zich voordeed als een student. Toen vroeg ze ons van alles en liet ons een stukje tekst lezen, maar toen liepen we weg omdat we wisten dat er iets niet klopte.

Nog iets wij vertrekken vanavond met de nachttrein naar Sapa en komen Dinsdagochtend weer terug met de nachttrein en we vertrekken dan gelijk naar de Halong Bay. We weten niet of we daar internetverbinding hebben dus schrik niet als we een paar dagen niks schrijven. Daarna halen we het wel in en zullen we alle belevenissen vertellen.

Door: Thijs Endendijk

Nog een kleine toevoeging.
Het gaat heel goed met de jongens. De vlucht vonden ze wel heel erg lang en hebben onderweg ook weinig geslapen.We waren rond 10:00uur plaatselijke tijd in Hanoi. Bagage duurde erg lang, waardoor we pas een uur later de taxi naar het hotel hadden. Rond 12:00uur waren we in het hotel en hebben we even gedoucht en zijn toen lekker door de stad gaan lopen en wat gaan eten.
's nachts hebben de jongens als roosjes geslapen.
De dag erna hadden we een tripje naar de Parfum Pagode.In de bus heeft Stijn nog lekker verder geslapen, dit had hij echt nog even nodig.
Het was een erg warme dag ook voor Vietnam begrippen. We hebben het dan ook rustig aan gedaan tijdens het tripje. Op de terug weg hebben we weer allemaal heerlijk geslapen in de bus. Terug in het hotel spullen op de kamer gelegt en lekker Vietnamees gegeten (pizza).Terug op de kamer op tijd gaan slapen waardoor we nu wel het ritme hebben van Vietnam.

• 29 Juli 2011 - 11:25

Rix:

Uit de gezellige verhalen blijkt wel dat jullie het naar de zin hebben. Ik ben benieuwd naar jullie avonturen in Sapa en of jullie vanaf een jonk in Halong Bay kunnen genieten van de zonsopgang en de talrijke eilandjes. Leuk dat Thijs zijn ervaringen zo enthousiast met ons deelt. Volhouden zo!

Veel plezier.

• 29 Juli 2011 - 19:29

Irma En Wim:

complimenten voor thijs over zijn mooie verslagen. samen met de foto's maken we de reis goed mee.
    gisteren met jan, loes en margreet naar de VSM tuinen geweest. daarna in bergen op terras gezeten. een heel gezellige dag. vandaag heeft wim een fietstochtje gemaakt van hoofddorp naar leiden. niet heel fijn weer.
    groeten en tot het volgende verslag.

• 29 Juli 2011 - 20:29

Van Irma Endendijk:

Vandaag vrijdag alvast wat kleine boekjes gekocht voor onze vakantie a.s. donderdag. Een beetje vakantie gevoel begint te komen. Leuke reacties van jullie. Fijn dat Thijs zo goed kan typen. Leuke reisverslagen.
    We zijn benieuwd naar jullie volgend
    aventuur.

• 31 Juli 2011 - 01:44

Cor En Wendelien:

Wat leuk om jullie reisverslag te lezen en ook de foto's zijn erg mooi. Wij genieten mee met jullie. Lijkt het een beetje op jullie ervaringen van Thailand? Wij zijn nu op de camping in Brabant, de Drunense Duinen. Leuke camping alleen het weer is nog niet zo goed, maar het wordt morgen beter. We blijven jullie volgen en wachten met spanning op het volgende verslag.Veel plezier allemaal.

• 23 Juli 2013 - 17:51

Anne S.: